۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر

محققان اتریشی موفق به تولید پای مصنوعی دارای حس شدند

به گزارش ICTPRESS ، این دستاورد بزرگ می تواند زندگی معلولان را متحول کند و به مقابله آنها با دردهای واهی که دچارش هستند، کمک کند.
پروفسور هوبرت ایگر Hubert Egger از دانشگاه لینتس (شمال اتریش) اواخر سال 2014 این عمل را روی نخستین بیمار انجام داد که نتایج رضایت‌بخشی داشت.
وولفگانگ رانگر Wolfgang Rangger معلم 54 ساله که سال 2007 در پی عوارض سکته مغزی یک پای او از ناحیه زیر زانو قطع شده بود، از این پس با استفاده از این پای مصنوعی می تواند پستی بلندی‌های خاک را زیر پای خود احساس کند.
وی همچنین از شر دردهای واهی خلاص شده است. دردهای واهی، پدیده‌ای شایع در بین افراد دچار قطع عضو که ناشی از حساسیت شدید است که به تدریج در مغز آنها گسترش می یابد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، در مورد این بیمار، پزشکان از مرکز عضو بریده شده،‌ انتهای اعصابی را که ابتلا به عضو بریده شده منتهی می شدند گرفتند و آنها را به سطح ران، محلی که با بالای پروتز در تماس است، وصل کردند.
پای مصنوعی که برای این بیمار به کار رفته است به نوبه خود شامل حس‌گرهایی زیر کف پاست که به دیگر سلول‌ها موسوم به شبیه‌سازها وصل شده‌اند و با ناحیه به جا مانده از عضو قطع شده در ارتباط هستند.
انتقال اطلاعات بین حس‌گر و شبیه‌سازها باعث می شود حس به عضو قطع شده بازگردد.

نظرات : 0

ثبت نظر

50106