۱۴۰۳ یکشنبه ۲۲ مهر

اجسام و تأسیسات زیر آب را با دستکش دلفینی لمس کنید

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، این فناوری میتواند در موقعیت‌هایی که دید کمی وجود دارد، برای جست‌وجوی قربانیان و اجسام غرق شده در زمان وقوع سیل بسیار سودمند باشد.
دستکش محققان برنامه توانمندسازی انفورماتیک دانشگاه تسوکوبا موسوم IrukaTact با الهام از دلفین‌ها از پژواک‌یابی برای شناسایی اجسام در زیر آب استفاده کرده و بازخوردهای لمسی را با ضربه‌های آب در دسترس کاربر قرار میدهد.
Iruka در زبان ژاپنی به معنی دلفین است. هر چه دست کاربر بیشتر به جسم غرق شده نزدیک میشود، ضربات آب شدیدتر شده و فرد فشار بیشتری را در سرانگشتانش حس میکند. از آن جا که اندازه دستکش کوچک است، کاربر میتواند پس از یافتن اجسام، آن‌ها را به سادگی در دست بگیرد.
این دستکش از حسگر سونار MaxBotix MB7066، سه موتور کوچک و یک ریزکنترلگر Arduino Pro Mini استفاده کرده و برای ارسال سیگنال به سه انگشت میانی که در انگشتانه‌های سیلیکونی قرار دارند، برنامه‌ریزی شده است.
موتورها روی انگشت اشاره، وسط و حلقه قرار میگیرند و آب را از محیط اطراف پمپاژ میکنند. این آب روی سرانگشتان مکیده میشود تا بازخورد فشار را ایجاد کند. انگشت شست و انگشت کوچک آزاد هستند تا سنگینی دستگاه کاهش یافته، نیروی باتری ذخیره شود و حرکت دستکش ارتقا یابد.
یک حلقه سیلیکونی در اطراف انگشت میانی که به وسیله لوله‌ای کوچک به یک حسگر در مچ دست متصل است، حسگر را در موازات دست نگداشته و به آن اجازه میدهد تا اطلاعات را از جهتی که کف دست به سمت آن قرار دارد، بخواند.
این حسگر میتواند از فاصله 60 سانتیمتری در زیر آب، سیگنال را دریافت کرده یا ارسال کند. البته به گفته محققان، این فاصله در آینده ارتقا خواهد یافت.
این دستکش میتواند با دستگاه‌هایی مانند Oculus Rift جفت شده و با تجهیز با ژیروسکوپ و شتاب‌سنج به ارائه بازخوردهای لمسی در شکل واقعیت مجازی بپردازد.

نظرات : 0

ثبت نظر

33184