۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

نازکترین لنز جهان تولید شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، محققان به رهبری یوری لو از دانشگاه ملی استرالیا مدعی هستند که اندازه لنز آن‌ها 6.3 نانومتر است که در مقایسه، کوچکترین لنز قبلی دارای ضخامت 50 نانومتری بوده است.
دانشمندان اعلام کردند: این لنز میتواند کاربردهای متحول‌کننده‌ای در حوزه‌های علمی، فناوری و بهداشتی داشته باشد و همچنین میتوان از آن برای ساخت نمایشگرهای رایانه‌ای قابل خم شدن بهره برد اگرچه لنزهای جدید در حال حاضر توسط شرکت‌های فناورانه آزمایش و پیش‌ساخت نمایشگرهای تلویزیون و رایانه قابل لوله کردن یا تا کردن ساخته شده اما تولید انبوه آن‌ها با قیمت پائین هنوز محقق نشده است.
لو، اظهار کرد: این نوع ماده بهترین کاندید برای نمایشگرهای منعطف آینده به شمار میرود. کاربرد دیگر این لنز میتواند آکایه‌های میکرولنز باشد که از چشم مرکب حشرات تقلید میکند.
لو، افزود: یک بلور موسوم به "دی‌سولفید مولیبدن" عنصر اصلی این ماده است. محققان با استفاده از یک پرتو یونی، لایه‌های بلور را بصورت اتم به اتم تراشیده تا جسمی با ظاهر گنبدی شکل لنز تولید کنند. آن‌ها در مرحله اول این فرآیند از نوار چسب برای برداشتن تکه‌ای از بلور استفاده کردند که از آن، محصول نهایی را ساختند.
دانشمندان اظهار داشتند: دستکاری جریان نور در مقیاس اتمی میتواند به کوچک‌سازی بی‌سابقه‌ای در ساخت دوربین‌ها منجر شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

27302