۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

تورهای مجهز به LED از انقراض گونه‌های جانوری جلوگیری میکند

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS؛ گاهی اوقات ساده‌ترین فناوری قادر است تفاوت بزرگی ایجاد کند. محققان داشنگاه اکستر نوعی تور ماهیگیری ابداع کردند که در فواصل منظم از لامپهای LED سبز رنگ در آن بکار رفته است. این لامپها که در فاصله‌های ۱۰ متری از یکدیگر کار گذاشته شده‌اند به لاک‌پشتهای دریایی اعلام خطر کرده و آنها را از منطقه دور می‌کنند.

دانشمندان هنوز هیچ پاسخی برای اینکه چرا لاک‌پشتها با دیدن نور سبز از محل فرار می‌کنند؛ پیدا نکرده‌اند؛ اما یکی از محققان معتقد است این تنها به قوه بینایی آنها برمی‌گردد. این نور به آنها کمک می‌کند تا به موقع تور را ببینند و به این ترتیب خود را نجات دهند.

این روش نه‌تنها در تستهای اولیه نتایج بسیار خوبی بدست آورد (میزان مرگ و میر لاک پشتهای سبز حدود 64 درصد کاهش یافت) بلکه کمک می‌کند تا هزینه تورهای ماهیگیری به میزان قابل توجهی پایین بیاید.

حالا دانشمندان به این فکر افتاده‌اند که از روش مشابه با رنگهای مختلف برای سایر آبزیان هم استفاده کنند. اگر آنها بتوانند همین موفقیت را تکرار کنند؛ بی‌شک تأثیر شگرف و همیشگی بر روی حفظ حیات وحش خواهند داشت.

هزاران لاک‌پشت دریایی به دلیل صید تصادفی در سال از بین می‌برند که متأسفانه خیلی از آنها از گونه‌های در حال انقراض هستند. اگر تورهای LED افزوده بتوانند حتی تعداد کمی از آنها را نجات دهند؛ این امیدواری بوجود می‌آورند که شانس ادامه حیات این گونه‌ها افزایش پیدا کند و حتی ممکن است آنها را از لیست حیوانات در معرض خطر خارج کند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

39025