۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

پلاستیک خاصی که خودش را ترمیم میکند

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS؛ از زمان معرفی این پلیمر زمان زیادی نمیگذرد اما نوع دیگری از پلاستیک ساخته شده که بشکل پستاندار گوشتخوار است و در حال تبدیل شدن به خبر شماره یک رسانه‌های دنیاست.

محققان دانشگاه ردینگ در انگلستان با حمایت انجمن علوم فیزیک و مهندسی این کشور نوعی ابرمولکول پلی اورتان را توسعه دادند که گفته میشود در دمای بدن یعنی 37 درجه سانتیگراد میتواند خودش را ترمیم کند.

این ویژگی منحصربفرد ماده جدید کشف شده به آن اجازه میدهد تا مانند یک مایع جریان داشته باشد و این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که پیوستگی و چسبندگی آن دچار بهم ریختگی و اختلال و در نهایت تغییر میشود. دلیل آنهم کاهش ویسکوزیته در زمانی است که آسیب دیده است.

با توجه به اینکه ثابت شده این ماده هیچ ضرری برای انسان ندارد؛ محققان میخواهند با ارزیابیهای بیشتر از آن در صنعت بهداشت و درمان استفاده کنند.

این ماده میتواند دوام باندها را افزایش دهد و احتمال آسیب رساندن به پوست در حال ترمیم را کاهش دهد. مورد دوم بیشتر بدلیل عوض کردن لباس پیش می‌آید.

حتی گفته میشود از این پلیمر میتوان برای نقاشیهایی که در حال از بین رفتن هستند هم استفاده کرد حتی قادر است خراشهای روی ماشین یا اسمارت فون را از بین ببرد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

67022