۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۹ مهر

پاک‌سازی میدانهای مین به کمک دِرونها

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به قل از انگجت، ساخت؛ توزیع و استفاده از مینهای ضد نفر در سالهای دهه 90 و زمانیکه 133 کشور عهدنامه اتاوا را امضاء کردند غیرقانونی اعلام شد.

اما برغم موافقت جهانی هنوز حدود 100 میلیون مین در زیر خاکهای مناطق جنگی و جنگ دیده خاک شده و بطور میانگین روزانه بیشتر از 10 نفر در اثر برخورد با این مینها یا زخمی میشوند یا جان خود را از دست میدهند.

استفاده از روشهای مرسوم برای شناسایی مینها شامل بکارگیری حیواناتی که قابلیت کشف آنها را دارند یا بکارگیری ماشینهای مخصوص این کار است اما اینها هیچکدام کافی نیستند و نیاز به روشهای جدیدی برای از بین بردن این سلاح کشنده است.

گروهی از سازندگان با ساخت یک UAV ویژه که شکارچی مینهاست امیدوارند که در کمتر از یک دهه تمام این مینها را شناسایی کنند.

این وسیله MKD نام دارد و بتازگی در کیک‌استارتر کار خود را برای جذب سرمایه شروع کرده است. در حقیقت MKD یک هکس‌کوپتر است که از سه بازوی قابل تعویض استفاده میکند: یک دوربین با رزولوشن بالا؛ یک شناسایی کننده فلز و یک بازوی روباتیک.

این پهپاد بر فراز منطقه به پرواز در می‌آید و با استفاده از دوربینی که به آن متصل است هم یک نقشه هوایی سه‌بعدی تهیه میکند و هم اینکه بکمک GPS نقاطی را که احتمال خطر در آنها وجود دارد علامت‌گذاری میکند.

سپس بکمک بازویی که امکان شناسایی فلز را دارد دوباره منطقه را اسکن میکند تا مینها را شناسایی کند.

وقتی این پهپاد پرواز میکند با استفاده از نقشه سه‌بعدی که قبل از این مرحله تهیه کرده؛ بازوی شناسایی کننده را تنها ۴ سانتیمتر بالاتر از سطح زمین نگه میدارد و هر مینی که پیدا کند محل آن برای خنثی کردن مشخص میشود.

بطور کل سازندگان این پهپاد معتقدند که وسیله آنها میتواند کار شناسایی و خنثی کردن مینها را ۲۰ بار سریعتر انجام دهد در حالیکه هزینه آن نسبت به روشهای مرسوم حدود ۲۰۰ بار کمتر است.

آنها برای اینکه بتوانند پروژه خود را عملی کنند نیاز به ۹۰ هزار یورو سرمایه دارند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

24044