۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۹ مهر

نخستین فناوری سه‌بعدی بی‌نیاز از عینک برای سینما

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از پاپ‌سای، تماشای محتوای سه‌بعدی روی تلویزیون بدون نیاز به عینک مفهوم چندان جدیدی نیست که باعث شگفتی و حیرت همگان شود اما در خصوص فیلمهای سینمایی که روی پرده سینماها نشان داده میشود قضیه فرق میکند.

یکی از چالشهای پیش روی سازندگان نحوه تأثیرگذاری پارالل برای همگان است بطوریکه برای همه بینندگان یکسان باشد. اینکه آنها نزدیک به پرده نشسته باشند یا در انتهای سالن باشند مهم است.

محققان بخش CSAIL دانشگاه MIT سرانجام موفق شدند در این زمینه به یک جواب منطقی دست پیدا کنند.

فناوری سینمای سه‌بعدی آنها چندین دیواره موازی در یک نمایشگر میسازد و سپس بکمک لنزها و آینه‌های متعدد زوایای مختلفی را در تمام سینما در اختیار مخاطبین میگذارد.

برخلاف تلاشهای قبلی که برای نمایش محتوای سه‌بعدی بدون نیاز به عینک در مقیاس وسیع صورت گرفت در این روش نیازی به تغییر رزولوشن نیست.

البته این طرح هم‌اکنون در مرحله آزمایش قرار دارد و نمونه‌هایی که ساخته شده همگی نمونه‌های اولیه هستند که فعلا از اندازه یک کاغذ بزرگتر است و از ترکیب ۵۰ لنز و آینه استفاده میشود تا همان افکتهای سه‌بعدی را بسازد.

میتوان آینده نزدیکی را متصور بود که نسخه بهینه‌شده این فناوری در سینماها بکار گرفته شده و بدین ترتیب یکی از بزرگترین چالشهای صنعت سینما برطرف شده است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

98533