۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۹ مهر

پرینتر سه‌بعدی جدید MIT اجسامی بسیار کوچک و انعطاف‌پذیر میسازد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از گجت مش، چاپ سه‌بعدی برای علوم پزشکی زحمت زیادی کشده است. این فناوری کمک کرده تا پروتزهای بهتری ساخته شود؛ استخوان‌های مهره مصنوعی ساخته و حتی به توسعه دوربین‌های داخلی کمک کرده است.

شاید بعد از این بتواند انقلابی در خصوص خدمات‌رسانی پزشکی ایجاد کند. محققان MIT در حال استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی برای تولید ساختارهای بسیار کوچکی هستند که شکل آن‌ها در دماهای خاص تغییر می‌کند.

این روش می‌تواند روزنه تازه‌ای برای سیستم تحویل دارو باشد که تنها بیمارانی را درمان کند که تب دارند.

البته این تیم هنوز موفق به تولید قرص‌هایی نشده که نسبت به تغییرات دمایی حساس باشند. اما فناوری آن موفق شده تا نصف راه را طی کند.

دانشمندان قادر بوده‌اند با تلفیق فرآیند جدیدی از چاپ سه‌بعدی که به آن microstereolithography گفته می‌شود با یک ترکیب ویژه پلیمری که تحت شرایط دمایی خاص نرم یا سخت می‌شود؛ ساختارهای بسیار کوچکی بسازند که می‌تواند اشکال خاص را به‌خاطر داشته باشد.

این اجسام را می‌توان به شکل یک قالب خاص در یک دمای مشخص درآورد؛ روی همان شکل در یک دمای دیگر قفل کرد و سپس همان جسم در یک دمای ویژه دیگر به فرم اصلی خود بازگردد.

اجسامی که با این فناوری ساخته می‌شوند قابلیت کشیده شدن یا پیچیده شدن به اندازه سه برابر حالت اصلی خود را دارند بدون این‌که شکسته شوند.

فرآیند تازه چاپ سه‌بعدی رزولوشن بسیار بالایی دارد؛ به‌طوریکه می‌تواند ساختارهایی به نازکی موی انسان بسازد.

شاید خیلی پیچیده باشد اما احتمالاتی که در خصوص آن وجود دارد بسیار وسیع است. همچنان این ابداع در حال پیشرفت است: تیم تحقیقاتی موفق شده تا برج ایفل را با تمام جزئیات آن به‌طور دقیق در یک اندازه بسیار کوچک بسازد (که در عکس پایین مشاهده می‌کنید).

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

39342