۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر

تله کام را برای قرن تازه بسازیم

« مسعود لک - مدرس دانشگاه » - تنها پنج سال به آغاز قرن تازه ی هجری مانده است و سال های زیادی نیز برای دست یافتن به اهداف برنامه های توسعه ای کشور به ویژه سند چشم انداز  ایران 1404 که ایرانی توسعه یافته و متعالی در همه ی زمینه ها در این نقشه ی راه  ترسیم شده است باقی نمانده است . 
تمام این فرصت های اندک باقی مانده یک نکته را بیش از گذشته یادآوری می کنند که دیگر زمانی برای از دست دادن وجود ندارد  و این آخرین فرصت ها و تلاش های ما در قرنی رو به پایان برای رشد و توسعه است .  
ما در آستانه ی تغییر و ورود به قرن تازه، نیازمند شتاب بخشی به روند اجرایی برنامه های توسعه در همه ی سطوح و فعال سازی تمامی پتانسیل های کشور برای دستیابی به اهداف اسناد بالادستی به ویژه سند چشم انداز ایران 1404 هستیم . 
در این مقطع زمانی حساس است که باید از خود بپرسیم آیا ما مهیای این تغییر بزرگ و ورود به قرن تازه هستیم و در صنعتی که در آن مشغول به کار هستیم چه برنامه ای برای توسعه و فعالیت در قرن تازه داریم ؟ در قرن جدید جایگاه ما کجاست و در صورت تغییر نیافتن آیا  ما نیز با قرن کهنه از یاد نخواهیم رفت ؟  
تکاپو و تلاش برای پیشرفت یکی از مشخصه های کنونی جامعه ی ایرانی است . جمعیت جوان و نیروی انسانی تحصیل کرده ، سابقه ی تاریخی دانش افزایی و میل به بهبود شرایط زیستی و حرکت همگام با تغییرات جهانی نزد ایرانیان ، ظرفیتی شگرف در کشور از نظر زیر ساخت های فکری و طبیعی برای پیشرفت متوازن مهیا نموده است که بی توجهی به این ظرفیت ها خسارت های عظیمی را برای کشور در پی خواهد داشت و مسیر ورود به قرن تازه را سخت تر و کند تر خواهد کرد .  
امروزه جامعه ی ایرانی تنها پنج سال مانده تا آغاز قرن جدید هجری خوش بین تر و امیدوار تر از همیشه به شرط اجماع و آینده نگری سیستمی است و با وجود تمامی تنگناها و مشکلات می رود تا در قرن تازه ی هجری نقش خود را بیش از همیشه برجسته نموده و موانع توسعه را در کشور برای همیشه از پیش رو بردارد ، راهی سخت اما شدنی که بازنگری در برخی از روش ها ، توجه بیشتر به فرصت های توسعه زا در کشور و از همه مهم تر ، توافق و اجماع برای یک هدف  از پیش شرط های موفقیت آن خواهد بود .  
بی شک یکی از این فرصت های بی بدیل و گرانبهای توسعه زا درقرن جدید برای  کشور صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است که به دلایل اثبات شده ی گوناگون از سایر عرصه ها می تواند نقشی کلیدی تر برای توسعه ی امروز و فردای  ایران ایفا نماید. برای پی بردن به جایگاه مهم ارتباطات در جامعه تنها کافی است به احاطه و تاثیر این صنعت در زندگی خود توجه داشته باشیم و البته برندهای معتبر فناور فعال در کشور را مرور کنیم که امروز در صنعت ارتباطات از بسیاری از برند های بزرگ دارای جایگاه و  ارزش بیشتری هستند و البته جامعه ی بزرگی از جوانان و شرکت های کوچک و بزرگ ارتباطی که رویاهای بزرگ در سر دارند و نیازمند مهربانی بیشتر و داشتن فرصت های بهتر برای رشد و نمو سازمانی خود هستند ، جوانان و شرکت هایی که در قرن تازه می توانند پیشرو در توسعه کشور باشند . 

هم افزایی نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی ، شناسایی ایده های مورد نیاز ارتباطی جامعه ، بومی سازی و جهان نگری مدبرانه، پاک سازی ساختاری ، ایجاد صندوق های سرمایه گذاری شجاع ، از مهم ترین مولفه ها برای رونق بخشی و ایجاد توسعه در کشور از طریق فرصت های مغفول و کمتر دیده شده در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است که در این پنج سال باقی مانده می بایست بدان آنها توجه نمود .  
فناوری اطلاعات و ارتباطات امروز در جایگاهی طلایی برای توسعه کشور قرار دارد که تمامی تصمیم گیران این حوزه می بایست این فرصت طلایی را درک نموده و برای توسعه ی پرشتاب و البته پایدار از  این طرفیت بزرگ با استراتژی های واقع بینانه و منطقی استفاده نمایند . 
بی شک نمایشگاه تله کام و حضور برندهای معتبر ارتباطی و علاقه مندان جوانی که در این بازار در صورت فرصت داشتن ارزشهای فراوان تجاری می توانند خلق نمایند ، مجالی برای بروز این همت ها برای توسعه ی صنعت  ارتباطات کشور در سال های پیش رو تا قرن تازه است.  
 تله کام نه فرصتی برای غوغای بیهوده ی برندها که فرصتی برای اقدام ، شناخت و برنامه ریزی برای تجارت های پایدار و اصولی در بازار است که هم بازار و هم جامعه به این برنامه های پایدار ارتباطی برای توسعه ی متوازن و کارآمد برای شرایط پیچیده تر در قرن جدید ،  نیازمند هستند . 
فعالان صنعت ارتباطات باید با درک آمادگی برای ورود به قرن تازه و شناخت حفره های ارتباطی جامعه و هم افزایی داخلی و نیز ارتباط پویا با جهان بین المل ، گامی عملیاتی برای ارتقای صنعت ارتباطات در کشور و به موازات آن تاثیر بیشتر این صنعت در اجزای زندگی مردم و جامعه برداشته و اقتصاد ارتباطات کشور را به سمت مدلی پویا و دارای الگوی توسعه ای سوق داده و تله کام را به تجلی گاه اقدام و عمل برای رشد صنعت ارتباطات کشور تبدیل و معرفی نمایند .  
فرصت ها اندک اند و جهان با شتابی بیش از گذشته در حال حرکت است ، صنعت مخابرات کشور مستعد اقدام برای رشد و احیای دوباره است . این دیدگاه توسعه ای در میان نخبگان و تصمیم سازان ارتباطات کشور می تواند مسیری تازه در کشور گشوده و ایران را به مرکز پویای  اقتصاد ارتباطی منطقه تبدیل نماید و خیال ما را برای حیات ارتباطی پویا در قرن تازه ایمن سازد .  
تله کام می بایست برای ارایه ی خدمات ارتباطی کاربردی و معقول در زندگی عمومی جامعه و افزایش نقش توسعه ای خود در کشور مهیا باشد و بداند که ما  تنها پنج سال برای ورود به قرنی تازه زمان داریم ، قرنی که شاید هنوز صدای پایش را نشنیده باشیم اما قرن اتفاقات بزرگ خواهد بود و زمانی برای غفلت و از دست دادن درآن وجود ندارد .  

نظرات : 0

ثبت نظر

49764