۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر

جهان «های‌تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، روزبه‌روز فناوری‌ها در حال گسترش هستند و هر چه رو به جلو می‌رویم این حرکت با شتاب بیشتری صورت می‌گیرد. طبیعی است که پوشش تمامی اخبار و آگاهی از همه آن‌ها برای افراد علاقه‌مند کار ساده‌ای نیست به‌خصوص با توجه به مشغله‌‌های کاری روز افزون که دنبال کردن اخبار را با مشکل هم روبرو می‌کند.

در زیر سعی داریم تا برخی از اخبار مهم هفته گذشته در دنیای فناوری را برای شما مرور کنیم.

 

گجت

طبق آخرین خبرهایی که به دست رسیده؛ به‌نظر می‌رسد برخلاف پیش‌بینی‌ها ال‌جی هیچ علاقه‌ای ندارد تا پرچم‌دار بعدی خود یعنی G6 را ماژولار بسازد. چیزی که در پرچم‌دار فعلی این شرکت یعنی مدل G5 شاهد هستیم. آن‌طور که آمار و ارقام نشان می‌دهد ال‌جی برخلاف دیگر محصولاتش؛ در زمینه فروش اسمارت‌فون آن‌هم مدل G5 که سروصدای زیادی پیرامون آن بود موفق عمل نکرده است. این گوشی با بدنه ماژولار طراحی و تولید شد و امید می‌رفت که به‌دلیل منحصر‌به‌فرد بودنش با استقبال خوبی روبرو شود؛ اما در عمل این اتفاق رخ نداد. حالا آن‌ها تصمیم دارند که به همان شکل سنتی برگردند و G6 به شکل ماژولار تولید نخواهد شد.

 

هارد دیسک

شرکت معروف سیگیت که در زمینه تولید هارد دیسک‌های مکانیکی شهرت دارد؛ با توجه به افزایش یافتن حجم فایل‌ها و بزرگ شدن آن‌ها و هم‌چنین نیاز به آرشیو کردن این حجم از اطلاعات؛ تصمیم گرفته تا توجه ویژه‌ای روی تولید هاردهای پرظرفیت داشته باشد. حالا این شرکت ادعا می‌کند در خصوص تولید حجیم‌ترین هارد 2.5 اینچی دنیا رکورد دار است. طبق این خبر؛ سیگیت توانسته یک هارد باراکودا در اندازه 2.5 اینچ که برای لپ‌تاپ استفاده می‌شود را در ظرفیت ۵ ترابایت تولید کند. سرعت این هارد 5400 دور در دقیقه است و در آن از فناوری به‌نام Shingled استفاده شده است.

 

روتر


مدت‌های مدیدی است که شرکت تی‌پی لینک بازار شبکه‌های 802.11ad را قبضه کرده و به شرکت دیگری اجازه عرض اندام نمی‌دهد. اما در این میان شرکت نت‌‌گیر تصمیم گرفته تا به این سلطه خاتمه دهد و از همین رو یک روتر بی‌سیم به‌نام  Nighthawk X10را معرفی کرده که می‌تواند اطلاعات را به‌صورت وایرلس با سرعتی برابر با 7.2 گیگابیت بر ثانیه انتقال دهد. یعنی می‌توان به‌کمک این روتر یک ویدیوی 4K را به‌راحتی پخش کرد و از دیدن آن لذت برد. روتر این شرکت از دو استاندارد 802.11ad و 802.11ad استفاده می‌کند. در داخل این دستگاه یک پردازنده دو هسته‌ای با سرعت 1.7 گیگاهرتز و مقدار 512MB رم از نوع NAND درنظر گرفته شده است. هم‌چنین حافظه آن 1GB رم DDR3 است.

 

گجت


سامسونگ رسما فبلت 6 اینچی Samsung Galaxy C9 Pro را معرفی کرد. از مهم‌ترین نکات این فبلت استفاده از 6GB رم است که باعث متمایز شدن آن از سایر دستگاه‌ها می‌شود. این شرکت بعد از رسوایی‌های بیشماری که در خصوص گلکسی نوت 7 برایش پیش آمد تصمیم گرفت تا تولید و فروش این گوشی را متوقف کند. حالا آن‌ها به دنبال این هستند تا جایگزین دیگری را برای این فبلت معرفی کنند. از همین رو فبلت مدل C9 Pro در دستور کار قرار گرفته است. چیپ استفاده شده در این فبلت کوالکام اسنپ‌دراگون 653 است و علاوه بر 6GB رم؛ یک صفحه‌نمیاش 6 اینچی با رزولوشن 1080p و هم‌چنین یک اسلات میکرو SD نیز در این گوشی دیده می‌شود.

 

گجت


به‌تازگی گوشی معرفی شده که به آن کوچک‌ترین گوشی تولید شده در جهان گفته می‌شود. نام این گوشی Vphone S8 است و در حقیقت یک گوشی تاچ اسکرین است. صفحه نمایش آن 1.54 اینچ است و تنها یک دکمه برای روشن و خاموش کردن گوشی تعبیه شده است. شاید با نگاه به مشخصات فنی این گوشی؛ کمی تعجب کنیم. چون برخلاف انتظار این گوشی تاچ اسکرین دارای یک جک هدفون است چیزی که در آیفون 7 دیده نمی‌شود. از دیگر مشخصات این گوشی؛ رادیوی FM که در داخل آن تعبیه شده؛ سنسور ضربان قلب؛ گام‌شمار؛ سنسور چراغ؛ 64MB رم؛ 128MB فضای ذخیره و یک باتری 380میلی آمپر ساعت  است.

 

کارت گرافیک


در دنیای امروز نیاز به پردازنده‌های قدرتمند گرافیکی بیش از گذشته احساس می‌شود. از همین رو؛ شرکت انویدیا دو پردازنده گرافیکی بسیار قوی را به‌نام‌های تسلا P4 و P40 معرفی کرد. معماری هر دو پردازنده جدید انویدیا بر پایه پاسکال است. در مدل P40 از یک هسته CUDA استفاده شده است. این پردازنده گرافیکی از 24GB رم از نوع GDDR5 بهره می‌برد و میزان برقی که مصرف می‌کند برابر با 250 وات است. در مدل P4 نیز از چیپ 2560 استفاده شده و مصرف انرژی آن برابر با 75 وات است. عمده هدف انویدیا از تولید این دستگاه‌ها استفاده برای مواردی خاص مانند یادگیری عمیق است. قرار است از این پردانده‌ها روی سرورهای دل؛ کوانتا؛ HPE و ... استفاده شود.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

87350