۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر

جهان «های‌تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، روزبه‌روز فناوری‌ها در حال گسترش هستند و هر چه رو به جلو می‌رویم این حرکت با شتاب بیشتری صورت می‌گیرد. طبیعی است که پوشش تمامی اخبار و آگاهی از همه آن‌ها برای افراد علاقه‌مند کار ساده‌ای نیست به‌خصوص با توجه به مشغله‌‌های کاری روز افزون که دنبال کردن اخبار را با مشکل هم روبرو می‌کند.

در زیر سعی داریم تا برخی از اخبار مهم هفته گذشته در دنیای فناوری را برای شما مرور کنیم.

 

خودرو

 

 

بی‌ام‌و به‌زودی از خودروی مدل 6 از سری GT رونمایی می‌کند. مدل قبلی این شرکت مدل بی‌ام‌و 5 سری Gran Turismo مورد انتقادات زیادی قرار گرفت. طبق خبرهایی که در هفته گذشته منتشر شد؛ مدل جدید بی‌ام‌و در سال 2018 میلادی وارد بازار می‌شود.  به احتمال زیاد در طراحی این خودرو از سدان سری 5 که به‌تازگی رونمایی شد؛ الهام گرفته می‌شود. انتظار می‌رود خودروی 6 از سری Gran Turismo شکل و شمایل کاملا مستقلی داشته باشد.

 

انرژی نو

 

 

شرکت خودروسازی تویوتا اعلام کرد از سال 2017 فروش اتوبوس‌های سوخت سلولی (FC) را آغاز می‌کند. هدف از ارائه این اتوبوس‌ها آمادگی شهر توکیوی ژاپن پیش از آغاز بازی‌های المیپک تابستانی 2020 است. مهندسان این شرکت برای ساخت این اتوبوس‌ها از نسخه اصلاح شده و بهینه شده سیستم سوختی که برای مدل "تویوتا مورای" توسعه یافته بود استفاده می‌کنند. در این سیستم؛ 10 باک فشار بالا چیزی در حدود 600 لیتر از H2 حداکثر فشرده شده را در خود جای می‌دهد. در نتیجه شاهد توان و قدرتی برابر با 235 کیلووات ساعت خواهیم بود که تقریبا سه برابر خودروی مدل S شرکت تسلا است. اما تویوتا در این راه یک رقیب قدرت‌مند دارد و آن‌هم کسی نیز جز شرکت تسلا.

 

امنیت

 

 

همکاری مشترک بین پلیس فدرال ایالات متحده و پلیس جمهوری چک موجب به دام افتادن هکری شد که در سال 2012 داده‌های شبکه اجتماعی لینکدین را افشا کرده بود. این هکر در سال 2012 باعث شده بود تا داده‌های نزدیک به 117 میلیون نفر از کاربران این شبکه اجتماعی افشا شود. این هکر در شهر پراگ دستگیر شد و مضنون اصلی یک‌سری حملات هکری به ایالات متحده است. حتی گفته می‌شود این هکر به کمپین‌های انتخابی در ایالات متحده نفوذ کرده است. لینکدین در بیانه خود گفته است: «ما از تلاش‌‌های بی‌وقفه و مستمر پلیس فدرال تشکر می‌کنیم. حمله‌ای که به‌واسطه یک آسیب‌پذیری داده‌ای به‌وقوع پیوست، باعث شد تا اطلاعات مربوط به بسیاری از کاربران سایت لینکدین همچون نام‌های کاربری و گذرواژه‌ آن‌ها به خطر بیافتد. از آن زمان تلاش‌های زیادی با همکاری پلیس فدرال صورت گرفت و نهایتا موفق شدیم تا این فرد را دستگیر کنیم.

 

گجت

 

 

هفته گذشته شرکت چینی شیائومی به‌طور رسمی از فبلت شیائومی می نوت 2 (Xiaomi Mi Note 2) رونمایی کرد. این فبلت فوق‌العاده با زیبایی خیره‌کننده خود می‌تواند جایگزین شایسته‌ای برای فبلت گلکسی نوت 7 سامسونگ باشد. شرکت شیائومی به‌دلیل عرضه محصولات باکیفیت و در عین حال مقرون به‌صرفه طی چند سال اخیر توانسته رشد خوبی در صنعت موبایل داشته باشد. صفحه‌نمایش شیائومی می نوت 2 یک صفحه Super AMOLED و 5.7 اینچ است و رزولوشن آن 1560x1440 است. از دیگر مشخصات آن رم‌های 4GB و 6GB‌ است و حافظه داخلی که برای آن درنظر گرفته شده 64 و 128 گیگابایت است. پردازنده آن اسنپ‌دراگون 821 کوالکام است که در حال حاضر یکی از قدرتمندترین تراشه‌های موبایلی موجود و پرچمدار شرکت کوالکام به‌شمار می‌رود. دوربین پشت این فبلت 22.5 مگاپیکسلی و از نوع IMX318 شرکت سونی است و دوربین سلفی آن 8 مگاپیکسلی است. بهره‌مندی از نسخه 3.0 قابلیت شارژ سریع کوالکام در کنار یک باتری 4070 میلی آمپر ساعتی از دیگر مشخصات این گوشی است.

 

واقعیت مجازی

 

 

مایکروسافت در جریان کنفرانس اختصاصی که به منظور رونمایی از سری محصولات سرفیس (Surface) برگزار کرده بود؛ از هدست واقعیت مجازی (Virtual Reality) جدید و مقرون به صرفه‌ خود پرده‌برداری کرد. این هدست با سیستم‌عامل ویندوز 10 مایکروسافت سازگاری دارد و قیمت آن 299 دلار است. در این مراسم مقامات این شرکت از سرفیس بوک i7 و سرفیس استودیو رونمایی کردند. مایکروسافت علاوه بر این دو محصول، از یک هدست واقعیت مجازی جدید و مقرون به‌صرفه هم رونمایی کرد که اشاره دقیقی به نام آن نشده است. همچنین مایکروسافت چندان وارد جزئیات طراحی و عملکردی این هدست نشد و تنها اشاره داشت که این هدست واقعیت مجازی با ویندوز 10 سازگاری داشته و قابلیت همگام‌سازی با هدست واقعیت افزوده (Augmented Reality) هولولنز مایکروسافت را دارد.

 

اپل

اپل پنج شنبه شب گذشته و در جریان کنفرانس اختصاصی خود به طور رسمی از مک‌بوک پرو (MacBook Pro) جدیدش رونمایی کرد. این مک‌بوک پیشرفته از نوار لمسی OLED منحصر به­فردی بهره می‌برد که پیش از این خبرهای زیادی در رابطه با آن منتشر شده بود.  مک‌بوک پرو اپل در جریان کنفرانس "Hello Again"  این شرکت معرفی شد. این محصول از نظر طراحی شامل تغییرات جالب توجهی شده و به نوعی محصولی کاملا منحصر به‌فرد و نو محسوب می‌شود. بدنه مک‌بوک پرو اپل از مواد فلزی ساخته شده است و در بخش فوقانی صفحه کلید دستگاه، یک نوار لمسی OLED ویژه و خاص طراحی شده  است. اپل این نوار لمسی را با نام اختصاصی تاچ‌بار (Touch Bar) معرفی کرده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

84286