۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر

پذیرش کارت الکترونیک شهروندی در شبکه حمل و نقل عمومی کرمان

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، استفاده از این کارت ها علاوه بر تسهیل پرداخت‌های خرد، هزینه‌های ضرب سکه و چاپ پول خرد را به دلیل سرعت و عدم نیاز به رمز کمتر می‌کند که این مسئله، نقشی مهم در اقتصاد کشور دارد.

کرمان یکی از شهرهایی است که با مشارکت بانک قرض‌الحسنه رسالت و شرکت اتیک به تازگی به فهرست شهرهای مجهز به کارت شهروندی اضافه شده است.

هوشنگ پوررنجبر؛ عضو هيات مديره بانك قرض‌الحسنه رسالت و رئيس اداره فناوري اطلاعات اين بانك در این خصوص می‌گوید: از آنجا که مبادلات روزانه شهری به سمت خریدهای الکترونیکی و کارتی پیش می‌رود، هر شهروند به تعداد زیادی کارت الکترونیکی نیاز دارد که این مسئله می تواند مشکلات متعددی از نظر امنیت و سهولت را برای کاربر به همراه داشته باشد. این در حالی است که شهروندان تنها با داشتن یک کارت هیبریدی بانکی می توانند به تمام نیازهای خود دسترسی داشته باشند؛ چرا که این کارت هم در شبکه بانکی و هم در شبکه حمل و نقل عمومی و خدمات شهری قابل استفاده است. همچنین به عنوان کارت پرسنلی عمل می کند.

پوررنجبر با اشاره به اجراي پروژه "كرمان كارت" به عنوان پروژه كارت الكترونيك شهروندي، بیان می‌کند: در فاز نخست، کارت شهروندی کرمان‌کارت به صورت بلیت الکترونیک اتوبوس عمل می‌کند و در فازهای بعدی به سایر پذیرنده‌ها از جمله تاکسی و پارکینگ توسعه می‌یابد.

به گفته پوررنجبر، سيستم كارت الكترونيك شهروندي شامل دو قسمت كارت الكترونيك و تجهیز پذیرنده به کارتخوان غیرتماسی است.

او درباره نحوه استفاده از این کارت شهروندی می گوید: در اين سرويس دستگاه پذيرنده در اختيار راننده تاكسي و اتوبوس قرار مي‌گيرد و شهروندان با داشتن کرمان‌کارت یا كارت بانکی هيبريدي چندمنظوره، مي‌توانند به جاي پول نقد، كرايه رفت و آمد خود را از این طریق پرداخت كنند.

عضو هيات مديره بانك قرض‌الحسنه رسالت می‌افزاید: اين تراكنش‌ها توسط يك بانك عامل مديريت مي‌شود و بانك پس از تجمیع تراکنش‌ها، عملیات مالی و تسویه حساب بین ذی‌نفعان را انجام می‌دهد. در اين پروژه نیز بانك قرض‌الحسنه رسالت به عنوان بانك عامل اين خدمت، فعاليت خود را آغاز كرده و با استفاده از زيرساخت‌هاي فني پرداخت الكترونيكی شرکت اتیک، اين خدمت را در كرمان اجرا کرده است.

او در پایان می‌افزاید: توسعه مراكز شارژ كرمان‌کارت و پذیرندگی پرداخت‌های خرد الکترونیکی از دیگر برنامه هاي در دست اقدام است که با همکاری شرکت اتیک در کرمان اجرا خواهد شد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

51106