۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر

تلاش ژاپن برای ساخت سریع‌ترین کامپیوتر دنیا

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از انگجت، اتوماسیون و دیجیتالی شدن به‌سرعت در حال توسعه است و خیلی از فعالیت‌های انسانی این روزها توسط ماشین‌ها انجام می‌شود.

در این بین برخی کشورها مانند ژاپن برخلاف دیگر کشورها از این روند استقبال می‌کنند و خود را آماده پذیرش آن می‌کنند.

حالا گفته می‌شود که ژاپنی‌ها در تلاش هستند هرچه زودتر ساخت سریع‌ترین سوپرکامپیوتر جهان را به اتمام برسانند و ضررهای خود را در این زمینه جبران کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز مقامات رسمی ژاپنی مبلغ 173 میلیون دلار را به ساخت ماشینی اختصاص خواهند داد که قادر است به سرعت خیره‌کننده 130 پتافلاپ رسیده و سریع‌ترین کامپیوتر فعلی جهان یعنی Sunway TaihuLight چین را شکست دهد.

ژاپن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. سن نیروی کار در این کشور در حال افزایش است و اقتصاد این کشور نیز رشد بسیار کندی دارد.

شاید از نظر تاریخی ژاپن مرکز فناوری جهان بوده است اما چین و کره‌جنوبی موفق شده‌اند در حوزه محصولات الکتریکی مصرفی عملکرد بسیار موفق‌‌تری از خود بروز دهند و دیگران از جمله این دو کشور را از گردونه رقابت خارج کنند.

آخرین باری که ژاپن برتری خود را در دنیای محاسبات فوق سریع به نمایش گذاشت سال 2011 میلادی بود که K Computer فوجیستو با سرعت 10.5 پتافلاپ، سریع‌ترین کامپیوتر جهان شد.

 به‌نظر می‌رسد که ژاپن از شرکت‌های مختلف درخواست کرده تا با شرکت در مناقصه، افتخار ساخت این ماشین را که به صورت کدنویسی ABCI یا AI Bridging Cloud Infrastructue نام دارد، به عهده بگیرند. قرار است برنده این مناقصه در تاریخ 8 دسامبر معرفی می‌شود و انتظار می‌رود تا سال 2018 میلادی ساخت این سوپرکامپیوتر به مراحل پایانی خود برسد.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

16118