۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر

ساخت عینک‌های دید در شب جدید به‌کمک فناوری نانو

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از انگجت، استفاده از فناوری دید در شب در میدان‌های جنگ مدرن امروزی ضروری است ولی باز هم از کاستی‌های زیادی برخوردار است.

استفاده از عینک‌های دید در شب بیشتر شبیه به نگاه کردن به اطراف از داخل لوله‌های بسیار باریک است که دامنه دید بسیار پایینی دارند.

حالا محققان دانشگاه ملی استرالیا کشف جدیدی کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان ضخامت عینک‌های NVG را درست مانند عینک‌های آفتابی معمولی کاهش داد.

در این روش؛ در ابتدا و در مرحله اول لنزهای عینک نور محیطی سطح پایین و نزدیک به مادون قرمز را جمع آوری می‌کنند. بعد از آن؛ فوتون ها به الکترون تبدیل می‌شوند و سپس از داخل محیط خلاء کاملا محصور شده به صفحه‌ای منتقل می‌‌شوند که دارای میلیون‌ها حفره ریز است.

وقتی‌که الکترون‌ها از داخل این حفره‌ها عبور می‌کنند؛ یک واکنش زنجیره‌ای آغاز می‌شود که به موجب آن صدها الکترون دیگر آزاد می‌شوند. در نهایت؛ این الکترون‌ها با یک صفحه فسفرسانس برخورد می‌کنند و تصویر سبز رنگ عینک‌های دید در شب تولید می‌شود. ولی برای انجام این فرآیند به هزاران ولت برق نیاز است.

اما استرالیایی‌ها برای حل این مشکل از فرآیندهای مبتنی بر نانوسازه‌های آلومینیوم گالیم آرسنید استفاده کردند تا تمامی این کارها بدون نیاز به لوله‌های خلاء انجام شود.

البته برای این کار یک منبع انرژی خارجی نیاز است. هم‌چنین؛ می‌توان آن را در قالب یک نوار نازک شبیه به سلول‌های خورشیدی چاپی تولید کرد که باعث می‌شود عینک‌های دید در شب نسل جدید حجم و وزن کمی داشته باشند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

66886