شفافیت فعالیتهای بانکی با بانکداری اجتماعی
به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط عمومي پژوهشکده پولي و بانکي؛ آيت الله ابراهيمي افزود: بيش از 80 درصد کاربران اينترنت در دنيا از شبکه هاي اجتماعي مجازي براي امور روزمره خود استفاده ميکنند، بنابراين جاي تعجب نخواهد بود که بخش عمدهاي از اين کاربران، فعاليتها و امور بانکي خود را از طريق رسانههاي اجتماعي مجازي انجام دهند. اين شفافيت بدان معني است که آن قرض دهي و وام دهي که قرار بود در يک بانک اتفاق بيفتد، با کمک ابزارهايي مانند وام هاي نفر به نفر يا طرحي که همه براي يک موضوع و به قصد خاصي پول جمع کنند، از طريق شبکههاي اجتماعي ميتواند گسترش يابد.
وي با اشاره به اينکه بانکداري اجتماعي توصيفي از خدمات بانکي و اقتصادي است که به دنبال کسب سهم مثبت از پتانسيل همه انسان ها براي توسعه حال و آينده است، ادامه داد: در بانکداري اجتماعي تمرکز بر ارضاي نيازهاي موجود در اقتصاد واقعي جامعه و به طور هم زمان در نظر گرفتن پايداري اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و زيست محيطي است.
مديرعامل بانک انصار درباره کاربرد شبکههاي اجتماعي در بانکها، توضيح داد: تبليغات محصولات بانکي؛ جذب مشتريان جديد؛ ايجاد و گسترش شبکهاي از مشتريان؛ ارسال پيامکهاي حسابها و ساير انواع پيامکها به مشتريان از اين طريق؛ طراحي محصولات جديد بر اساس سلايق افراد حاضر در شبکههاي اجتماعي؛ کاهش هزينههاي رفت و آمد مشتريان؛ کاهش هزينههاي بانکي در اين عرصه قابل ذکر هستند. مهمتر از اين موارد يک بانکدار اجتماعي دائما سطح تعاملات جامعه را براي يافتن فرصتهاي تحولساز پويش ميکند تا بتواند با سرمايهگذاري به موقع و ريسک پذيري حساب شده با کمک محاسبات رايانهاي و مفاهيمي مانند دادههاي عظيم ضمن کسب سود، توسعه پايدار اقتصاد واقعي را رقم بزند و سرمايهگذاري در استارت آپها نمونه بارز اين رويکرد است. با مراجعه به داده کاوي از حجم انبوه تبادلات پيام در شبکه هاي اجتماعي، نيازي به ايجاد رويههاي نظرسنجي نيست.
ابراهيمي، مزيتهاي بانکداري مبتني بر شبکه اجتماعي را در دو بُعد مشتريان و بانک عنوان کرد و افزود: از نظر مشتريان ميتوان به مواردي از جمله درخواست خدمات با استفاده از ابزارهاي شبکههاي اجتماعي بصورت غيرحضوري، بررسي خدمات ارائه شده توسط بانکهاي مختلف، اعلام مشکلات و پيگيري رفع آنها بصورت غيرحضوري و ارتباط مشتريان بصورت دو به دو با يکديگر اشاره کرد.
وي درباره مزيتهاي اين نوع بانکداري از نظر بعد بانکي،گفت: اين نوع بانکداري داراي مزيتهاي فراواني براي بانک است که عبارتند از ارائه تبليغات محصولات به مشتريان، تحليل و اخذ نظرات مشتريان درخصوص خدمات ارائه شده، گسترش مسئوليت اجتماعي با استفاده از شبکه هاي اجتماعي و بانکداري سبز، گسترش بانکداري اسلامي با استفاده از تسهيلات فرد به فرد، تعامل با شبکه اجتماعي ساير ارگانها جهت بوميسازي خدمات بانکي براي هريک از مشتريان بانکي، قابليت رتبهبندي مشتريان در شبکهاجتماعي و استفاده ساير بانکها از اين رتبهبندي است. اما استفاده از داده هاي مرتبط با مشتريان و فضاي کسب وکار جهت پيشبيني اقدامات آتي، شناخت تغييرات جامعه و نيازهاي جديد و کسب و استفاده از فرصت سرمايهگذاري در حوزه خدمات ابري و مجازي به جامعه و داده کاوي و کشف الگوي نيازمندي مشتريان يک بانکدار اجتماعي را مشغول خواهد کرد.
يادآور ميشود، ششمين همايش بانکداري الکترونيک و نظامهاي پرداخت، 13 و 14 دي ماه 95 توسط پژوهشکده پولي و بانکي در مرکز همايشهاي بينالمللي برج ميلاد تهران برگزار ميشود.
نظرات : 0