۱۴۰۳ سه شنبه ۱۷ مهر

در مدار تغذیۀ مادربردهای آئورس چه می گذرد - Z270X-Gaming9 کمپانی گیگابایت

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، کمپانی گیگابایت که شعار مادربردهای خود را "Insist on Ultra Durable" یا پایبندی به کیفیت بی حد و مرز گذاشته است، این بار نیز در مادربردهای آئورس مثل همیشه در تحقق این امر ثابت قدم بوده است.

 

 

 

مادربردهای تازه وارد آئورس که به تازگی از سوی گیگابایت معرفی شده اند، شامل تغییرات قابل توجهی از لحاظ ظاهری با دیگر سری های تولید شدۀ گیگابایت هستند و این ظاهر بسیار جذاب، نظر هر کاربری را به سوی خود جلب می کند. کمپانی گیگابایت که شعار مادربردهای خود را "Insist on Ultra Durable" یا پایبندی به کیفیت بی حد و مرز گذاشته است، این بار نیز در مادربردهای آئورس مثل همیشه در تحقق این امر ثابت قدم بوده است.
یکی از نقاط عطفی که مادربردهای ساخت کمپانی گیگابایت بر آن متکی هستند مدار تغذیۀ بسیار کارآمدی است که در طول سال های متمادی تکامل یافته تر شده و هم اینک در مادربردهای سری آئورس، بخصوص مادربرد Z270X-Gaming9 به اوج خود رسیده اند. با ما همراه باشید تا کمی بیشتر با جزئیات مدار تغذیه مادربرد Z270X-Gaming9 آشنا شویم.

 

 

 

به جرات می توان گفت مادربرد Z270X-Gaming 9 یکی از گرانقیمت ترین مدار تغذیه هایی که تا کنون تولید شده است را در دل خود جای داده و بدون شک هزینۀ زیادی بر روی دست گیگابایت گذاشته است.
حال اجازه دهید تا با بررسی بیشتر ببینیم در دل این مدار تغذیۀ 22 فاز چه می گذرد. پردازنده های Kabylake همانند نسل پیشین خود یعنی Skylake دارای 4 خط ولتاژ (Input Rails) می باشند که شامل ولتاژ Vcc(Vcore)، VccGT(Graphice core)، VccSA(System Agent) و VccIO(CpuIO) می شوند.
در این مدار تغذیه برای تامین ولتاژ پردازنده یا به اصطلاح Vcore گیگابایت از 16 عدد فاز بهره برده است که توسط مدارهای یکسو کنندۀ IR3599 مدیریت می شوند. در ساخت و طراحی مادربردهای مبتنی بر Skylake و Kabylake ، سازندگان معمولا به استفاده از 8 فاز جهت تامین توان پردازنده اصلی بسنده می کنند اما گیگابایت با استفاده از 16 فاز و بکارگیری آنها در مد 8+8 در حقیقت از 8 فاز اضافه جهت پشتیبانی از 8 فاز اصلی بهره برده است.
لازم بذکر است با توجه به تراشۀ مدیریت انرژی مادربرد استفاده از هر 8 فاز می تواند به صورت ترکیبی نیز صورت پذیرد همچنین جهت تامین ولتاژ مورد نیاز IGPU شاهد استفاده از 4 عدد فاز جداگانه هستیم. گیگابایت برای فراهم کردن ولتاژ دقیقتر و با کیفیت تر VccIO و VccSA، برای هر کدام از یک فاز جداگانه بهره گرفته است.
مدارهای یکسو کننده مورد استفاده در این مدار تغذیه، توانایی تحمل 40 آمپر شدت جریان را دارند. استفاده از چنین مدار تغذیه قدرتمندی از سوی گیگابایت بی سابقه نبوده و می توان به استفادۀ گیگابایت از 24 و 32 فاز نیز در سال های نه چندان دور اشاره کرد.
استفاده از طراحی ترکیبی این فازها در مدار تغذیه مادربرد موجب می شود تا علاوه بر ارائه کارایی بالاتر مادربرد تحت فشار پردازشی بالا، حرارت ناشی از فعالیت مدار تغذیه بطور قابل توجهی کاهش یابد که در عمل عمر بیشتر و پایداری بهتری را نصیب کاربران خود می کنند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

34792