۱۴۰۳ یکشنبه ۱۵ مهر

نکاتی در رابطه با خودکشی منتسب به چالش نهنگ آبی

‏به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، از ‏آنجا که نسخه اصلی این چالش که توسط یک فرد روسی ایجاد ‏شده بود، مدت‌هاست دیگر وجود ندارد و بنیاد نیز در جریان ‏رسانه‌ای این چالش که مدتی پیش در کشور به‌راه افتاد ‏رویکردهای تخصصی خود را ارائه کرده بود.

 

ذکر چند نکته ‏در این زمینه حائز اهمیت است:

‏‎1‎‏.‏ همچنان برخی رسانه‌ها و افراد «نهنگ آبی» را یک ‏بازی رایانه‌ای می‌نامند. 

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ‏بارها تاکید کرده که «نهنگ آبی» بازی رایانه‌ای نیست ‏بلکه یک چالش است که از فضای مجازی برای اجرایی شدن ‏بهره می‌برد. 

این چالش ۵۰ مرحله دارد که نه تنها با ‏استفاده از فضای مجازی بلکه می‌توان این مراحل را به ‏صورت حضوری نیز رد و بدل کرد.

 

‏‎2‎‏.‏ نسخه اصلی این چالش مدت‌هاست با دستگیری ‏ایجادکنندگان آن در روسیه از دسترس خارج شده است.

 

‏‎3‎‏.‏ زمانی که رسانه‌های سراسر کشور شروع به ‏اطلاع‌رسانی در زمینه نهنگ آبی کردند، بنیاد ملی ‏بازی‌های رایانه‌ای هشدار داد که موج‌سواری رسانه‌ای در ‏این زمینه خطرناک بوده و ممکن است سودجویانی با ‏کپی‌برداری از مراحل نهنگ آبی، چالش‌های مشابهی را در ‏کشور راه‌اندازی کرده و بحران‌آفرینی کنند. 


متاسفانه ‏به این هشدار توجهی نشد و نهنگ آبی که چالشی ‏ناشناخته در کشور بود به یک‌باره بر سر زبان‌ها افتاد ‏و موقعیت برای سودجویان فراهم شد.

 

‏‎4‎‏.‏ خانواده‌ها باید توجه کنند اگر فرزندشان ‏فعالیت‌های مشکوکی از جمله دیدن فیلم ترسناک به‌صورت ‏مداوم، زخمی کردن خود، گوش دادن به موسیقی‌های خاص و ‏پوچ‌گرایانه و دیگر رفتارهای غیرعادی انجام می‌دهند ‏چرایی این اقدامات را بررسی و از ادامه آن جلوگیری کنند.‏

امید است با توجه و هشیاری خانواده‌ها و اطلاع‌رسانی صحیح ‏شاهد تکرار چنین اتفاقات تلخی در کشورمان نباشیم. ‏

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

56074