۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

محرمانگی تلگرامی

محمد فواد رحمان سرشت - ICTPRESS - رخدادی که در قالب فیلتر تلگرام در آستانه روز جهانی ارتباطات در ایران متبلور شد و برخی مخالفان استفاده از این نرم افزار بر طبل رسوایی آن کوبیدند.

اما این موضوع نیز افاقه نکرد. گویا موافقان استفاده آزاد از نرم افزارها به عنوان حقوق شهروندی در نوک پیکان دامن زدن به مشکلات و چالش های کشور قرار دارند و باید سخنشان در یادها نیز خشکانده شود.

در همین حال دبیر کمیته فیلترینگ، آب پاکی را بر تفکر استفاده مجدد و دسترسی آزاد به تلگرام می ریزد و به گوش همه کاربران ایرانی تلگرام می رساند که امیدوار نباشید تلگرام بی تلگرام و دسترسی آزاد به این شبکه پیام رسان بازگشتی ندارد.

هر چه هست، یا مسئولانی که موافق دسترسی آزاد به این پیام رسان در کنار توسعه پیام رسان های بومی هستند و البته کاربران یعنی مردمانی که تعدادشان کم هم نیست و از 45 میلیون نفر به قول وزیر ارتباطات، به 44 میلیون نفر می رسد، غافل اند و سخت در اشتباهی اساسی یا آنانی که به شدت مخالف این دسترسی عمومی هستند و می گویند بدترین بلایا  عاملش همین تلگرام است خوب می دانند و آگاهند که چه می گویند و چه می کنند.

البته این دو حالت نتیجه ای واحد دارد و آن هم فیلتر تلگرام بوده است، حال اگر مخالفی هم داشته باشد اهمیتی ندارد.

با این وجود به نظر می آید با فیلتر شدن تلگرام برخی چالش ها از جمله عدم آگاه شدن مردم از رخدادهای مختلف و انفصال در ارسال و دریافت های معمولی کاری روزانه، گریبان گیر کاربران شده و از همه مهم تر بسیاری از کسب و کارهای مبتنی بر این پیام رسان نابود شده اند.

از سویی پیام رسان های بومی نیز جوابگوی نیازهای مخاطبان خود در سطح تلگرام نیستند و ظرفیت میزبانی حجم بالای دیتا و سرعت عمل در انتقال اطلاعات و همچنین میزان بیشتری از کاربران را ندارند.

اکنون باید بی صبرانه در انتظار نسخه مسئولان برای بیماری ناشی از فیلتر تلگرام باشیم که با داروهای بومی بسته می شود یا خارجی؟

 

محمد فواد رحمان سرشت

مدیر مسئول شبکه خبری ICTPRESS 

منبع: روزنامه ثروت

نظرات : 0

ثبت نظر

41162