۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

هشدار یک فاجعه

گرچه موضوع تلگرام صرفا بهانه داغی برای برملا شدن کاربری فیلترشکن ها در جامعه شده و اطلاع رسانی های وسیعی نیز از آن صورت گرفته است اما نمی توان اصل بهانه را منکر شد.

تلگرام به عنوان رسانه ای محبوب نزد ایرانیان شکل مطلوب گرفت و به خوبی هم توانست جای خود را میان کاربران در نسل های مختلف باز کند.

حتی نگرانی های حاصل از کاربرد ناصحیح موبایل و شبکه های اجتماعی در خانواده ها که موجبات خسران بسیاری را در حد بی اعتنایی یا کم اعتنایی به بزرگترها فراهم کرده بود، تا حدودی به دلیل راحتی دسترسی و استفاده آسان از این پیام رسان در چرخه ارتباطات اجتماعی و فراگیری در میان همه نسل ها، کم رنگ شد.

نمی توان متصور هم بود که رشد شبکه های مجازی بدون آموزش های صحیح در کاربری، چالش هایی از این دست را زمینه سازی نکند.

برخی معایب یا تهدیدها در این مسیر لازمه تدبیر جدی و مصمم مسئولان در این رابطه است، مثلا تهدیدهای اخلاقی، امنیتی، دینی و اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی؛ اما چاره کار با فیلترینگ به دست نمی آید بلکه این فقط مسکنی است که به خورد ملت داده می شود.

با رشد علمی جهان و توسعه تکنولوژی های جدید، باید نگاه و رفتار منطقی تر و علمی تری در قبال جامعه تدبیر شود.

رفتاری نه از جنس ارعاب و محدودسازی بلکه از جنس آموزش و فرهنگ سازی.

درست است که سریع ترین و راحت ترین راه برای مقابله با جرایم همین بستن و محدود سازی است اما بهترین راه نمی تواند این باشد و باید برای این مهم کمی هم زحمت کشید و وقت گذاشت تا نتیجه مطلوب، آرام آرام در جامعه نهادینه شود.

ما با جامعه انسانی رو به رو هستیم؛ با ملتی که همیشه در صحنه بوده و بدنه مملکتی را از هر حیث همراهی و حمایت کرده اند. این مساله را می شود در مواردی همچون انتخابات در کشور مشاهده کرد. بنابراین کم لطفی و بی انصافی است اگر به خواست و حقوق همین مردم بی اعتنایی کنیم یا به شعورشان تردید کنیم.

بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آن است و بهترین راه مقابله با جرایم، پیش گیری آن. زمان به سرعت در گذر است و فاجعه فرهنگی و اجتماعی منتج از رفتار اشتباه در این مسیر و از آن بدتر اصرار بر آن و در پی، اهمال در رواج و کاربری گسترده ابزارهای ناهنجار در میان جامعه، قابل جبران نخواهد بود.

 

محمد فواد رحمان سرشت

مدیر مسئول شبکه خبری ICTPRESS 

منبع: روزنامه ثروت

نظرات : 0

ثبت نظر

27212