۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

رفراندومی فراتر از تلگرام

تحولی که با انقلاب دیجیتالی و ظهور جامعه اطلاعاتی در ایران همراه شد و به تدریج توسعه یافت تا مرز آگاهی و تقاضای مردم را افزایش دهد.

اکنون با جامعه ای رو به رو هستیم که مطالبه گر جدی در عرصه های مختلف هستند و این مطالبه ها برگرفته از رشد فزاینده فناوری های نوین است.

در ایران زندگی می کنیم اما همه ما عضوی از جامعه جهانی اطلاعات و دهکده جهانی هستیم و خواه یا ناخواه فاصله ما با دنیا به لحاظ زمانی و اطلاعاتی کم است.

اما آنچه بر مردم می گذرد فاصله کشورمان را با جهان زیاد کرده است و آن بیماری اقتصادی و فرهنگی برگرفته از ناشی گری و فساد در عرصه مسئولیتی و مدیریتی در سطح کلان است.

امروز با بازاری رو به رو هستیم که به مدد تلاش های صورت گرفته برخی مسئولان، زمینه های رشد و رونق در آن بوجود آمده و با دیدگاه های تنگ و تاریک برخی دیگر، به سوی قهقرایی بی بازگشت، در حرکت است.

نگاه هایی تحریم گونه از داخل به داخل که موجبات حصر توسعه و نابودی کارآفرینی را به مدد ترویج ادعاها و فیلترینگ ها فراهم کرده است.

یک روز اینترنت نداریم و روز دیگر به دنبال راهی می گردیم تا بتوانیم راحت کار کنیم.

مردم با تلگرام فیلتر شده هنوز دست و پنجه نرم می کنند و مسئولان، زمینی ناهموار برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی ایجاد کرده اند و از طرفی بر طبل حمایت و توسعه می کوبند.

خودمان را گول می زنیم؟ رفراندوم سراسری بر سر تلگرام موجب شد تا بر همگان روشن شود، آحاد کاربران فضای مجازی خواسته ای متفاوت از تحمیل مسئولان در این راستا دارند!

اکنون فراتر از رفراندوم تلگرام، آنچه مطالبه حقه مردم است ثبات بازار و رونق نسبی کسب و کار است.

هیچ توازنی در کار نیست و آنچه مسلم است حتی امنیت ناممکنی بر کسب و کار و کارآفرینی حاکم است.

بیشتر فضا امنیتی و محدود کننده است و صحبت از رانت و سیاست بازی است تا کار و عمل به وعده ها!

تقاضای بالای مردم در پی رشد فناوری ها موجب شد تا حاکمیت مجبور به توسعه زیرساخت ها و ارائه خدمات و سرویس ها شود اما این موانع لایتناهی بر سر راه توسعه اقتصادی و فرهنگی برای فعالیت مردم با خیالی آسوده، واقعیتی خیالی است.

به کدامین سو در حرکت هستیم، خواست مردم؟ کج رفتاری های مسئولانه؟ حمایت از بازار و بخش خصوصی یا نابودی کارآفرینی و کسب و کار؟ توسعه یا حذف؟ تحول دیجیتالی یا فیلترینگ و انحصار؟ عدالت و اختیار یا اجبار و نابرابری؟ شفاف سازی یا رانت بازی؟

اکنون رفراندومی فراتر از تلگرامی برپاست و مردم به توسعه و شفافیت رای داده اند؛ آیا مسئولان صدای مردم را می شنوند؟

 

محمد فواد رحمان سرشت

مدیر مسئول شبکه خبری ICTPRESS 

منبع: روزنامه ثروت

نظرات : 0

ثبت نظر

32768