۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر

باید فضا را برای ورود استارتاپ‌ها به صنایع اصلی فراهم کنیم

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط عمومي فدراسيون ICT اتاق بازرگاني ايران،حميد رضا احمديان مديركل دفترنوآوري وزارت ارتباطات در حاشيه جلسه كميسيون فاوا اتاق بازرگاني ايران، با برشمردن برخي صنايعي كه در صورت تمركز بر آنها مي‌توان به شكوفايي استارتاپ‌ها اميدوار بود گفت: در زمينه های مختلف صنعتی، هر آنچه که وابسته به فضای تکنولوژی جدید باشد در آن ذاتا اين امكان وجود دارد كه استارتاپ‌ها بتوانند به شكوفايي و سودآوري رسيده و به صنعت كشور كمك كنند.

وي ادامه داد: به عنوان نمونه اگر در صنعت نساجي، ورزش و در خيلي بخش‌هاي ديگر و با پیش شرط شفاف‌سازي و ایجاد زيرساخت های لازم برنامه لازم را تدوین کنیم، حتما استارتاپ‌ها توان شكل‌گيري دارند. لذا ما در حوزه نوآوری مدل جديدي را  مدنظر قرار داده ایم و مي‌گوييم وقتي ما كارخانه فعال در زمينه ای تخصصی نظیر نساجي داريم باید به آن كمك مي‌كنيم كه كسب و كارهاي حاشيه‌اي را شناسايي و لیست کند و  استارتاپ‌ها در اين زمينه‌ها شكل گرفته و فعاليت كنند و خروجی در صنعت بکار گرفته شود. قطعاً نیاز داریم که به صنایع در راستای ارتقا دانش فنی و توسعه فضای کسب و کاری کمک کنیم و در وزارت ارتباطات آمادگی همکاری با همه بخش های اقتصادی و صنعتی را در این موضوع داریم.

احمديان با تشريح اين موضوع در مصاحبه با روابط عمومي فدراسيون فاوا اتاق بازرگاني افزود: بایستی به چرخه‌هاي بعدي كسب و كار فكر كنيم و بايد تلاش كنيم كه شركت‌هاي در یک مسیر بهینه بزرگ شوند و قطعا در این مسیر می توانند استارتاپ ها را نيز با خود همراه كرده و آنها را توسعه دهند. اين كار بايد به خاطر توجه به ایجاد و ارتقاءكسب و كارهاي پايدار مورد توجه قرار گيرد. برخی از استارتاپ‌هاي در ايام اخير براي اين با شكست مواجه مي‌شوند كه كسب و كارشان پايدار نشده لذا مي‌بايست مدل‌‌هاي پايداري كسب و كار استارتاپ را ترسيم كنيم؛ بخش اعظمي از اين مدل‌ها نيز مشخص است. يكي از مدل‌ها اين است كه ما از شركت‌هاي بزرگ كه به دنبال توسعه و سهم بيشتري از بازارهستند بخواهيم اين سهم بيشتر از بازار را از طريق استارتاپ تامين كنند. استارتاپ‌هايي كه بر اساس اين مدل شكل مي‌گيرند حداكثر پايداري را دارند و مي‌توانند فضاي جديدي براي خود باز كنند. و دولت می تواند مدل های حمایتی خود را برای شرکت های بزرگ در این مسیر قرار دهد.

مديركل دفترنوآوري وزارت ارتباطات در حاشيه جلسه كميسيون فاوا اتاق بازرگاني در خصوص اينكه آيا مي‌شود تسهيلات حمايتي دولتي در وزارت ارتباطات به حوزه‌هايي كه كمتر به آنها توجه شده مثل حوزه محيط زيست اعطا شود نيز گفت: وزارت ارتباطات در قالب حمايت مادي از استارتاپ‌ها ورود جدی پيدا نكرده است و معتقدیم استارتاپ ها بایستی در کانون های لازم از جمله شتابدهنده ها و پارک ها مراحل آغازین را به درستی طی نمایند. از سوی دیگر سایر متولیان مثل معاونت علمي فناوري این موضوعات را رصد و اجرا می کنند. معتقدم دولت در لايه حاكميت مي‌بايست در زمينه فرهنگ‌سازي، آموزش و حتی کمک به تعريف تقاضا در بخش‌هايي كه ضعف وجود دارد كمك كند. يعني وقتي صنعت خودروسازي ضعيف است تلاش براي شكل‌گيري استارتاپ‌ها در اين صنعت داشته باشيم. طی سالهای اخیر مرکز توانمند سازی کسب و کارهای نوپا با همین رویکردها شکل گرفته است و تقریبا تلاش شده در همه استانها بتوان اقدامات اولیه و زیرساختی را مهیا کرد. البته این موارد به معنی عدم حمایت مادی از استارتاپها نیست اما همیشه توصیه و تاکید در پرهیز از پرداخت صرف تسهیلات داشته ایم.

نظرات : 0

ثبت نظر

68966