۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 30 فروردین

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: نخستین سوخت گیری تمام خودکار هوایی جهان انجام شد 

شرکت ایرباس(Airbus) از اتمام موفقیت آمیز نخستین عملیات سوخت گیری هوا به هوای کاملاً خودکار جهان با سیستمی موسوم به "A3R" خبر داد.

در این عملیات، یک هواپیمای تانکر آزمایشی ایرباس مجهز به سیستم سوخت گیری "A3R" موفق به 45 ساعت پرواز آزمایشی و سوخت رسانی خودکار به یک فروند جنگنده نیروی هوایی "F-16" متعلق به نیروی هوایی پرتغال شد.

سیستم "A3R" برای نصب در هواپیمای "MRTT" ایرباس ساخته شده که بر اساس هواپیمای غیرنظامی "A330" طراحی شده است.

آزمایش اخیر شامل تمامی جوانب و مراحل فرآیند سوخت گیری و سوخت رسانی هوایی خودکار بود که منجر به صدور گواهینامه برای این برنامه و اجرای آن از آغاز سال آینده شد.

طبق گفته ایرباس، سیستم "A3R" در حال توسعه است و زمانی که تکمیل شود، فرآیند سوخت گیری کاملا خودکار انجام می‌شود و فقط به یک اپراتور ناظر(ARO) بر این عملیات نیاز دارد. تمام کاری که اپراتور باید انجام دهد، فعال کردن سیستم است و پس از آن "A3R" کنترل فرآیند سوخت گیری را در دست می‌گیرد و ضمن حفظ زاویه مناسب و مسافت ایمن، خود را به هواپیمای هدف می‌رساند و سوخت رسانی را انجام می‌دهد.

هنگامی که این تانکر در تراز صحیح و مناسب با هواپیمای مورد نظر قرار گرفت، سیستم، لوله تلسکوپی خود را به باک هواپیما می‌رساند، سوخت را انتقال می‌دهد، سوخت رسانی را قطع می‌کند، لوله را از باک جدا می‌کند و از هواپیمای هدف دور می‌شود.

ایرباس می‌گوید برای کار با سیستم "A3R" نیازی به نصب تجهیزات اضافی در هواپیمای گیرنده نیست.

..................

 

خبر: کنترل قلب و ریه با حسگر کوچکی که روی لباس نصب می‌شود! 

یک محقق ایرانی مقیم آمریکا از تولید حسگر بسیار کوچکی خبر داده که با نصب آن بر روی البسه می‌توان از وضعیت سلامت قلب و ریه‌های افراد مطلع شد.

یک حسگر بسیار ریز که می‌تواند بخشی از البسه روزمره باشد، با کنترل این نشانه‌ها از سلامت قلب و ریه مطلع می‌شود و در صورت وجود مشکل به فرد اطلاع می‌دهد تا هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند.

این حسگر که توسط دکتر فرخ ایازی استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر کالج جرجیا تک در آتلانتا ابداع شده، شباهت زیادی به دستگاه‌های الکتروکاردیوگرام دارد که با استفاده از برق، ضربان قلب را ثبت می‌کنند.

به گفته وی قلب عملکردی مشابه با یک سیستم مکانیکی دارد و عضلات آن خون را به درون رگ‌های بدن پمپاژ می‌کنند. در این فرایند اصوات و حرکات‌هایی به وجود می آیند که با کنترل نظم آنها می‌توان از سلامت قلب مطمئن شد. همین روند در مورد ورود و خروج اکسیژن در ریه‌ها کاربرد دارد.

حسگر یادشده دارای دو لایه بسیار نازک سیلیکونی است که فقط ۲۷۰ نانومتر از همدیگر فاصله داشته و مجموع ضخامت آنها از ۰.۰۰۵ موی انسان فراتر نمی‌رود. این لایه‌های سیلیکونی مانند الکترود عمل می‌کنند و ولتاژ آنها در واکنش به اصوات و ارتعاشات مختلف بدن تغییر می‌کند. حسگر مذکور با دقت و حساسیت اصوات قلب و ریه را از اصوات خارج از بدن جدا می‌کند و سپس آنها را به داده‌های الکترونیک قابل فهم برای کاربر مبدل می‌کند.

حسگر مذکور همچنین می‌تواند داده‌های سلامت افراد را با اطلاعات مربوط به فعالیت جسمانی اشخاص ترکیب کند و از این طریق به تصویری کامل از سلامت هر فرد دست یابد.

..................

 

خبر: تحقیق درباره کرونا با پرسرعت ترین ابررایانه جهان!

عده ای از افراد با نصب اپلیکیشنی روی رایانه هایشان، ابررایانه ای به وجود آورده اند که سرعت آن معادل ۵۰۰ ابررایانه قدرتمند جهان است و برای تحقیقات درباره ویروس کرونا به کار می رود.

عده ای از افراد اپلیکیشنی را روی رایانه هایشان نصب کرده اند که بخشی از قدرت پردازش دستگاه را به جستجو برای واکسن ویروس کرونا اختصاص می دهد. این افراد به طور تصادفی سریع ترین ابررایانه جهان را به وجود آوردند.

فناوری مذکور که Folding@Home نام دارد از هزاران رایانه در سراسر جهان استفاده می کند تا مجموعه های بزرگی از ارقام و مشکلات پیچیده را بررسی کند. در ماه گذشته این فناوری چنان قدرتمند شد که سرعت پردازش آن از ۵۰۰ ابررایانه سراسر جهان نیز بیشتر شد.

در حال حاضر دانشگاه ها و انستیتوهای مختلف پروژه های متعددی را با محوریت کووید۱۹ انجام می دهند و از این مغز رایانشی گسترده استفاده می کنند.

برخی از پژوهش ها  سعی دارند پروتئین های اسپایک در ویروس SARS-CoV-2 را ردیابی کنند که خود را به دیواره سلول ها می چسباند و بدن انسان را مبتلا می کند. Folding@Home  به تحقیقات درباره تولید درمانی جهت جلوگیری از چسبیدن این ویروس به سلول های بدن انسان کمک می کند.

از آنجا که شیوع ویروس کرونا به قرنطینه بسیاری از کاربران در سراسر جهان منجر شده، ۷۰۰ هزار کاربر جدید به Folding@Home پیوسته اند.  گاهی اوقات همزمان ۳۰ هزار کاربر این اپلیکیشن را فعال می کنند و در این وضعیت قدرت رایانش آن به حد خارق العاده ای می رسد. قدرت رایانش این اپلیکیشن اکنون به ۲.۴exaFLOP می رسد که سریع تر از ۵۰۰ رایانه پرسرعت جهان در کنار هم است.

..................

 

خبر: ساخت سلول خورشیدی فوق سبک برای شارژ ساعت‌های هوشمند

محققان از تولید نوعی سلول خورشیدی منعطف و بسیار سبک خبر داده اند که در آینده برای تأمین انرژی ساعت‌های هوشمند قابل استفاده است.

محققان استرالیایی می‌گویند سلول خورشیدی جدید ابداعی آنها تا ده برابر نازک‌تر از موی انسان بوده و ضخامت آن به ۰.۳ میکرومتر می‌رسد. این سلول خورشیدی تا بدان حد سبک است که قرار دادن آن بر روی گلبرگ گل هم آن را خم نمی‌کند.

خروجی برق این سلول خورشیدی به ازای هر گرم برابر با ۹.۹ وات است بنابراین از آن می‌توان برای تأمین برق ساعت‌های هوشمند استفاده کرد. سلول‌های یادشده عمر مفید بالایی نیز دارند و بعد از ۲۰ هزار ساعت استفاده کیفیت آنها تنها ۴.۸ درصد افت می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد می‌توان از چنین باتری‌هایی برای ۱۱.۵ سال بی وقفه استفاده کرد.

البته باید توجه داشت بهره‌وری این سلول خورشیدی فقط ۱۳ درصد است که در مقایسه با بهره‌وری ۲۰ درصدی اکثر سلول‌های خورشیدی پایین است، اما برای تأمین برق ساعت‌های هوشمند کافی است.

..................

 

خبر: رصد وضعیت زخم به‌صورت آنلاین با بانداژ نانویی!

شرکت استارت‌آپ گرافیل در حوزه زیست فناوری از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، باند زخمی ساخته است که به پزشکان در رصد وضعیت زخم بیمار از راه دور کمک می‌کند.

این باند که حاوی گرافن است برای کنترل زخم‌هایی نظیر زخم‌های مزمن بسیار مفید است و همچنین به دلیل خواص آنتی‌باکتریالی گرافن، به بهبود سریع‌تر زخم نیز کمک می‌کند.

در این باند از یک فیلم پلیمری استفاده شده که در آن اجزای الکترونیکی انعطاف‌پذیر قرار داده شده‌ است؛ الکترودهای گرافنی موجود در بخش الکترونیکی می‌توانند تماس مستقیم با زخم ایجاد کنند. گرافن از یک لایه اتمی از جنس کربن تشکیل شده که دارای هدایت الکتریکی بالایی است.

با تغییر شیمیایی زخم، نظیر افزایش پ هاش آن در اثر عفونت، هدایت الکتریکی الکترودهای گرافنی نیز تغییر می‌کند. این داده‌ها به‌صورت بی‌سیم از بانداژ به تلفن هوشمند یا تبلت منتقل می‌شود و این داده از این مسیر می‌تواند به سرور موجود در فضای ابری منتقل شود و در نهایت مورد تجزیه و تحلیل پزشک قرار گیرد.

پزشکان یا پرستاران می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری بیمار و بدون نیاز به برداشتن بانداژ از روی زخم، به‌صورت آنلاین وضعیت زخم را بررسی کنند.

مزیت این بانداژ به همین جا ختم نمی‌شود! گرافن دارای خواص ضدباکتری است که پیش از این توسط دانشمندان شناخته شده‌ است. در نتیجه، وجود گرافن در محیط می‌تواند در تسهیل روند بهبود بیماری تاثیر مثبت داشته باشد.

نظرات : 0

ثبت نظر

42420