۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

وضعیت بازار کتاب به مراتب بهتر از سایر بازارهای کشور است

به گزارش ICTPRESS به نقل از ستاد خبری دوازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان، حجت الاسلام شهاب مرادی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آغاز مراسم دوازدهمین نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان با بیان اینکه مقوله کتاب مقوله مهم و ارزشمندی است، گفت: وظیفه ما پرداختن به کتاب در راستای ارتقا فرهنگ است لذا از دست اندرکاران این مجموعه تشکر و قدردانی می کنم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه چنین نمایشگاه هایی صرفا یک رویداد محسوب می شود، عنوان کرد: با وجودی که مشکلات مالی فراوانی در شهرداری تهران وجود دارد، شخص دکتر قالیباف نسبت به حوزه فرهنگ حساس بوده از این رو در تامین بودجه همکاری های لازم را می کنند.
وی افزود: هنوز تا زمانی که کتاب به یک جامعه پذیری تبدیل شود بسیار فاصله داریم و امیدوارم خداوند توفیق دهد تا کتاب به عنوان یک کالایی در زندگی مردم باشد که به آن رجوع کنند.
حجت الاسلام شهاب مرادی در پایان با بیان اینکه مردم می توانند در تمامی زمینه های موجود در زندگی به کتاب مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: لازم است مردم نیاز به مطالعه را در زندگی خود احساس کنند و به نقطه ای برسند که چشم انداز مورد انتظار مقام معظم رهبری فراهم شود.
در ادامه این مراسم، سید مجید حسینی، مدیرعامل مؤسسه نشر شهر به عنوان مدیر دوازدهمین نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان، به ارائه گزارشی از فعالیت های گذشته این نمایشگاه پرداخت و گفت: تا کنون 34 میلیارد تومان از طریق شهرداری تهران به مدارس، حوزه های علمیه و کتابخانه های عمومی شهر تهران اختصاص داده شد.
وی در ادامه با بیان اینکه طی این دوازده دور حدود 8 میلیون جلد کتاب اهدا شده که 6 میلیون به مدارس تهران تعلق گرفت، گفت: اگر میانگین تعداد دانش آموزان تهرانی را یک میلیون نفر حساب کنیم، توانستیم سرانه مطالعه کتاب روی هر دانش آموز را 6 کتاب افزایش دهیم.
حسینی در ادامه با بیان اینکه کتابخوانی ارتباط مستقیم با مسئله تورم دارد، یادآور شد: در سال گذشته 25 درصد قیمت کتاب افزایش یافته و در سال جاری 23 درصد افزایش یافته لذا اگر اعتبارات را افزایش نمی دادیم با افت سرانه مطالعه مواجه می شدیم.
مدیر دوازدهمین نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان در ادامه با بیان اینکه مجموعا 19 هزار و 900 جلد کتاب را طی این نمایشگاه کارشناسی کردیم، عنوان کرد: امروز 442 ناشر در نمایشگاهی که امروز می بینید کار ارائه کردند و از 10 کتاب تا حدود هزار و 200 کتاب که بعضی ناشرین دارند، همکاری کردند.
وی افزود: در مجموع امسال به هزار و 930 ابتدایی، هزار و 205 متوسطه اول، 1561 متوسطه دوم، 294 کتابخانه معاونت اجتماعی، 81 کتابخانه عمومی، 112 حوزه علمیه مدیریت کرده و کتاب تقدیم کردیم.
حسینی ادامه داد: این خبر بدی نیست که محاسبات نشان می دهد میانگین قیمت کالا و خدمات از سال 82 تا امروز 8 برابر شده است، در حالی که میانگین قیمت کتابی که ما خریدیم و در بازار وجود دارد 6 برابر شده است که این مسئله به این مفهوم است که بازار کتاب به مراتب بهتر از بازار خدمات عمومی بوده است.
رئیس مؤسسه نشر شهر در ادامه به سه تفاوت اساسی نمایشگاه سال جاری نسبت به سال های گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: اول اینکه با همکاری که با وزارت آموزش و پرورش داشتیم امسال دانش آموزان هم برای انتخاب کتاب به نمایشگاه خواهند آمد که در گذشته مدیر یا معاون مدرسه در نمایشگاه حضور می یافت اما امسال برای اینکه کودکان درگیر شوند درخواست کردیم این اتفاق خواهد افتاد که همراه هر معلم دانش آموزانی هم به نمایشگاه برای انتخاب کتاب بیایند.
وی در ادامه با بیان اینکه امسال نمایشگاه را به نمایشگاه تخصصی کودکان و نوجوانان تبدیل کردیم و این با همکاری صداوسیما بود، گفت: قرار است تمام شهروندان تهرانی از این نمایشگاه به عنوان نمایشگاهی که کتاب ها را کارشناسی می کند، استفاده کنند.
حسینی ادامه داد: ما مجموعا 24 هزار عنوان دریافت کردیم اما از آن 19 هزار و 900 عنوان کتاب انتخاب شدند طبیعتا با بخش های مختلف کارشناسی کردیم که از لحاظ علمی، فکری، انقلابی، ارزشی و هم از لحاظ کیفیت کتاب مد نظر بوده است.
وی افزود: کار دیگر این بود که امسال لوازم التحریر در بخش هایی که تصور می کردیم مناسب است ایرانی و اسلامی باشد و تولید بومی است به نمایشگاه اضافه کردیم که بخش مفصلی را در کنار نمایشگاه دیدیم که وقتی مردم برای خرید کتاب می آیند بتوانند لوازم تحریر و ورزشی و کتاب های جنبی که مناسب هست خریداری کنند لذا نمایشگاه امسال عمومی سازی شده است.
مدیر دوازدهمین نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان در پایان خاطرنشان کرد: همچنین با همکاری که با دانشگاه تهران تعریف کردیم در پایان نمایشگاه گزارشی از وضعیت کتاب در کشور در تهران و نظرسنجی که اتفاق خواهد افتاد انجام خواهیم داد که نتایج آن را نیز ارائه خواهیم کرد.
به گزارش ستاد خبری دوازدهمین نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان، این نمایشگاه از پنجشنبه، 2 بهمن به مدت یک هفته در محل بوستان گفتگو پذیرای عموم شهروندان خواهد بود.

نظرات : 0

ثبت نظر

46073