۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

خبرهاي طلايي سه شنبه 28 بهمن ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر:  ذخیره 1600 قلب انسان در رایانه 

محققان انگلیسی 1600 قلب ضربان‌دار انسان را به شکل دیجیتالی در رایانه ذخیره کردند تا درک بهتری از ارتباط بین ژن افراد و بیماری قلبی به دست بیاورند.
محققان مرکز علوم بالینی شورا تحقیقات پزشکی در بیمارستان هامراسمیت به بررسی ویدئوهای سه ‌بعدی دقیق از قلب 1600 بیمار پرداخته و اطلاعات ژنتیکی هر کدام از آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.
محققان اعلام کردند، ارتباط بسیار پیچیده ‌ای بین ژن افراد و بیماری قلبی وجود داشته و تلاش‌های زیادی برای حل این اسرار انجام شده است.
آن‌ها امیدوارند با ثبت تصاویر بسیار دقیق از قلب بتوانند درک بهتری از علت و معلول بیماری قلبی پیدا کرده و درمان درست را در زمان مناسب برای هر شخص ارائه کنند.
ایده ذخیره این میزان زیاد اطلاعات روی این تعداد قلب، مقایسه آن‌ها و مشاهده عوامل مشابه بیماری ‌زا است.
محققان گفتند، معمولا نشانه‌های نامحسوسی در اوایل بیماری وجود دارد که تشخیص آن‌ها بسیار مشکل است، رایانه‌ها بسیار در برابر این علائم ظریف حساس بوده و می‌توانند آن‌ها را پیش از مشکل‌ساز شدنشان شناسایی کنند.
این پژوهش در میان موجی از سرمایه‌گذاری‌های جدید "داده بزرگ" قرار دارد که شیوه انجام تحقیقات را دگرگون کردند.
رایانه‌های موسسه اروپلیی یسوفورماتیک در کمبریج به ذخیره‌ سازی کل کد ژنومی هزاران گیاه و حیوان مختلف پرداختند، این اطلاعات ظرفیتی معادل 5000 لپ‌تاپ را پر می‌کند.
محققان انفورماتیک و تصویربرداری عصبی دانشگاه جنوب کالیفرنیا نیز برای بررسی چگونگی عملکرد مغز انسان به ذخیره‌سازی 30 هزار اسکن مغزی دقیق انسان پرداختند که ظرفیتی معادل 10 هزار لپ‌تاپ را به خود اختصاص می‌دهد.
از سوی دیگر، آرایه کیلومتر مربع که یک تلسکوپ رادیویی در حال ساخت در آفریقا و استرالیاست، به جمع‌آ‌وری اطلاعات در طول سال پرداخته که 150 برابر بیشتر از ترافیک کنونی اینترنت جهانی است.
............................
خبر :  چگونه با دمای بدن تلفن همراه شارژ می‌شود؟
یکی از مشکلات همیشگی کار با اسمارت فون یا لپ تاپ‌ها را می توان در اتمام شارژ باطری آنها دانست اما با راه حل محققان کره جنوبی دیگر نگران این موضوع نباشید.
در سال های اخیر، گجت های پوشیدنی مانند عینک گوگل و ساعت های هوشمند نگاه های بسیاری را به خود جلب کرده اند اما در این میان چگونگی تامین برق مورد نیاز این تجهیزات در یک وضعیت باثبات و قابل اعتماد نیز یکی دیگر از مهمترین مسایل پیش روی توسعه دهندگان این فناوری  ها است.
گروهی از محققان کره ای با ساخت ژنراتور ترموالکتریک بر پایه فایبرگلاس که بسیار سبک و انعطاف پذیر است، موفق به تولید برق از گرمای بدن شده اند. این فناوری جدید می تواند شیوه نوینی را برای تامین برق گجت ها عرضه کند.
این گروه از محققان مفهوم و شیوه طراحی جدیدی را برای ساخت یک ژنراتور ترموالکتریک ارائه کرده اند که هدر رفت انرژی گرمایی را به کمترین میزان و توان خروجی را به بالاترین میزان می رساند.
............................
خبر:  آشنایی کودکان با فضا در نمایشگاه اسباب بازی های فضایی
کودکان و نوجوانان با حضور در نمایشگاه اسباب بازی های فضایی با آن سوی مرزهای ناشناخته زمین آشنا می شوند.
این نمایشگاه به تازگی در نیویورک آغاز به کار کرده و در آن انبوهی از عروسک ها و اسباب بازی های متنوع و مرتبط با حوزه فضا به نمایش درآمده است.
در این نمایشگاه جذاب، نه تنها طیف متنوعی از اسباب بازی های فضایی به نمایش درآمده است بلکه انواع گجت ها نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است.
استفاده از تازه ترین فناوری های نوظهرو در زمینه منابع نوری و حرکتی در این عروسک ها موجب شده تا سیستم هایی ساخته شود که شباهت زیادی به تصورات کودکان درباره فضا و موجودات فضایی داشته باشند.
در این نمایشگاه بزرگترین تولید کنندگان اسباب بازی و بازی های علمی و فکری حضور دارند و تازه ترین محصولات خلاقانه خود را به نمایش گذاشته اند.
معمولا ایده هایی که در نمایشگاه اسباب بازی های فضایی نیویورک به نمایش درمی آیند به زودی سر از بازارهای جهانی درمی آورند.
از جمله شرکت هایی که در این نمایشگاه علمی حضور یافته اند WowWee و LEGO هستند که تازه ترین دستاوردهایشان در عرصه اسباب بازی های فضایی را به نمایش عموم گذاشته اند.
اسباب بازی های پهپادی و روبات های چرخ دار از جمله فناوری های جدیدی است که با توجه به گروه سنی کودکان طراحی شده و در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.
............................
خبر :  ابداع روشی ارزان برای کنترل آلایندگی خودروها
از این پس جلوگیری از ورود مواد سمی ناشی از احتراق موتور خودروها به محیط زیست با صرف هزینه ای اندک صورت می گیرد.
از اواسط دهه 70 میلادی فناوری استفاده از کاتالیزورهای مخصوص جهت تغییر ترکیب مواد سمی و خطرناک ناشی از احتراق موتور خودروها به دنیا معرفی شد. در این فرآیند عناصر گران قیمتی نظیر پلاتینیوم، پالادیوم یا رادیوم به کار گرفته می شود اما بالابودن قیمت این مواد همواره به عنوان عاملی بازدارنده در رواج آنها بوده است.
اکنون محققان به این نتیجه رسیده اند که با بهره گیری از تازه ترین دستاوردهای عرصه نانو می توان بر این چالش نیز غلبه کرد.
آزمایشگاه های تحقیقاتی تویوتا در ژاپن از جمله پیشگامان این نگرش جدید به شمار می آید. محققان این شرکت خودروساز بر روی ساخت کاتالیزورهایی کار می کنند که در سطح کوانتومی قابل کنترل هستند.
یوشیهیتی واتانابه، محقق ارشد آزمایشگاه های تحقیقاتی تویوتا می گوید: در این سطح از کنترل می توان انتظار آن را داشت که تنها به میزان اندکی از این عناصر گرانبها استفاده شود. در نتیجه هزینه تمام شده برای رواج استفاده از آنها در کارخانجات خودروسازی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
روش ابتکاری این محقق مبتنی بر واکنش های کاتالیزوری خاصی از جمله خوشه های فلزی است که اندازه آنها به صورت خودکار کنترل می شود. در این مبحث یک خوشه به گروهی از اتم ها یا مولکول ها گفته می شود که به واسطه یک سری واکنش ها شکل گرفته و ساختارهای ضعیف و مستحکمی دارند.
این خوشه ها نقش اصلی را در فرآیند جذب ذرات آلاینده و سمی از گازهای مربوط به احتراق موتور خودرها ایفا می کنند.
بدین ترتیب می توان امیدوار بود خودروهایی که در آینده وارد بازار می شوند مجهز به ریز پالایشگاه هایی هستند که مانع از ورود ذرات سمی و آلاینده به محیط زیست می شوند.
............................
خبر :  استفاده از نانولوله طلا برای تخریب سلول‌های سرطانی
دانشمندان از کشف قابلیت های جدید برای نانوذرات طلا در علم پزشکی خبر داده اند.
 در سالهای اخیر استفاده از نانوذرات طلا به عنوان ابزاری ارزشمند و کاربردی در تشخیص و تصویربرداری پزشکی به یکی از نوآوری های این عرصه تبدیل شده است اما تحقیقات جدید نشان می دهد که می توان از این ذرات فراتر از تصورات قبلی استفاده کرد.
گروهی از محققان دانشگاه لیدز کشف کرده اند که تغییر شکل دادن نانوذرات طلا و تبدیل آنها به نانولوله ها، ویژگی های جدیدی به این ذرات بسیار ریز می دهد که از جمله آنها می توان به قابلیت تخریب سلول های سرطانی درصورت حرارت دیدن اشاره کرد.
در قلب این نگرش جدید تکنیکی نهفته که دانشمندان با استفاده از آن می توانند طول نانولوله های طلا را کنترل کرده و به میزان دلخواه درآورند.
به گفته دانشمندان، با تغییر طول نانولوله های طلا می توان امیدوار بود که در مواجهه با انواع مختلف سرطان، بهترین شیوه درمان را به کار برد.
از آن گذشته دانشمندان دانشگاه لیدز نشان داده اند که می توان این نانولوله ها را برش داد تا در مجاورت تور نزدیک به مادون قرمز واکنش نشان دهد.
آنها برای بررسی دقیق این موضوع به سراغ موش های آزمایشگاهی رفته و با تزریق نانولوله های طلا به بدن این جانوران شروع به ردیابی نانولوله ها کردند. این عمل با تکنیکی موسوم به MSOT صورت گرفت.
پروفسور استیو اونس از دانشمندان دانشگاه لیدز می گوید: زمانی که نانولوله های طلا در حال حرکت در بدن هستند، اگر از نور با فرکانس درستی استفاده شود می توان حرکت آنها را ردیابی کرد.
وی می افزاید: انرژی حاصل از نور به گرما تبدیل می شود. در عین حال با استفاده از پرتوی لیزری می توان این گرما را افزایش داد تا بدین ترتیب نانولوله های طلا در نقش صلاحی مخرب علیه توده های سرطانی عمل کنند.
............................
خبر: مدیرعامل اپل: نشستن‌های طولانی سرطان جدید است
اگر شما هم از جمله افرادی هستید که ساعت‌های طولانی را در منزل و محیط کار تنها بر روی یک صندلی می‌نشینید، از نگاه تیم کوک مدیر عامل اپل به سرطان جدیدی مبتلا هستید.
آمار نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به طور متوسط 5 ساعت در روز را جلوی تلویزیون نشسته و برنامه‌های مختلف را تماشا می کنند و ساعات زیادی را نیز پشت صندلی های خود در محیط کار در برابر رایانه می‌نشینند و این امر به سلامت آنان به طور جدی لطمه می زند.
تیم کوک که در نشستی در مورد فناوری با عنوان Goldman Sachs  حضور یافته بود، در این مورد افزود:بررسی ها نشان می دهد که نشستن های طولانی مدت می توان به سلامت انسان لطمه جدی وارد کند و عامل بیماری‌های مهم قلبی و عروقی، چاقی و ناتوانی‌های جسمی محسوب می شود که معمولا در 60 سالگی از راه می رسند.
وی خاطرنشان کرد که باید وسایل الکترونیکی به کاربر خود خاطرنشان کنند که هر چند وقت یکبار از جای خود برخیزد و مقداری راه برود. بسیاری از پزشکان بر این باروند که نشستن سرطان جدید است.
کوک از همین مساله برای تبلیغ ساعت هوشمند اپل که قرار است چند ماه دیگر عرضه شود استفاده کرده و گفته که ساعت یاد شده بعد از گذشت مدتی از بی تحرکی کاربر به وی یادآوری می کند که بهتر است مدتی راه برود و از امکانات مناسبی برای انجام مرتب تمرینات ورزشی هم برخوردار است.
علاوه بر مشکلات ناشی از نشستن های طولانی مدت صندلی ها و میزهای نامناسب ناسازگار با ارگونومی بدن انسان هم آسیب های جسمی بیشتری به افراد وارد می‌کند. بررسی های پزشکی صورت گرفته در آمریکا نشان می دهد که نشستن ها یا درازکشیدن های طولانی خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و مرگ ناشی از این بیماری ها را به ترتیب 112 ، 147 و 90 درصد افزایش می دهد.
 ............................
خبر :  درمان نویدبخش مالاریا با سلول‌های بنیادی
محققان موسسه فناوری ماساچوست توانسته‌اند سلول‌های بنیادی انسان را برای تولید منابع تجدیدپذیر سلول‌های بالغ شبه‌کبدی مهندسی کنند که می‌توان آنها را برای آزمایش داروهای جدید پرورش داده و به مالاریا آلوده کرد.
در حال حاضر بیماری انگلی مالاریا که سالانه جان 600 هزار انسان را می‌گیرد، بویژه در جنوب شرق آسیا به درمان‌های موجود مقاوم شده است.
سلول‌های شبه کبدی یا هپاتوسیت‌ها در پژوهش محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) از سلول‌های بنیادی بدست‌آمده از نمونه خون و پوست اهدایی تولید شدند.
سلول‌های بدست آمده به ارائه یک پلت‌فرم تجدیدپذیر برای آزمایش داروهایی می‌پردازند که مراحل اولیه بیماری مالاریا زمانی که انگل‌ها برای چندین هفته در کبد تکثیر شده و سپس در خون منتشر می‌شوند را هدف قرار می‌دهند.
به گفته محققان، این پژوهش پیشگامانه نه تنها نشان داد که سلول‌های شبه کبد می‌توانند میزبان عفونت مالاریا باشند، بلکه همچنین راهی را برای بالغ کردن سلول‌های جوان ارائه کرده تا یک سازوکار شبه‌بالغ که برای تولید دارو ضروری است، ایجاد شود.
سلول‌های بنیادی، ساختار ژنتیکی اهداکنندگان خود را حفظ می‌کنند؛ این امر به محققان اجازه می‌دهد تا داروها را بر روی انواع مختلفی از گونه‌های ژنتیکی و بیماری‌های گوناگون آزمایش کنند.
پیش از این، دانشمندان داروهای جدید را بر روی سلول‌های کبد اجساد یا سلولهای سرطانی کبد آزمایش می‌کردند.
مالاریا از طریق نیش پشه آلوده به بدن منتقل می‌شود و منجر به تب، لرز و سایر علائم شبه آنفلوانزا می‌شود که در صورت عدم تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند منجر به مرگ شود.
راههای اصلی جلوگیری از ابتلا به این بیماری شامل استفاده از پشه‌بند آغشته به حشره‌کش برای تخت و افشاندن حشره‌کش در محیط‌های بسته است.
این پژوهش در مجله Stem Cell Reports منتشر شده است.
............................
خبر:  کاهش خونریزی داخلی با نانوذرات سیلیکا
محققان با استفاده از ترکیب هیدروژل و نانوذرات موفق به ساخت محلولی شدند که می‌تواند خونریزی داخلی سربازان را در میادین نبرد کاهش دهد؛ این ترکیب با ایجاد انعقاد در محل زخم موجب کاهش 77 درصدی خونریزی می‌شود.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، خونریزی داخلی یکی از عوامل مرگ و میر در جبهه‌های جنگ است. اخیراً محققان دانشگاه تگزاس با همکاری گروه‌های تحقیقاتی دیگر از دانشگاه هاروارد و مؤسسه فناوری ماساچوست ترکیب قابل تزریقی ارائه کردند که در صورت استفاده از آن خونریزی داخلی سربازان مجروح کاهش می‌یابد.
این ترکیب از جنس ژلاتین زیست‌تخریب‌پذیر بوده که درون نانوحامل سیلیکا قرار گرفته است و در نهایت موجب انعقاد خون می‌شود. در صورت آسیب دیدن سرباز، این ترکیب در محل زخم متجمع شده و موجب منعقد شدن خون می‌شود. به اعتقاد محققان این پروژه، با این ترکیب می‌توان تا 77 درصد مقدار خونریزی را کاهش داد.
هرچند این ترکیب هنوز در مراحل اولیه آزمایشی خود قرار دارد، اما محققان معتقدند که در صورت موفقیت در این آزمایش‌ها، سربازان می‌توانند این محلول را درون سرنگ با خود حمل کنند و هر جا که با مشکل خونریزی جدی روبرو شدند، از آن استفاده کنند. با این کار می‌توان زمان بیشتری برای سرباز جهت رساندن او به بیمارستان فراهم کرد.
پیش از این محلول‌های مختلفی برای این کار طراحی و تولید شده است، اما بیشتر آن‌ها به دلیل امکان ورود به بخش‌های مختلف بدن و ایجاد اثرات ناخواسته، با مشکلاتی روبرو هستند. اما این ترکیب جدید تنها در محل زخم جمع شده و موجب انعقاد خون در این محل می‌شود. یکی از ویژگی‌های این روش آن است که برای انعقاد خون نیاز به فشار آوردن به محل زخم و استفاده از شریان‌بند نیست.
برای ساخت این محلول از هیدروژل استفاده شده است که یک ماده زیست‌تخریب‌پذیر است. این گروه تحقیقاتی با استفاده از نانوذرات در این هیدروژل موفق به تنظیم استحکام مکانیکی این هیدروژل شدند. در نهایت محققان این پروژه ویژگی‌های این محلول را به نحوی تغییر دادند که بتوان آن را به بدن تزریق کرد.
نتایج این پژوهش در نشریه ACS Nano منتشر شده است.
............................
خبر :  خودرو شما هک شده است 

تصور کنید در یک جاده کوهستانی در حال رانندگی هستید و از طریق ارتباط بلوتوثی ضبط خودروی خود موزیک گوش می‌کنید ناگهان ترمز خودرو عمل نمی‌کند و خودرو به کنار جاده منحرف می‌شود. خودروی شما هک شده است! و شما از آن بی خبر هستید.
این کابوسی است که اد مارکی، سناتور ایالت ماساچوست آمریکا در گزارش ترسناکی به آن اشاره کرد و در رسانه خبری بازتاب گسترده‌ای داشت.
شبکه سی بی اس آمریکا اخیرا در یکی از بخش‌های برنامه "60 دقیقه" نشان داد که هک شدن خودرو تا چه حد می‌تواند تاثیرگذار و در عین حال ترسناک باشد.
لزلی استال، گزارشگر برنامه در طول گزارش کنترل فرمان و ترمز خودرو خود را از دست می‌دهد زیرا یک هکر بیرون خودرو با لپ تاپ خود خودروی وی را هک کرده است.
اما آیا این اتفاق واقعا می‌تواند رخ دهد؟ امروزه این اتفاق بعید است، اگرچه هک شدن خودرو امکان‌پذیر است اما به دانش فنی بسیار زیاد احتیاج دارد که تنها در اختیار تعداد معدودی از اساتید دانشگاه و محققان است.
به گفته کارشناسان این احتمال که خودروی شما هنگامی که در پارکینگ پارک است یا شما در حال راندن آن هستید هک شود، بسیار بسیار پایین است.
اما هک شدن خودرو چیست؟
خودروی شما از شبکه‌ای از رایانه‌های پرقدرت تشکیل شده است. خودرو تعدادی پردازشگر و سیستم‌های بی‌سیم دارد که به آن اجازه می‌دهد که از مسیریابی تا پخش موزیک از تلفن همراه به وسیله بلوتوث تا بخش‌های ایمنی نظیر ترمز را کنترل کند.
همانند هر شبکه‌ای خودروها برابر نفوذ هکرها آسیب‌پذیرند. این نفوذ می‌تواند از طریق یک قطعه فیزیکی متصل به خودرو یا راه ترسناک‌تر ارتباط بی‌سیم و روی شبکه‌هایی نظیر شبکه‌های موبایلی بلوتوث یا وای فای انجام شود.
اگر خودرو هک شود، هکر چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟
همان طور که در برنامه 60 دقیقه شبکه سی بی اس نشان داده می‌شود، یک هکر قادر است سیستم ترمز خودرو را تحت کنترل بگیرد، برف‌ پاکن خودرو را کنترل کند و همچنین از راه دور بوق را به صدا آورد.
این نگرانی همچنین وجود دارد که یک هکر بتواند به اطلاعات مکان خودرو دسترسی پیدا کرده که این امر به جنایتکاران این امکان را می‌دهد تا مسیر تردد خودرو و مکان مالک آن را شناسایی کنند.
در این گزارش هکرهای برنامه از روشی که تادایوشی کانو استاد علوم رایانه از دانشگاه واشنگتن و همکاران وی در دانشگاه کالیفرنیا در سال 2010 برای این منظور استفاده کردند، استفاده کرده‌اند.
تیم محققان در این گزارش خودرو را از طریق سیستم شماره اضطراری 911 هک و موفق به در اختیار گرفتن کنترل برخی سیستم‌های اصلی آن از جمله ترمزها می‌شوند.
آنها با شماره موبایل خودرو تماس گرفته و از این طریق رایانه‌های خودرو را سردرگم می‌کنند و سپس کدهای خود را برای کنترل آن به خودرو می‌فرستند. این کار از چیزی که به نظر می‌رسد بسیار پیچیده‌تر است و در این گزارش فقط به طور ساده و خلاصه بیان شده است.
حقیقت اینست که خودروی شما همانند هر سیستم رایانه‌ای دیگر متصل به دنیای بیرون به لحاظ تئوری قابل هک شدن است. اما تاکنون هیچ گزارشی از موارد هک شدن خودروها توسط هکرها بیرون از محیط‌های آزمایشی کنترل شده وجود نداشته است.
هم شدن یک خودرو هنوز یک بحث بسیار پیچیده است و به دانش فنی بالا و زمان احتیاج دارد. این کار صرفا وارد کردن یک ویروس به رایانه خودرو نبوده و بسیار پیچیده‌تر است.
تاکنون تمام موارد هک خودروها توسط دانشمندان و اساتید دانشگاهی و هکرهای خوب انجام شده که سعی دارند ضعفهای موجود دارد سیستمهای رایانه‌ای خودروها را ثابت کنند تا شرکتهای سازنده این ضعفها را برطرف کنند.
تادایوشی کانو از دانشگاه واشنگتن می‌گوید در حال حاضر هیچ دلیلی برای نگرانی رانندگان وجود ندارد.
............................
خبر :  پایان مأموریت هفت ساله با خودکشی انتحاری آخرین فضاپیمای باری اروپا
آژانس فضایی اروپا (ESA) آخرین فضاپیمای باری خود از مجموعه فضاپیماهای ترابری خودکار (ATV) را منهدم کرده و به ماجراجویی‌های هفت‌ساله و موفقیت‌آمیز این فضاپیماها پایان داد.
 پنجمین و آخرین فضاپیمای ترابری خودکار (ATV) اروپا برای گرامیداشت یاد اخترفیزیکدان بلژیکی به نام ژرژ لومتر (Georges Lemaitre)  از ارائه دهندگان نظریه انفجار بزرگ نامگذاری شده بود.
این فضاپیمای باری که محموله 6.6 تنی شامل سوخت، آب، تجهیزات آزمایشگاهی، اکسیژن، لباس و غذا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ منتقل کرده بود، روز یکشنبه 15 فوریه (26 بهمن) پس از پایان مأموریت شش‌ماهه‌ از ایستگاه جدا شده و در جهشی انتحاری به درون جو زمین، خودکشی کرد.
عملیات انتحاری این فضاپیما برای 27 فوریه (هشتم اسفندماه) برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل نقص فنی در یکی از چهار منبع نیرو حدود 10 روز زودتر انجام شد.
محققان آژانس فضایی اروپا در فرآیند خودکشی انتحاری این فضاپیما به دنبال بررسی این موضوع بودند که آیا می‌توان از چنین فرآیندی برای خودکشی انتحاری ایستگاه بین‌المللی (ISS) که برای سال 2024 برنامه‌ریزی شده است نیز استفاده کرد؟
جرم ایستگاه فضایی 420 تن است و با پایان عمر ایستگاه، یک زباله فضایی غول‌پیکر در فضا ایجاد خواهد شد که بحث کاهش زباله‌های فضایی را با چالش مواجه می‌کند.
پنج فضاپیمای ترابری خودکار (ATVs) متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) در طول ماموریت‌شان، برای انتقال محموله‌های باری، پیشرانه های آنبورد و افزایش ارتفاع ایستگاه مورد استفاده قرار گرفتند؛ حدود یک ماه قبل از آخرین فضاپیمای ترابری خودکار اروپا برای کاهش سرعت حرکت و پایین آوردن 2.5 کیلومتری ایستگاه استفاده شد.
این برنامه از سال 2008 و با پرتاب نخستین فضاپیما بسمت ایستگاه فضایی آغاز شد؛ بودجه اختصاص یافته به برنامه ATV که با همکاری 20 کشور عضو آژانس فضایی اروپا انجام شد، بالغ بر 5.6 میلیارد دلار اعلام شده است.
فضاپیماهای ترابری خودکار (ATVs) به نام اروپاییان بلندآوازه در عرصه علوم فضا نامگذاری شده بودند. نخستین فضاپیما به افتخار ژول‌ ورن، نویسنده داستان‌های علمی تخیلی در قرن نوزدهم نام‌گذاری شده بود؛ سه فضاپیمای دیگر به افتخار " یوهان کپلر " ستاره‌شناس، " ادواردو آمالدی " فیزیکدان و " آلبرت انشتین " نامگذاری شده بودند.
آخرین فضاپیما نیز به نام " ژرژ لومتر " کیهان‌شناس بلژیکی نامگذاری شده بود.
با پایان برنامه ATV، از کپسول باری پروگرس روسیه، فضاپیمای HII ژاپن، کپسول‌های باری دراگون و سیگنوس متعلق به شرکت‌های خصوصی آمریکایی اسپیس‌ایکس و اوربیتال ساینس برای ارسال محموله باری به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) استفاده خواهد شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

48674