۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

خبرهاي طلايي یکشنبه 3 اسفند ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :

خبر :  اعلام برندگان رقابت جدید مریخ از سوی ناسا
ناسا از مجموع 219 ایده دریافتی در رقابت موازنه جرم مریخ، دو طرح برگزیده را معرفی کرد.
ناسا سپتامبر 2014 رقابت موازنه جرم مریخ (Mars Balance Mass Challenge) را با هدف دریافت ایده‌های علمی و فناوری برای انجام مأموریت به سیاره سرخ راه‌اندازی کرد.
ایده‌ های ارائه شده توسط محققان می ‌تواند به درک بهتر سیاره سرخ و کمک به طراحی فرودگر‌هایی با قابلیت حفظ تعادل در زمان ورود به جو و فرود بر سطح سیاره کمک کند.
"دیوید میلر" از محققان ارشد ناسا گفت: بیش از 219 ایده از 43 کشور جهان برای ناسا ارسال شد که میزان علاقه محققان جهان را به این پروژه نشان می ‌دهد.
در این مرحله "تد گراند" از تگزاس جایزه 20 هزار دلاری را از آن خود کرد، ایده این محقق، بررسی جو مریخ به وسیله مواد منتشرشونده که از قابلیت مشاهده و شناسایی توسط مدارگردهای مریخ و ابزار زمینی برخوردار هستند، بود.
گروهی از مهندسان گرند رپیدز (Grand Rapids) از میشیگان نیز تقدیرنامه و جایزه پنج هزار دلاری را به خود اختصاص دادند، ایده این محققان، بررسی آب و هوای مریخ از طریق برررسی الگوهای بادهای نزدیک سطح سیاره بود.
............................
خبر :  پیاده‌ روی فضانوردان برای کابل ‌کشی در گرانش صفر
دو فضانورد آمریکایی روز گذشته نخستین مرحله از پیاده‌روی فضایی سه‌گانه را با هدف مسیردهی به کابل‌های خارج ایستگاه‌ فضایی بین‌المللی (ISS) انجام دادند.
هدف از انجام این مرحله از مأموریت پیاده‌روی‌ فضایی، آماده‌سازی ایستگاه برای الحاق فضاپیماهای تجاری سرنشین‌دار، در قالب برنامه تاکسی فضایی ناسا، برای سال ‌های آتی است.
پیاده‌روی فضایی روز شنبه ساعت 12:45 به وقت گرینویچ (ساعت 16:15 دوم اسفند به وقت تهران) آغاز شد و طی آن "باری ویلمور" و به همراه "تری ویرتس" مهندس پرواز ناسا به همراه تجهیزات و ابزار مورد نیاز برای نخستین مرحله از پیاده‌روی سه‌گانه از ایستگاه خارج و در فضا شناور شدند.
تیم دو نفره فضانوردان پس از شش ساعت و 41 دقیقه تلاش، مأموریت خود را با موفقیت به پایان رسانده و حتی یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای پیاده‌ روی‌ بعدی در روز چهارشنبه را نیز انجام دادند، پیاده‌ روی فضایی سوم روز یکشنبه هفته آینده انجام می‌شود.
"سامانتا کریستوفرتی" فضانورد آژانس فضایی اروپا (ESA) مدیریت این پیاده‌روی را از داخل ایستگاه به عهده داشت، این دو فضانورد، کابل‌های 110 متری را در خارج از ایستگاه مسیردهی کردند و قرار است طول این کابل تا هفته آینده به 213.4 متر برسد.
این پیاده‌روی ‌های فضایی با هدف آماده‌ کردن پورت‌های الحاق مدارگرد برای استقبال از تاکسی‌های فضایی انجام می‌شوند، کپسول‌های سرنشین‌دار تجاری آمریکا در سال‌های آتی، فضانوردان را به ایستگاه فضایی منتقل خواهند کرد.
پیاده‌روی جدید هنگامی انجام شد که ایستگاه در ارتفاع 435 کیلومتری و بر فراز جنوب اقیانوس آرام قرار داشت. این نخستین پیاده‌روی "ویرتس" و دومین پیاده‌روی "ویلمور" به شمار می‌آمد. همچنین این پیاده‌روی، صد و هشتاد و پنجمین پیاده‌روی در طول تاریخ مأموریت ایستگاه فضایی بود.
این پیاده‌روی‌ها به همراه چندین پیاده‌روی دیگر در ماه‌های آتی، در نهایت، به منظور آماده‌کردن ایستگاه و بازوی رباتیک آن، برای ساخت دو سکوی بین‌المللی الحاق صورت می‌گیرند که اواخر سال جاری میلادی به ایستگاه تحویل داده می‌شوند. با تکمیل‌شدن پورت‌های الحاق، دو کشتی باری و دو کشتی سرنشین‌دار قادر خواهند بود همزمان به ایستگاه الحاق شوند.
شرکت بوئینگ ابراز امیدواری کرده تا اواخر سال 2017 یک فضانورد و خلبان را برای نخستین‌بار، روی کپسول سرنشین‌دار خود موسوم به CST-100 به ایستگاه بین‌المللی فضایی بفرستد.
اسپیس‌ایکس هم در نظر دارد کپسول سرنشین‌دار خود به نام Dragon V2 را به ایستگاه فضایی بفرستد. این فضاپیما بر اساس فضاپیمای باری دراگون مدلبندی می‌شود که هم‌اکنون تجهیزات لازم مانند غذا و مواد مورد نیاز برای انجام آزمایشات را به فضانوردان ایستگاه تحویل می‌دهد.
با پایان برنامه 30 ساله شاتل فضایی در سال 2011، ناسا توانایی‌اش برای اعزام فضانورد به فضا را از دست داد و در حال حاضر، فضانوردان برای سفر به ایستگاه فضایی به کپسول سایوز روسیه متکی هستند. روسیه برای بردن هر فضانورد به مدار پایین زمین، 70 میلیون دلار هزینه دریافت می‌کند.
............................
خبر :  استفاده از واقعیت افزوده در فضا برای تمرین پیاده‌روی فضایی
فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) از فناوری واقعیت افزوده برای تمرین پیاده‌روی‌ فضایی استفاده می‌کنند.
ناسا از شرایط گرانش صفر در ایستگاه فضایی برای ارائه نوعی راهکار فناورانه بهره برده است که در آن، فضانوردان به جای استفاده از هدست ‌های مخصوص واقعیت افزوده، از لپ‌تاپ برای آموزش‌دیدن برای انجام پیاده‌روی‌ فضایی استفاده می‌کنند.
در این روش با استفاده از یک محفظه مخصوص، صورت فضانورد به صفحه لپ‌تاپ که در هوا شناور است، متصل می‌شود، فضانوردان از این سیستم واقعیت افزوده برای بررسی پیاده‌روی‌ فضایی آتی و عملیات بازوی رباتیک، پیش از اجرای واقعی این مأموریت‌ها استفاده می‌کنند.
این برنامه همچنین در طول عملیات‌های رباتیک و برای ارائه دانش موقعیتی به فضانورد درباره بازوی متحرک عمل می‌کند. بازوهای گرافیکی موجود در این برنامه نرم‌ افزار مجازی، توسط داده‌های واقعی بازوی واقعی و در طول عملیات‌های واقعی هدایت می‌شوند تا به اپراتور، دیدگاهی از آنچه خارج از ایستگاه می‌گذرد، ارائه دهد.
فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی از این وسیله برای آموزش دیدن پیاده‌روی فضایی با استفاده از جلیقه نجاتی موسوم به SAFER استفاده می‌ کنند، این جت ‌پک در صورت بروز هرگونه سانحه در زمان پیاده‌روی فضایی می‌ تواند برای بازگرداندن فضانورد بداخل ایستگاه مورد استفاده قرار گیرد.
جت‌پک SAFER در پیاده‌ روی‌های فضایی در نقش یک امدادگر نجات برای فضانورد عمل می‌ کند، این سیستم نوعی واحد مانوردهی خود کفا است که مانند یک کوله‌پشتی پوشیده می‌شود.
فناوری مزبور به پیشرانه‌های نیتروژن، جت کوچکی متکی است که به فضانوردان امکان حرکت در فضا را می‌دهد، همچنین اندازه نسبتا کوچک و وزن پایین این جت ‌پک امکان ذخیره‌سازی مناسب ابزار را فراهم می‌کند.
با این حال اندازه این واحد، میزان پیشرانه‌ را محدود می‌کند و فقط برای زمان محدودی کاربرد دارد، به همین دلیل جت‌پک SAFER برای وضعیت‌های امداد در مواقع اضطراری به کار می‌رود و نمی‌تواند به عنوان جایگزینی برای ابزارهایی مانند بندهای ایمنی معمول (برای حرکت‌کردن در اطراف ایستگاه) استفاده شود.
فضانوردان با استفاده از یک کنترلر دستی متصل به قسمت جلوی لباس‌ فضایی، جت‌پک SAFER را کنترل می‌کنند.
............................
خبر :  تولید نانوحامل ضدسرطان از لایه‌های گرافنی
پژوهشگران موفق به ساخت نانوحاملی از جنس گرافن شدند که می‌تواند دو داروی ضدسرطان را درون تومور سرطانی رهاسازی کند.
یک تیم تحقیقات بین‌المللی موفق به ارائه روشی برای رهاسازی داروی ضد سرطان شده است. در این روش از لایه‌های گرافنی استفاده شده، به طوری که می‌توان دو داروی ضدسرطان را به سلول‌های سرطانی وارد کرد، این روش شباهت زیادی به قالیچه پرنده دارد و نسبت به روش‌هایی که در آن یکی از این داروها به تنهایی استفاده شده، اثربخشی بیشتری خواهد داشت.
این گروه تحقیقات نانوحامل جدید خود را روی موش‌ها آزمودند و درصدد انجام آزمون‌های بالینی برای مبارزه با سرطان ریه هستند.
محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در کنار این یافته‌های خود دریافتند که پروتئین ترایل (TRAIL) می‌تواند به عنوان مولکول فعال به سطح سلول‌های سرطانی متصل شود، چیزی که پیش از این در جایی گزارش نشده است.
در این پروژه محققان دو داروی ترایل و دوکسوروبیسین را روی لایه‌های گرافن قرار دادند. ترایل زمانی مؤثر است که به سطح بیرونی غشای سلول سرطانی متصل شود، در حالی که دوکسوروبیسین در صورت وارد شدن به هسته اثربخش خواهد بود. محققان قصد داشتند تا هر یک از این داروها را در جای مناسب خود رهاسازی کنند. برای این منظور دوکسوروبیسین به صورت فیزیکی و ترایل با استفاده از یک زنجیره پپتیدی به ورق گرافنی متصل شد.
محققان این پروژه می‌گویند: این ورق‌های گرافنی غنی از دارو وارد جریان خون شده و همانند فرش‌ های پرنده نانومقیاس در سیستم گردش خون به حرکت در می‌آیند.
در صورت وجود تومور سرطانی این نانوحامل وارد تومور می‌شود و ترایل را به گیرنده‌های سطح تومور متصل می‌کند. به دلیل وجود برخی آنزیم‌ها در سطح سلول سرطانی، گرافن حاوی دوکسوروبیسین جذب سلول سرطانی می‌شود.
قالیچه پرنده بلعیده شده توسط سلول، به دلیل وجود محیط سرطانی دچار تغییر ساختاری شده و دوکسوروبیسین از گرافن جدا می‌شود، در نتیجه فرآیند مرگ این سلول‌ها کلید می‌خورد. نتایج اولیه آزمایش شده روی موش‌ها موفقیت‌آمیز بوده و شرایط را برای آزمون‌های بالینی هموار می‌کند.
این گروه نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای با عنوان Furin-Mediated Sequential Delivery of Anticancer Cytokine and Small-Molecule Drug Shuttled by Graphene در نشریه Advanced Materials منتشر کردند.
............................
خبر :  خنک کردن اتاق با آجرهای خنک‌کننده
محققان آمریکایی با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، آجرهای متخلخلی طراحی کردند که با استفاده از آب اقدام به خنک‌سازی محیط می‌کند.
خلل و فرج‌های موجود در آجر چاپ سه‌بعدی Cool Bricks با آب پر شده و از طریق فرآیند تبخیر، دمای اتاق کاهش پیدا می‌کند.
این آجر خنک‌کننده با اندازه‌های متفاوت و به صورت متخلخل با فناوری چاپ سه‌بعدی تولید می‌شود، محققان گفتند، اگر تمام منزل یا محل کار با این آجرها پوشش داده و آجرها با آب پر شوند، دمای اتاق بسیار خنک خواهد شد.
آجرها به گونه‌ای طراحی شدند که با دارا بودن یک بخش سایبان ‌مانند، از شدت حرارت تابش نور خورشید و گرما پیشگیری می‌ کاهند.
تامین آب درون آجرها به صورت دستی یا با استفاده از پمپ و حتی اسپری کردن انجام می‌شود و مدت زمان خنک‌سازی هم به اندازه آجر، میزان آب و وضعیت آب و هوایی بستگی دارد.
این روش به کاهش نیاز به استفاده از وسایل خنک‌کننده و صرفه‌جویی در مصرف انرژی برق کمک خواهد کرد.
............................
خبر :  نسل ایمن ‌تر وب از راه می‌رسد
تلاش برای آماده سازی نسل جدیدی از پروتکل وب موسوم به HTTP/2 توسط گروه کاری Internet Engineering Task Force HTTP به پایان رسیده است.
مارک ناتینگهام مدیر این گروه می گوید HTTP/2 در آخرین مراحل ویرایشی است و بعد از آماده شدن  در قالب یک استاندارد رسمی وب منتشر خواهد شد.
این اطلاعیه کمتر از یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که گوگل اعلام کرد از به کارگیری استاندارد SPYD در مرورگر کروم به نفع HTTP/2 صرف نظر خواهد کرد. البته SPDY تا اوایل سال 2016 در کروم باقی مانده و از آن حذف نخواهد شد. در عین حال گوگل قصد دارد ظرف هفته های آینده از HTTP/2 پشتیبانی کند.
با عنایت به اینکه HTTP بخشی از بنیادهای اساسی وب را تشکیل می دهد، هر گونه تغییر در این پروتکل گامی اساسی محسوب می شود. از جمله مزایای HTTP/2 می توان به افزایش سرعت بالاآمدن صفحات وب وکاهش بار تحمیل شده به سرورها اشاره کرد.
اما شاید مهم ترین مزیت HTTP/2 قابلیتی موسوم به multiplexing باشد که همراه با فشرده سازی هدرها امکان ارسال درخواست های متعدد برای سرورها را در آن واحد ممکن می سازد. HTTP/2 تعداد ارتباطات ضروری میان سرور و کلاینت را هم کاهش می دهد و به سرورها اجازه می دهد تا محتوا را به طور مستقیم برای مرورگر ارسال کنند.
HTTP/2 از نظر امنیتی هم مزایایی دارد و از جمله آنها رمزگذاری اجباری از نوع SSL/TLS (HTTPS)  است. این کار سرعت رمزگذاری را هم افزایش داده و دسترسی به داده ها را هم پس از رمزگذاری ساده تر می‌کند.
............................
خبر :  شکایت از گوگل بر سر برنامه‌های اندروید ناکام ماند
یک قاضی فدرال در آمریکا شکایتی علیه گوگل به علت افزودن برنامه‌های خود به طور پیش فرض به سیستم عامل همراه اندروید و رفتار غیررقابتی را رد کرد.
دادگاه به شاکیان سه هفته وقت داده بود تا اعتراض خود به گوگل را اصلاح کنند. آنها در این شکایت مدعی شده بودند گوگل از تسلط سیستم عامل اندروید خود بر بازار سیستم عامل‌های همراه برای افزایش استفاده از دیگر برنامه‌های تولیدی خود سوءاستفاده می‌کند.
در بخش دیگری از این شکایت اقدامات غیررقابتی گوگل عامل بالا ماندن قیمت گوشی‌های همراه نیز دانسته شده است. اما بت لابسون قاضی رسیدگی کننده به این پرونده در سن خوزه کالیفرنیا اعلام کرده که شاکیان نتوانستند ادعاهای خود در مورد اقدامات محدودکننده گوگل را که موجب افزایش قیمت گوشی‌های همراه شده اثبات کند.
وی افزوده که نمی توان وجود رابطه میان افزایش قیمت گوشی ها و نرم افزارهای اندرویدی نصب شده روی آنها را ثابت کرد.
اگر چه این شکایت علیه گوگل به نتیجه نرسیده، اما این شرکت به علت رویه های غیررقابتی خود در عرصه کسب و کار در روسیه و چند کشور اروپایی دیگر با شکایات مشابهی روبه رو است.
............................
خبر:  شناسایی بدافزار سوپرفیش توسط ویندوز دیفندر و مک آفی ممکن شد
اگر چه مایکروسافت معمولا برای رفع مشکلات امنیتی سریع عمل نمی‌کند، اما این بار با به روزکردن نرم افزار ویندوز دیفندر خود شناسایی بدافزار مخرب سوپرفیش را آسان کرده است.
این بدافزار تبلیغاتی و سارق داده‌ها به طور پیش فرض روی تعدادی از رایانه های تولیدی لنوو نصب شده و ضمن کنترل تمامی ارتباطات ایمن از طریق پروتکل HTTPS داده هایی که از این طریق رد و بدل می شوند را به سرقت می برد.
با گسترش آلودگی های ناشی از بدافزار سوپرفیش شرکت مایکروسافت روز جمعه بی سروصدا نرم افزار ضدویروس Windows Defender خود را به روز کرد تا هم سوپرفیش از روی رایانه های آلوده شده پاک شود و هم گواهی های معیوب امنیتی ایجاد شده توسط آن حذف شود و دسترسی طراحان این بدافزار به ترافیک رمزگذاری شده وب ناممکن شود.
شرکت مایکروسافت بعد از مدتی این اقدام را مورد تایید قرار داد. Windows Defender ضدویروس اختصاصی مایکروسافت است که به طور پیش فرض روی ویندوز 8 هم نصب شده است. همچنین شرکت مک آفی هم با به روز کردن ضدویروس خود چنین امکاناتی را در اختیار کاربران گذاشته است.
شرکت لنوو هم اعلام کرده در حال همکاری با شرکت مک آفی به منظور ارائه برنامه ای به روزرسان برای رایانه های تولیدی خود است تا مشکل یاد شده در آنها برطرف شود.
............................
خبر:  کشف پروتئین مرتبط با پیشرفت آسم
محققان آمریکایی وجود نوعی پروتئین خاص را با بروز آسم در کودکان مرتبط دانستند و شناسایی این پروتئین می‌تواند به ابداع روش‌های درمانی جدید برای جلوگیری از پیشرفت آسم کمک کند.
آسم بیماری عفونی مزمنی است که بیش از 300 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند و تاکنون درمان کاملا موثری برای آن پیدا نشده است. درمان‌های امروزی تنها برای کاهش علائم، تعداد و شدت حملات آسم کارآیی دارد و به همین علت، درک مکانیسم‌های مولکولی که باعث گسترش این بیماری می‌شود، از اهمیت به سزایی برخوردار است.
محققان دانشکده پزشکی ویسکانسین در تحقیقات خود دریافتند، حتی در غیاب عفونت ویروسی، پروتئینی موسوم به CCL28 می ‌تواند در بروز بیماری آسم نقش مهمی ایفا کند.
با به کار بردن خصوصیات ساختاری منحصر به فرد پروتئین CCL28 می‌توان مهارکننده‌ های این پروتئین را تولید و درمان‌های جدیدی را برای مقابله با این بیماری به ویژه آسم کودکان ارائه کرد.
نتایج این تحقیق در مجله Biological Chemistry منتشر شده است.
............................
خبر :  وقتی انرژی خورشیدی پرندگان را تبخیر می کند!
یکی از نو ظهورترین فناوری های جهان به چالشی مرگبار برای پرندگان تبدیل شده است.
در صحرای نوادای آمریکا ساخت و تکمیل پروژه ای بزرگ به روزهای پایانی خود نزدیک می شود: "پروژه انرژی خورشیدی تپه های هلال" که در آن هزاران آینه با متمرکز کردن نور خورشید روی برجی مخصوص، میلیون ها تن نمک موجود در آن را ذوب می کنند.
نمک ذوب شده آب موجود در برج را تبخیر می کند که بخار حاصل موجب گردش توربین ها شده و از این طریق برق تولید می شود بدون آنکه ذره ای کربن تولید و روانه اتمسفر شود. اما در این فرآیند مشکلی عجیب روی داده است.
در آزمایشی که چندی پیش در این پروژه انجام شد، دانشمندان متوجه شدند حرارت قابل توجهی که به وسیله این آینه ها تولید می شود آن قدر زیاد است که موجب مرگ پرندگان می شود. درحقیقت این میزان حرارت پرندگانی را که در آن اطراف پرواز می کنند هم تبخیر می کند.
دانشمندان پروژه پس از بررسی های دقیق متوجه شدند بیش از 100 پرنده در خلال آزمایش روز 14 ژانویه در صحرای نوادا تبخیر شدند.
نکته جالب توجه این است که در آن آزمایش تنها یک سوم آینه های تأسیسات 110 مگاواتی تپه های هلال به کار گرفته شدند.
در آن روز پروژه به مدت 6 ساعت شروع به تولید برق از طریق تبخیر نمک و به حرکت درآوردن توربین ها کرد اما در خلال آن زیست شناسان متوجه 130 مورد دود غیرعادی و لکه آب برجای مانده از آن شدند که پس از بررسی های دقیق تر آنها را ناشی از تبخیر شدن پرندگان عنوان کردند.
اکنون دانشمندان به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل هستند تا حیات پرندگان محیط اطراف پروژه را حفظ کنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

37972