۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

خبرهاي طلايي سه شنبه 5 اسفند ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر:  اولین تلفن همراه هوشمند "هندز فری" جهان برای آسیب ‌دیدگان نخاعی
محققان به ساخت اولین گوشی هوشمند هندزفری (hands-free) جهان برای معلولان مغزی نخاعی که بیماری بر کاربری دست‌ها و بازوها تاثیر می‌گذارد، پرداختند.
شرکت Sesame Enable این تلفن هوشمند بدون نیاز به دست را برای مبتلایان به آسیب‌های نخاعی، اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی (ALS)، فلج مغزی و سایر معلولیت‌هایی که بیماران را ناتوان از استفاده از دست‌هایشان می‌کند، طراحی کرده است.
Sesame یک گوشی همراه هوشمند آندروید است که به فناوری اختصاصی ردیابی سر مجهز است.
یک الگوریتم دید رایانه‌ای پیشرفته و دوربین جلوی گوشی به پیگیری حرکت سر کاربر پرداخته و به وی اجازه می‌دهد تا اشاره‌گر روی نمایشگر را کنترل کند.
این اشاره‌گر در اصل یک انگشت مجازی است که به کاربران اجازه می‌دهد مانند افراد عادی از تلفن‌های هوشمند استفاده کنند.
این تلفن 1000 دلاری اخیرا جایزه یک میلیون دلاری "پاسخ‌های قدرتمند ورایزون" را از آن خود کرده است، سازندگان اکنون قصد دارند 30 تلفن هوشمند Sesame را به افراد ناتوانی که داوطلب شده‌اند، ارائه کنند.
ایده این تلفن هوشمند ابتدا پس از مشاهده یک تبلیغ تلویزیونی در مورد بازی رایانه‌ای که با حرکات سر کنترل می‌شد، متولد شد.
این گوشی تاکنون به پنج داوطلب ارائه شده که از جمله آن‌ها به یک پسربچه مبتلا به دیستروفی عضلانی در انگلیس است.
.........................
خبر : طراحی کیت برای ساختن محصولات سازگار با اینترنت اشیا
دو شرکت آی بی ام و ای آر ام برای اولین بار موفق به ساخت کیتی شدند که ساخت محصولات مبتنی بر قابلیت های اینترنت اشیا را تسهیل می کند.
این کیت به کاربران امکان می دهد تا محصولاتی با قابلیت اتصال به سرویس های کلود بسازند که می توانند به طور خودکار داده های جمع آوری کرده را منتقل کرده یا این داده ها را دریافت کرده و انها را تحلیل کنند. از این روش می توان برای ارسال هشدار و اطلاع رسانی خودکار توسط این محصولات استفاده کرد.
این کیت با سیستم عامل mbed سازگاری دارد و به سرویس کلود BlueMix متصل می شود و از آن می‌توان برای توسعه انواع برنامه ها و خدمات استفاده کرد.
افرادی که تجربه چندانی در زمینه توسعه ابزار مبتنی بر اینترنت اشیا ندارند می توانند از این وسیله به خوبی استفاده کند. تهیه حسگرهای کنترل آب و هوا تا وسایلی برای بررسی وضعیت سلامت و... از جمله امکانات این کیت است. در حال حاضر 1.2 میلیارد وسیله سازگار با اینترنت اشیا در جهان وجود دارد و انتظار می‌رود تعداد این وسایل تا سال 2020 به 5.4 میلیارد وسیله برسد.
در حال حاضر تنوع نرم افزارها و استانداردهای اینترنت اشیا مهم ترین تهدید برای بازار یاد شده محسوب می گردد و انتظار می رود عرضه کیت هایی از این دست تا حدی موجب کاهش مشکل یاد شده شود.
............................
خبر : گلابی، بازی و معما برای اپلی‌ها
گلابی، یک بازی معمایی برای کاربران آیفون است که اخیرا این نمونه‌ بازی‌ها پرطرفدار شدند.
این بازی یکی از نمونه‌های مشابه بازی "آفتابه" برای کاربران ios است.
اخیرا بازی‌های مشابه بازی آفتانه بین کابران ایرانی و خارجی پرطرفدار شده و از این رو شاهد طراحی نمونه این بازی‌ها توسط توسعه‌دهندگان هستیم.
این بازی معمایی از تصاویر و حروف تشکیل شده که کاربر باید با پیدا کردن رابطه مفهمومی بین عناصر تصویر، عبارت متناظر را حدس بزند.
این بازی از طریق AppStore اپل قابل دریافت است.
............................
خبر: نقص عجیب جیمیل میلیون‌ها نفر را به دردسر انداخت
یک آسیب پذیری عجیب در جیمیل باعث شده تا هزاران نفر ایمیل‌های خود را برای افراد دیگری ارسال کنند.
این اشکال مربوط به قابلیت تکمیل کردن خودکار آدرس ایمیل در جیمیل است که برطرف نشدن آن از سوی گوگل موجب شده تا بسیاری از کاربران ایمیل های خود را به اشتباه برای افراد دیگری بفرستند.
قابلیت تکمیل خودکار آدرس جیمیل به جای انتخاب آدرس هایی که بیش از سایرین به کار گرفته شدند، ترجیح می دهد آدرس‌هایی را انتخاب کند که کمتر از بقیه مورد استفاده بودند و این مساله در کنار بی‌دقتی کاربران مشکلات فراوانی را به وجود آورده است.
تداوم این مشکل باعث اعتراضات بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی شده و سرانجام واکنش گوگل را به همراه داشته است. این شرکت ضمن عذرخواهی از کاربران قول داده مشکل مذکور را در اسرع وقت برطرف کند. گوگل در مورد علت وقوع این نقص فنی اظهارنظر نکرده است.
............................
خبر :  کپی‌ بوردها رقیب تخته‌های هوشمند می‌شوند
الزام به استفاده از قلم هوشمند برای نوشتن روی تخته‌های هوشمند و استفاده از ماژیک وایت برد معمولی روی کپی بوردها، تفاوت اصلی این دو محصول است. در نسل جدید کپی‌بوردها دسترسی وای‌فای موبایل، تبلت و لپ‌تاپ به مطالب روی بورد ممکن شده است.
پس از عرضه تخته‌های هوشمند، ایجاد نیازهای جدید و برخی محدودیت‌ها، منتج به تولید محصول دیگری به نام کپی بورد شد.
کپی بوردها ابزاری در ظاهر شبیه به تخته‌های هوشمند هستند که از صفحات غلطان روی یکدیگر تشکیل شده اند و کاربردهای این دو محصول را متفاوت کرده است.
الزام به استفاده از قلم‌های هوشمند برای نوشتن روی تخته های هوشمند و امکان استفاده از ماژیک وایت برد معمولی روی کپی بوردها از جمله مهم ترین تفاوت این دو محصول است.
معمولا تخته های هوشمند در مدارس و دانشگاه‌ها استفاده می‌شود و کپی‌بوردها علاوه بر موارد آموزشی در ادارات و شرکت‌ها از جمله کمپانی های خودرو سازی اغلب برای معرفی و نمایش طرح مورد استفاده قرار می گیرد.
در این بازار، اخیرا کمپانی ژاپنی پلاس برای نخستین بار با افزایش تعداد صفحات غلطان کپی بورد به 4 صفحه، امکان نوشتن روی صفحات بیشتر بدون نیاز به پاک کردن صفحه ها را فراهم کرده است.
علاوه بر این تاکنون در کپی بوردها از دو طریق پورت USB و اتصال کابلی به کامپیوتر، امکان اسکن، ذخیره و پرینت یادداشت نوشته شده روی صفحه فراهم بود که در نسل جدید کپی بوردها، امکان اتصال به شبکه LAN و وای فای نیز اضافه شده است.
به این ترتیب با اتصال مستقیم کپی بورد به روتر، ابزارهای همراه از قبیل موبایل، تبلت و لپ تاپ نیز می توانند بدون نیاز به اتصال فیزیکی و از طریق وای فای به مطالب نوشته شده روی کپی بورد دسترسی یابند.
............................
خبر :  طراحی بازوبند هشداردهنده تب
مهندسان دانشگاه توکیو بازوبندی طراحی کردند که در صورت تب کردن کاربر، هشدار می‌دهد.
این دستگاه خود نیرودهنده با تغییر درجه حرارت بدن به بیش از میانگین 37 درجه سانتیگراد یا یک درجه زیر آن هشدار صوتی می‌دهد.
این فناوری "هشدار تب" شامل یک پنل هورشیدی سیلیکونی منعطف و یک حسگر گرمایی است که می‌تواند دماهای بین 36.5 و 38.5 درجه سانتیگراد را شناسایی کند.
این بازوبند همچنین شامل یک بلندگوی پیزوالکتریک و یک مدار تغذیه نیروی ارگانیک است.
این بازوبند فناوری پیشرفته در نشست بین‌المللی مدارهای حالت جامد موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) در سان‌فرانسیسکو ارائه شد.
فناوری هشدار تب با طول 30 سانتیمتر و عرض 18 سانتیمتر توسط گروه تحقیقاتی دانشگاه توکیو به رهبری پرفسور "تاکایاسو ساکورای" و پرفسور "تاکائو سومیا" ساخته شده است.
محققان گفتند، این فناوری می‌تواند میزان اطلاعات قابل دسترسی برای تیم پزشکی در موسسات بهداشت‌درمان را افزایش دهد.
............................
خبر :  لنزهای تماسی یکبارمصرف با قابلیت تقلید از سطح چشم
نوع جدیدی از لنزهای تماسی که از سطح چشم تقلید کرده و راحت‌ترین فناوری تولید شده تاکنون محسوب می‌شود، برای میانسالانی که با مشکل مطالعه رو به رو هستند، طراحی شده است.
این لنزهای یکبارمصرف بجای نمونه‌های سنتی ارائه شده که چشم را خشک می‌کردند، ارائه شده و از ماده‌ای موسوم به HyperGel ساخته شده که دارای میزان مشابه آب موجود در قرنیه و دو برابر میزان استاندارد درون لنزهای سیلیکونی است.
لنزهای Biotrue همچنین از قابلیت تنفس برخوردار بوده که 93 درصد اجازه انتقال اکسیژن را به سطح چشم می‌دهد، این امر به معنی خشک نشدن چشم‌ها و راحتی بسیار زیاد لنزها در چشم افراد است.
این لنز برای اشخاص دوربین یا پیرچشم طراحی شده که شامل اختلال دید بر اثر بالا رفتن سن است که در آن با از دست رفتن تدریجی خاصیت ارتجاعی عدسی چشم، قدرت تطابق کم می‌شود. این شرایط بیش از نیمی از بزرگسالان بالای 40 سال را درگیر خود می‌کند.
در این شرایط، افراد برای خواندن متون مجبور می‌شوند آن را دور نگهداشته یا از عینک و لنز استفاده کنند. اگرچه افراد مسن‌تر بدلیل خشک بودن چشمانشان از لنز استفاده نمی‌کنند.
لنزهای یکبار مصرف Biotrue که اکنون در بازار در دسترس است، به جلوگیری از خشک شدن چشم کمک کرده و در زمان استفاده از آن در طول روز، تنها دو درصد آب از بین می‌رود.
لنزهای تماسی نرم قابل استفاده مجدد پس از هر بار استفاده باید پاکیزه و ضدعفونی شوند تا از تولید باکتری و پروتئین در آن‌ها جلوگیری شود.
هزینه لنزهای جدید بطور ماهانه بین 40 تا 60 پوند است.
............................
خبر:  تشخیص اچ‌آی‌وی در 15 دقیقه با یک خراش انگشت
محققان دانشگاه کلمبیا ابزار جانبی گوشی هوشمندی ارائه دادند که می‌تواند ویروس اچ‌ آی‌ وی را با یک خراش انگشت شناسایی کرده و نتایج حاصله را ظرف 15 دقیقه ارائه دهد.
این ابزار تشخیصی در یک آزمایش بالینی کوچک در رواندا، نتایج امیدوارکننده ‌ای را نشان داده است، در این آزمایش، 96 بیمار از سه کلینیک بهداشتی به مدت دو هفته شرکت داشتند.
محققان مدعی ‌اند که ابزار مزبور به خوبی ابزارهای تجاری و تشخیصی کنونی عمل کرده و دقت انجام آزمایشات آن تایید شده است. این دستاورد می‌تواند در مناطقی مانند آفریقا و کشورهای در حال توسعه به شناسایی زودهنگام ویروس اچ‌ آی ‌وی کمک کرده و در کند کردن روند شیوع ایدز کارآمد باشد.
ابزار جدید با قیمت 34 دلار، علاوه بر تشخیص ایدز، می‌تواند بیماری سفلیس را نیز تشخیص دهد.
این موفقیت راه را برای پیشرفت‌های دیگر در حوزه ابزار الکترونیکی مصرفی باز می‌کند که این ابزارها باید مبتنی بر آزمایش‌های تشخیصی باشند. دانشمندان امیدوارند که این ابزار جانبی گوشی هوشمند بتواند در نهایت، تایید نهایی را از سازمان بهداشت جهانی (WHO) دریافت کند.
............................
خبر :  زندگی مدیرعامل "واتس‌اپ" چطور می‌گذرد؟
دقیقاً یک سال از زمانی که فیس‌بوک، شرکت پیام‌رسان موبایلی WhatsApp را با قیمت 19 میلیارد دلار خرید، می‌گذرد. این معامله پیشگام و هوشمندانه باعث شد هر دو مؤسس این اپلیکیشن، میلیاردر شوند.
دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: "جان کوم" مدیرعامل اوکراینی WhatsApp، وقتی 16 ساله بود همراه با خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کردند. این خانواده با فعالیت در زمینه فروش مواد غذایی توانستند در رفاه نسبی زندگی کنند.
با حجم دارایی‌های خالص حدود 6.8 میلیارد دلار، کوم قطعاً راه زیادی را از زمان کار در حوزه مواد غذایی طی کرده است. حالا مجله بیزینس اینسایدر به بررسی روند زندگی جان کوم مدیرعامل WhatsApp در یک سال گذشته و بعد از خریده شدن شرکتش توسط فیس‌بوک پرداخته است.
در یک حرکت نسبتاً سمبلیک، کوم روی در دفتر قدیمی فروش مواد غذایی خودش، یکسری کاغذ مربوط به تشریفات اداری را برای معامله با فیس‌بوک امضا کرد. این دفتر قدیمی تنها کمی با دفتر مرکزی WhatsApp در مونتین ویو فاصله دارد.
ناگهان در ماه فوریه سال 2014 کوم میلیاردر شد. تیم کاری شرکت WhatsApp معامله با فیس‌بوک را جشن گرفتند، جشنی مفصل و پرهزینه. بعد از آن و تنها چند روز بعد از آنکه خبر خرید WhatsApp توسط فیس‌بوک اعلام شد، کوم همراه با "بریان آکتون" دیگر مؤسس این اپلیکیشن، برای شرکت در کنگره جهانی موبایل به بارسلونا رفتند و در آنجا توانستند با "خاویر تریاس" شهردار بارسلونا دیداری داشته باشند.
در زمان حضور در بارسلونا، کوم به میهانی دعوت شد که در آنجا مارک زوکربرگ و همسرش پرسیلا چان هم حضور داشتند. در این میهمانی تولد جان کوم و همسر زوکربرگ که مصادف با هم شده بود، جشن گرفته شد. جالب است بدانید که کوم که حالا سرمایه میلیارد دلاری دارد، اما گویا همچنان از روش‌های صرفه‌جویی و پس‌انداز که در زمان نوجوانی یاد گرفته بود استفاده می‌کند.
او در پیامی به فیس‌بوک، مدیران این شرکت را تحت فشار گذاشته بود که هرچه زودتر و پیش از سفرش به بارسلونا قرارداد را بسته و اعلام کنند، چون نمی‌خواست پروازی را که بلیت آن را به صورت رایگان و به خاطر پروازهای مکرر به عنوان هدیه دریافت کرده بود از دست بدهد.
کوم که پیش از خریده شدن شرکتش توسط فیس‌بوک هم یک خودرو پورشه داشت، دوست ندارد به‌عنوان یک کارآفرین شناخته شود. او بارها گفته است ترجیح می‌دهد روی ساخت و تولید یک محصول خوب و پیشرفته متمرکز شود تا اینکه بخواهد تنها ثروت‌اندوزی کند.
تنها چند ماه بعد از آنکه شرکت کوم خریده شد، او چرخشی جدی به سمت فعالیت‌های انسان‌دوستانه و خیرخواهانه داشت و به شکلی آرام و بی‌سر و صدا 556 میلیون دلار به بنیاد جامعه سیلیکون ولی اهدا کرد. خرید WhatsApp توسط فیس‌بوک در نهایت در ماه اکتبر گذشته به پایان رسید و کوم بصورت رسمی به اعضای هیأت مدیره شرکت فیس‌بوک پیوست.
درست مانند دیگر مدیران عامل بزرگ در دره تکنولوژی او هم با دریافت درآمد سالانه تنها یک دلار برای هر سال موافقت کرد و در مقابل سهامی به ارزش دو میلیارد دلار را از این شرکت در اختیار گرفت.
در همین حال اما جان کوم همچنان به سرگرمی‌های مورد علاقه‌اش مانند بازی‌های فکری، ورزش بوکس و التیمیت فریزبی یا بازی بشقاب پرنده (نوعی بازی ورزشی با بشقاب پرنده است که امتیازگیری در آن با پاس دادن به هم‌گروه خود که در طرف مخالف زمین قرار گرفته است، صورت می‌گیرد) می‌پردازد.
............................
خبر :  مشاهده تخصصی ‌شدن سلول‌های بنیادی در مغز
محققان آلمانی برای نخستین‌بار موفق به مشاهده تخصصی‌ شدن سلول‌های بنیادی در مغز شدند.
دانشمندان موسسه فیزیولوژی دانشگاه توبینگن آلمان با همکاری دانشمندان دانشگاه ییل، موسسه نوروبیولوژی ماکس پلانک و مرکز هلم‌هولتس در مونیخ، یکپارچه‌شدن سلول‌های بنیادی و جذب‌شدن آن‌ها در شبکه عصبی موش‌های زنده را بررسی کردند.
فقط دو مکان در مغز پستانداران بزرگسال وجود دارد که در آن‌ها، می‌توان سلول‌های بنیادی را مشاهده کرد که این دو نقطه شامل بطن جانبی مغز و هیپوکامپ است، این سلول‌های بنیادی در تمامی طول زندگی، نورون (سلول عصبی) تولید می‌کنند.
محققان حاضر در این مطالعه، روی ناحیه‌ای از سلول بنیادی در بطن جانبی مغز متمرکز شدند که سلول‌های بنیادی از آنجا به سوی پیاز بویایی حرکت می‌کنند.
پیاز بویایی، در موش‌ها در بخش قاعده پیشانی مغز واقع شده است، در این نقطه است که سلول‌های بنیادی در فرآیند پردازش‌کردن اطلاعات شکارشده بویایی توسط بینی، تخصصی می‌شوند.
دانشمندان با استفاده از جدیدترین شیوه‌های میکروسکوپی، برای نخستین‌بار موفق شدند بر ویژگی‌های کاربردی سلول‌های بنیادی عصبی در درون پیاز بویایی موش‌ها به طور مستقیم نظارت کنند.
این بررسی نشان داد، 48 ساعت پس از ورود سلول‌ها به حباب بویایی، حدود نیمی از آن‌ها توانستند به محرک‌های بویایی واکنش نشان دهند. گرچه سلول‌های بنیادی نورونی هنوز به سمت پیاز بویایی در حال حرکت بودند، حساسیت‌شان به بوها و فعالیت الکتریکی‌شان، شبیه فعالیت نورون‌های بالغ احاطه‌کننده آن‌ها بود.
داده‌های دانشمندان، یکپارچه‌شدن کاربردی سریع و قابل‌توجه سلول‌های بنیادی مغز را در شبکه عصبی نورونی نشان داد.
جزئیات این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

65510