۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

خبرهاي طلايي چهارشنبه 6 اسفند ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر:  اضافه شدن ۸ زبان جدید به دستیار صوتی اپل (Siri)
از جمله دستاوردهای "استیو جابز" و تیم طراحانش در دنیای تکنولوژی علاوه بر محصولات "اپل"، دستیاری صوتی با نام "سیری"(Siri) است. از حدود سه سال پیش تا کنون با عرضه هر نسخه‌ جدید از سیستم‌عامل iOS، سیری هم پیشرفت چشم‌گیری در نحوه‌ عمل ‌کردش ‌داشته است.
اما کارشناسان معتقدند محدودیت پشتیبانی از زبان‌های مختلف همیشه یکی از نقاط ضعف‌ سیری به‌حساب می‌آید.
برنامه‌ اپل برای قرار دادن نسخه‌ بتای سیستم عامل iOS 8.3 در اختیار توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها باعث خواهد شد تا در هنگام عرضه‌ این بروزرسان با چند ویژگی جالب رو به رو شویم. یکی از این ویژگی‌ها اضافه شدن هشت زبان جدید به سیری در نسخه بتای است که احتمالا شاهد آن در نسخه‌ اصلی هم خواهیم بود. در این نسخه سیری ‌می‌تواند به هشت زبان روسی، دانمارکی، پرتقالی، هلندی، سوئدی، تایلندی، ترکی، انگلیسی و هندی سخن بگوید.
با توجه به این‌که چندی ‌پیش اپل اقدام به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در این شرکت کرده بود، گفته میشود تعداد بسیاری از این فرصت‌ها در رابطه با کارشناسان زبان بوده است. علاوه بر پشتیبانی از چند زبان یاد شده، گفته می‌شود در نسخه‌ بتای iOS 8.3 بسته‌های جدید "ایموجی" (Emoji) و سیستم بی‌سیم CarPlay هم اضافه شده است. به احتمال زیاد نسخه‌ بتای iOS 8.3 اوایل ماه مارس (اسفند ماه) در اختیار صد هزار توسعه دهنده‌ خوش ‌شانس سیستم‌عامل iOS قرار خواهد گرفت.
.........................
خبر :  پیشگویی عجیب درباره برندگان اسکار 2015
موتور جست‌وجوگر شرکت مایکروسافت موسوم به "بینگ" پیش از برگزاری مراسم اعطای جوایز اسکار برنده‌های این جوایز را به درستی پیش بینی کرده بود.
موتور جست‌وجوگر شرکت مایکروسافت موسوم به "بینگ" بخشی دارد که در آن نتایج رخدادهای وی مهم ورزشی، هنری و سینمایی را پیش بینی می‌کند.
بینگ تاکنون جام جهانی فوتبال، نتایج لیگ برتر انگلیس و بازیهای لیگ آمریکا را پیش بینی کرده است. اما این موتور جست‌وجو پیش از برگزاری مراسم اعطای جوایز اسکار 2015، نتایج این مراسم از جمله برنده بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مکمل مرد و بهترین بازیگر مکمل زن را به درستی پیش بینی کرد.
در مجموع مایکروسافت موفق شد 84 درصد برندگان 24 جایزه اسکار را درست پیش بینی کند و تنها چهار مورد از پیش بینی‌هایش غلط از آب درآمد.
پیش از برگزاری مراسم مایکروسافت پیش ‌بینی ‌های خود را منتشر ولی در عین حال خاطرنشان کرد که بیشتر جوایز نسبتا غیرقابل پیش بینی هستند. بینگ برای این پیشگویی از الگوی پیش‌بینی دیوید روتچیلد، محقق مایکروسافت در لابراتوار این شرکت در نیویورک استفاده کرد. روتچیلد سال گذشته برندگان 21 مورد از 24 جایزه اسکار و در سال 2013 نیز 19 مورد را درست پیش‌بینی کرد.
........................
خبر :  نگرانی از تاثیرات منفی دستگاه واقعیت افزوده مایکروسافت بر سلامت انسان
برخی صاحب نظران معتقدند هدست هولولنز مایکروسافت از ایمنی کافی برخوردار نیست و با غرق کردن انسان‌ها در دنیای مجازی سه بعدی سلامت روانیشان را به خطر می‌اندازد.
مایکروسافت در آینده نزدیک هدستی را عرضه می کند که با قراردادن آن روی سر می توان واقعیت ارزش افزوده را به محیط اطراف اضافه کرد. اما مدیر عامل شرکت Magic Leap که در همین زمینه فعالیت می کند نگران است که استفاده مداوم از چنین دستگاهی برای سلامت انسان ها خطرناک باشد و انها دیگر قادر به تشخیص دادن واقعیت از امور مجازی نباشند.
هولولنز گفت: از یک سیستم دریافت داده استفاده می کند که قادر به ایجاد هماهنگی کامل میان مغزو چشم های انسان نیست و لذا ممکن است تاثیرات آن روی مغز انسان دائمی باشد. لذا اگر کاربری با استفاده از هولولنز یک فیل را در میان دستان خود قرار دهد ممکن است حتی بعد از برداشتن هولولنز از سر خود کماکان تصور کند آن فیل در بین دستانش قرار دارد و تداوم چنین مشکلاتی اختلالات روانی خطرناکی برای افراد ایجاد می کند.
رونی آبوویتز مدیر عامل Magic Leap می گوید باید از استفاده از چنین هدست هایی و نمونه های مشابه آنها جدا خود داری کرد و در انتظار عرضه نمونه های پیشرفته تری ماند که فعالیت ذهن را در تماس با محیط واقعی مختل نکنند.
وی مدعی شد این شرکت نوپا در تلاش برای ابداع سیستم خاص واقعیت افزوده خود است که پس از خلق اشیای سه بعدی آنها را به طور استاندارد به صحنه پیش روی کاربر اضافه می کند. ابزار خاص طراحی شده توسط مجیک لیپ از فناوری دیجیتال ویژه ای به منظور خلق تصاویر سه بعدی بهره می برد که به بیولوژی انسان و سیستم ارتباطی چشم و مغز انسان احترام می گذارد.
مجیک لیپ به این منظور 600 میلیون دلار هزینه خواهد کرد که بخشی از آن از سوی گوگل تامین می شود. همین مسئله باعث شده برخی صاحب نظران تبلیغات منفی این شرکت در مورد هولولنز را بخشی از رقابت دیرینه مایکروسافت و گوگل تلقی کنند.
............................
خبر:  "ردیت" هم ارسال محتوا غیراخلاقی را ممنوع کرد
وب سایت Reditt که پس از سرقت تصاویر غیراخلاقی هنرپیشگان آمریکایی به مرکزی برای انتشار آنها مبدل شده بود، بعد از فشارهای فراوان تصمیم گرفت از این پس مانع چنین اقداماتی شود.
مدیران این سایت اعلام کردند که از این پس هیچ کاربری بدون کسب رضایت مالکان عکس‌ها حق ندارد تصاویر خصوصیشان را در Reditt منتشر کند.
Reditt از جمله مجامع آنلاین به اشتراک گذاری لینک است که از عنوان پیشخوان اینترنت برای معرفی خود استفاده می‌کند. این سایت اعلام کرده محدودیت یاد شده را از ماه آینده اعمال خواهد کرد.
در ماه های اخیر Reditt به علت انتشار غیرمسئولانه تصاویر هک شده بازیگران مختلف آمریکایی مانند جنیفر لاورنس و کیت آپتون به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود. سایت یاد شده بیش از 160 میلیون کاربر دارد.
اگر چه Reditt سرانجام تصمیم مناسبی در این زمینه اتخاذ کرده، اما تا به حال بابت لینک دادن به تصاویر هک شده غیراخلاقی بازیگران آمریکایی درآمد فراوانی از محل تبلیغات و ... به دست آورده است.
مدیران این سایت می گویند هر چیزی که در این رابطه در Reditt منتشر شود، پاک شده و آدرس تماسی در اختیار قربانیان این حملات قرار می گیرد تا محتوا نامناسب احتمالی را گزارش کنند.
............................
خبر :  چاپ سه‌ بعدی لنز چشمی با نقاط کوانتومی
محققان با نقاط کوانتومی و چاپ سه‌بعدی موفق به ساخت LED روی سطح لنز چشمی شدند، این کار در راستا تولید چشم مصنوعی انجام شده است.
پژوهشگران دانشگاه پرینستون با قرار دادن یک LED کوچک درون لنز چشمی موفق به ساخت دستگاهی شدند که می‌تواند رنگ‌های مختلفی ایجاد کند.
مایکل مک‌آلپاین، رهبر این تیم تحقیقاتی عنوان کرده که این لنز را فعلاً برای استفاده افراد نساختند، بلکه هدف آن‌ها اثبات توانمندی چاپ سه بعدی قطعات الکترونیکی با اشکال پیچیده است.
آلپاین می‌گوید: نتایج این پروژه نشان می‌دهد که ما می‌توانیم از چاپ سه بعدی برای ساخت ادوات نیمه‌هادی پیچیده استفاده کنیم. ما در این پژوهش موفق به چاپ سه بعدی قطعه الکترونیکی کامل LED شدیم.
این لنز از جنس پلاستیک بوده و محققان برای تولید LED از بلورهای کوچک نقاط کوانتومی استفاده کردند. این بلورها امکان تولید رنگ دلخواه را دارند. تغییر ابعاد نقاط کوانتومی منجر به تغییر رنگ تولید شده می‌شود.
مک‌آلپاین می‌گوید: ما از نقاط کوانتومی به عنوان جوهر استفاده کردیم. با این کار موفق به تولید دو رنگ سبز و نارنجی شدیم. پیش از این، این گروه تحقیقاتی با استفاده از سلول‌های زنده موفق به تولید چشمی مصنوعی شده‌ بود که آنتنی درون آن قرار داده شده بود که می‌توانست سیگنال‌های رادیویی را دریافت کند.
محققان گفتند: ساخت چشم مصنوعی چالش ‌های متعددی با خود به همراه دارد، برای مثال باید راهی برای ادغام مواد زیستی با قطعات الکترونیکی ارائه کرد.
این گروه نتایج یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای با عنوان "3D Printed Quantum Dot Light- Emitting Diodes" در نشریه Nano Letters منتشر کردند. محققان در این مقاله نشان دادند که چگونه می‌توان با استفاده از مواد مختلف، یک قطعه الکترونیکی را به صورت سه بعدی چاپ کرد.
یکی از چالش‌های محققان برای ساخت ادوات الکترونیکی سه بعدی آن است که نیاز به حرارت دادن برای شکل‌دهی قطعات وجود دارد که این فرآیند با ماهیت زیستی چشم مصنوعی در تضاد است. به همین دلیل به سراغ چاپ سه بعدی رفتند که نیاز به حرارت دادن، ندارد. این گروه تحقیقاتی چاپگر سه بعدی جدیدی را برای این کار طراحی و با هزینه تقریبی 20 هزار دلار تولید کردند.
............................
خبر :  خنک سازی قطارهای متروی پاریس با فناوری ماهواره ای
مهندسان متروی پاریس از فناوری به کار رفته در ساختار ماهواره ها برای سیستم سرمایشی قطارهای زیرزمینی این کلانشهر استفاده می کنند.
متروی پاریس یکی از بزرگترین سیستم های پیشرفته خطوط ریلی زیرزمینی جهان به شمار می آید و حالا با آغاز به کارگیری فناوری خنک سازی ماهواره ها در ساختار قطارهای آن، بیش از پیش معروف شده است.
گیر افتادن در قطار مترویی که به هر دلیل سیستم برق آن قطع شده می تواند کابوسی ناراحت کننده و حتی عذاب آور باشد، به خصوص زمانی که قطار مملو از مسافر است. وجود انبوهی از سیستم های الکترونیکی و ماشینی که با تولید مقدار قابل توجهی گرما همراه است، قطارهای مترو را به سیستم های بزرگ تولید کننده حرارت در زمین تبدیل می کنند.
در چنین شرایطی که هیچ منفذی برای خروج گرمای شدید سیستم های مختلف قطارهای مترو وجود ندارد، به کارگیری فناوری خنک سازی مورد استفاده در ماهواره ها بهترین گزینه خواهد بود.
ماهواره ها همواره در معرض پرتوهای مخرب و داغ خورشید قرار دارند و درصورتی که کاری برای خنک سازی آنها صورت نگیرد به راحتی تبخیر و نابود می شوند.
مهندسان آژانس فضایی اروپا برای حل این مشکل از سیستم سرمایشی پیشرفته ای استفاده می کنند که در آن خبری از قطعات متحرک (که انرژی قابل توجهی مصرف کرده و به نوبه خود گرما تولید می کنند) نیست. در این فناوری پیشرفته لوله هایی از جنس مس، فولاد ضدزنگ یا پلاستیک از مایعی مخصوص پر می شود که در بخش های مختلف ساختار ماهواره جاسازی شده و بدین ترتیب گرمای بخش های پرحرارت را به بخش های سردتر منتقل می کنند.
از این طریق تعادل برودتی مناسبی در کل ساختار آن ایجاد می شود.
مهندسان اسا می گویند: از آنجا که در این روش نیازی به استفاده از پمپ نیست بهره گیری از آن به مراتب راحت تر از هر سیستم خنک کننده دیگری است و حالا استفاده از آن برای خنک سازی متروها در پاریس استفاده آغاز شده است.
............................
خبر :  طراحی تفنگ نظامی هوشمند با قابلیت تعامل با مرکز کنترل
دانشمندان کانادایی نمونه اولیه تفنگ جدیدی را طراحی کردند که دارای ابزارهای فناورانه بسیار هوشمندی است.
تفنگ جدید علاوه بر توانایی شلیک ‌کردن مهمات سبک‌ وزن، دارای نوعی ماژول ثانویه است که یک نارنجک‌ افکن 40 میلی‌ متری یا تفنگ ساچمه ‌ای را به آن می‌افزاید. همچنین امکان اتصال تفنگ به شبکه استاندارد ناتو و پایگاه داده‌ها وجود دارد، این شبکه، ابزار هوشمندی مانند سیستم‌های الکترو نوری و حسگرهای موقعیت‌ یابی تفنگ را به شبکه ‌های فرمان و کنترل مرتبط می‌کند.
کار طراحی و توسعه این تفنگ هوشمند از سال 2009 در مرکز توسعه و تحقیقات دفاعی (DRDC) و تحت پروژه SIPES آغاز شده بود.
هدف از اجرای این پروژه‌، ارائه تفنگ نظامی استاندارد و سبک، اما پرقدرت برای استفاده در چندین دهه آینده است. کاهش‌دادن وزن این سلاح در اولویت قرار دارد، زمانی که تمامی قطعات در وزن‌های تعیین‌شده ساخته شوند، انتظار می‌رود که وزن کلی این تفنگ کمتر از وزن یک کلت استاندارد C7 مجهز به نارنجک‌افکن M203 شود.
دانشمندان حاضر در این پروژه، به دنبال بررسی فناوری هستند که به یک سلاح امکان هدف‌گیری خودکار را بدهد. محققان همچنین در این سلاح حسگرهایی را برای مکان‌یابی دقیق فضایی هدف و به اشتراک‌گذاشتن داده‌های هدف با واحدهای نظامی اطراف و همچنین پایگاه اصلی تعبیه کردند.
این تفنگ قادر به انجام پیچیده‌ ترین عملیات در میادین جنگی از جمله مناطق شهری، کوه‌ها، جنگل‌ها، بیابان‌ها و حتی قطب شمال است.
همچنین در طراحی این سلاح، ارگونومی از اهمیت بسزایی برخوردار است، محققان در طول آزمایش ‌های انجام‌شده، تعامل سربازان با این سلاح هوشمند را به دقت مورد ارزیابی قرار دادند.
نتایج مرحله نخست این پروژه نشان داد، می‌توان از این سلاح برای ارائه داده‌های علمی منسجم به نیروها استفاده کرد، به طوری که این نیروها بتوانند تصمیمات لازم را در زمان عملیات اتخاذ کنند.
با یکپارچه‌کردن ابزار الکترونیکی که به سربازان توانایی مخابره ‌کردن و دریافت‌ داده‌ها را از شبکه فرمان و کنترل می‌دهد، امید می‌رود نمونه اولیه این تفنگ در آینده تجربه تاکتیکی جدیدی را در اختیار سربازان بگذارد.
............................
خبر:  تشخیص زودهنگام آلزایمر و پارکینسون با آزمایش پوست
محققان مکزیکی آزمایش پوستی را ابداع کردند که ممکن است بتواند دانش بهتری در مورد بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون ارائه کند.
تحقیقات محققان دانشگاه سن‌لوئیس پوتوسی نشان داد که بیوپسی‌های پوستی می‌توانند برای شناسایی سطوح افزایش‌یافته پروتئین‌های غیر عادی که در دو بیماری آلزایمر و پارینسون متداول هستند، بکار گرفته شوند.
محققان اعلام کردند: تاکنون تأیید پاتولوژی بدون بیوپسی مغزی ممکن نبود، از این رو بیماری‌ اغلب تا پس از پیشرفت، ناشناخته می ‌ماندند.
دانشمندان این فرضیه را مطرح کردند که از آنجایی که پوست در جنین از منشا مشابهی با بافت مغز برخوردار است، ممکن است بتواند همان پروتئین‌های غیرعادی را نیز نشان بدهد. آزمایش جدید به ارائه یک نشانگر زیستی بالقوه می‌پردازد که ممکن است بتواند به پزشکان در شناسایی و تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها کمک کند.
محققان برای این تحقیق، از پوست 20 بیمار مبتلا به آلزایمر، 16 مبتلا به پارکینسون و همچنین 17 مبتلا به زوال عقل که با بیماری‌های دیگر ایجاد شده بود، نمونه‌برداری کرده و آن‌ها را با پوست 12 فرد سالم در گروه سنی مشابه مقایسه کردند. محققان این نمونه‌های پوستی را برای تشخیص وجود انواع خاص پروتئین‌های تغییریافته در آن‌ها که می‌تواند نشانه ابتلای فرد به آلزایمر یا پارکینسون باشد، آزمایش کردند.
این بیماران در مقایسه با مبتلایان به زوال عقلی ناشی از بیماری‌ها دیگر و همچنین افراد سالم، از هفت برابر سطوح بالاتر پروتئین تائو برخوردار بودند. مبتلایان به پارکینسون همچنین نسبت به سایر گروهها از هشت برابر سطوح بالاتر پروتئین Alpha-synuclein برخوردار بودند.
بیماری آلزایمر به عنوان ششمین عامل مرگ‌ و میر در آمریکا شناخته شده و 5.4 میلیون نفر در این کشور اکنون به این بیماری مبتلا هستند. بیماری پارکینسون نیز یک میلیون آمریکایی را مبتلا کرده و حداقل 60 هزار مورد جدید در سال به آن اضافه می‌شود.
دانشمندان اظهار داشتند: بررسی‌های بیشتری برای تائید این نتایج باید انجام شود، اما یافته‌ها بسیار جالب هستند، زیرا محققان می‌توانند از بیوپسی‌های پوستی بیماران زنده برای بررسی و یادگیری بیشتر در مورد این بیماری‌ها استفاده کنند. همچنین از رویکرد جدید می‌توان برای سایر بیماری‌ های مخرب نورونی بهره برد.
این کشف در شصت و هفتمین نشست سالانه آکادمی علوم اعصاب آمریکا در واشنگتن ارائه شده است.
............................
خبر :  پرورش بافت عضله پا از سلول در آزمایشگاه
تیمی از محققان ایتالیایی و انگلیسی توانستند عضلات اسکلتی بالغ و کاربردی را با استفاده از رویکرد جدید در مهندسی بافت در موش‌ها تولید کنند.
محققان توانستند یک عضله پا را از سلول‌ های مهندسی ‌شده برای تولید بافت پیوندی در آزمایشگاه پرورش دهند. بافت نهایی در نزدیکی یک عضله عادی منقبض شونده قرار گرفت تا در آنجا، عضله جدید تغذیه شده و رشد کند.
این روش می‌تواند به درمان‌های خاص برای طیف وسیعی از بیماری‌های عضلانی بی انجامد.
دانشمندان از سلول‌های پیش‌ساز mesoangioblast استفاده کردند که با یک هیدروژل در ظرف آزمایشگاهی پرورش یافتند. این سلول‌ها نیز به منظور تولید یک فاکتور رشد که رشد رگهای خونی و عصبی را تحریک می‌کند، اصلاح ژنتیکی شده بودند. سلول‌های مهندسی شده با این روش، پروتئین فاکتور رشدی را بیان می‌کنند که سایر سلول‌های لازم برای رشد سلول‌های خونی و عصبی را از میزبان جذب کرده و به بقا و بلوغ الیاف عضلانی تازه شکل‌گرفته کمک می‌کند.
پس از اینکه بافت پیوندی در سطح ماهیچه اسکلتی در زیر پوست موش کاشته شد، الیاف عضله بالغ، یک عضله کامل و کاربردی را طی چند هفته تشکیل دادند. همچنین جایگزینی عضله آسیب‌دیده با این بافت منجر به تولید یک عضله مصنوعی کاربردی بسیار مشابه درشت‌نی قدامی شد.
مهندسی بافت عضله اسکلتی یک چالش چشمگیر محسوب می‌شود، اما پتانسیل قابل توجهی برای درمان انواع گوناگون آسیب‌های غیرقابل برگشت عضلاتی دارد که در بیماری‌های مانند دیستروفی عضلانی دوشن رخ می‌دهد.
تاکنون تلاش ها برای بازسازی یک عضله کاربردی در خارج یا مستقیما داخل بدن ناموفق بودند. عضلات مصنوعی تولید شده در آزمایشگاه نیز معمولا در روند انتقال به درون بدن دوام نمی‌آوردند، زیرا میزبان نمی‌تواند رگهای خونی و عصبی لازم برای تامین نیازهای چشمگیر بافت به اکسیژن را تامین کند.
در آینده، بافت‌های آسیب‌ دیده عضلانی می‌توانند با کاشت سلول‌های خون بیمار در یک ماتریکس هیدروژل روی عضله باقیمانده، بازیابی شوند.
گام بعدی محققان، استفاده از مدل‌های حیوانی بزرگتر برای آزمایش تاثیر این رویکرد پیش از آغاز تحقیقات بالینی خواهد بود.
نتایج این تحقیق در مجله EMBO Molecular Medicine منتشر شده است.
............................
خبر :  تشخیص ابتلا به ابولا در 10 دقیقه
محققان دانشگاه MIT موفق به ارائه نوعی آزمایش خون جدید شدند که تنها در عرض 10 دقیقه نشان می دهد شخصی به ابولا مبتلا شده یا نه.
این آزمایش خون جدید به راحتی قابل استفاده بوده و نه تنها برای تشخیص سریع ابتلا به ابولا بلکه برای بیماری های دیگر نیز قابلیت استفاده دارد. از این رو بهره گیری از این روش نوین در موارد بحرانی نظیر اپیدمی بیماری های خطرناکی همچون ابولا کاربرد زیادی دارد.
طی یک سال گذشته ابولا برخی کشورها در قاره آفریقا را مورد تهدید قرار داده و حتی گفته می شود ده ها هزار تن بر اثر ابتلا به این بیماری جان باختند. از جمله عواملی که موجب شیوع گسترده این بیماری شده بود، ناتوانی در تشخیص به موقع افراد آلوده و جداسازی آنها از سایرین بوده است. محققان علوم پزشکی فقدان فناوری های کاربردی در این زمینه را عامل اصلی قلمداد می کنند.
درحال حاضر نمونه های خونی گرفته شده از افراد مظنون به ابتلا به آزمایشگاه هایی در مناطق و حتی کشورهای دیگر ارسال می شود تا وضعیت سلامت فرد مشخص شود. این کار فرآیندی زمان بر است که به شیوع هر چه بیشتر بیماری هایی نظیر ابولا کمک می کند.
اما آنچه که محققان دانشگاه MIT موفق به ابداع آن شدند درواقع میان بری برای تشخیص ابولا و سایر بیماری های مسری خطرناک است. این آزمایش خون جدید شامل استفاده از نوار کوچک ویژه آزمایش خون است که ساختار کلی آن بی شباهت به تست های بارداری نیست.
در این فناوری جدید پزشکی از نانوذرات رنگی برای بررسی و نمایش پاتوژن های متعدد خون در یک لحظه استفاده می شود. زمانی که نمونه خون فرد روی این نوار قرار می گیرد، نانو ذرات نقره آن را به رنگ از پیش تعریف شده ای تغییر می دهد که از روی آن می توان پی به وجود عامل بیماری زا در فرد برد.

نظرات : 0

ثبت نظر

33993