۱۴۰۳ یکشنبه ۰۱ مهر

خبرهاي طلايي شنبه 9 اسفند ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :

خبر :  ساعت الماس نشان مشابه اپل به قیمت ۷۵ هزار دلار عرضه می‌شود
در حالی که هنوز خبری از عرضه ساعت هوشمند اپل نیست، برخی شرکت‌های تولیدکننده کالاهای لوکس از هم‌اکنون تبلیغات در زمینه تولید کالاهای مشابه را آغاز کردند.
یکی از این شرکت ها Brikk است که قصد دارد 30 مدل لوکس از ساعت های هوشمند خود را که ظاهری شبیه به ساعت های اپل دارند، در آینده نزدیک تولید کند.
این ساعت ها در مدل های 38 و 42 میلیمتری تولید شده و در آنها به انتخاب مشتری از طلاهای زرد 24 یا 18 عیار و همین طور پلاتین و با بندهای متنوع استفاده می شود. این ساعت ها به طور کلی در سه مدل عرضه می شوند: استاندارد، دولوکس و امنی.
در مدل استاندارد از الماس 0.5 قیراتی و در دو مدل دیگر از الماس های 2.3 قیراتی بهره گرفته می شود. قیمت ساده ترین مدل این ساعت ها 7500 دلار است که تا ده برابر این رقم نیز افزایش می یابد.
............................
خبر :  خدمات و گوشی همراه تازه برای رمزگذاری داده‌های تجاری
شرکت "سایلنت سریکل" ارائه دهنده خدمات رمزگذاری داده قصد دارد با جذب سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری حضور قدرتمندانه ای در بازار کسب و کار پیدا کند.
این شرکت تا به حال روی ارائه خدمات به افراد و کاربران عادی متمرکز بود، اما حالا بازار کسب و کار را هدف قرار داده است.
با توجه به کاهش امنیت اینترنت و افزایش موارد نقض حریم شخصی توسط دولت های جهان و به خصوص دولت آمریکا، بسیاری از صاحبان مشاغل تمایل دارند با استفاده از روش های ارتباطی ایمن از استراق سمع خارجی جلوگیری کنند. لذا راه اندازی شبکه های ارتباطی رمزگذاری شده خصوصی یا بر بستر اینترنت رونق فراوان و طرفداران زیادی پیدا کرده است.
Silent Circle وعده داده که در کنگره آتی جهانی موبایل در شهر بارسلون اسپانیا از اولین اکوسیستم حفظ حریم شخصی رونمایی کرده و نرم افزارها، وسایل و خدمات مرتبط با آن را هم در دسترس علاقمندان قرار خواهد داد. این شرکت اکوسیستم مذکور را پلاتفورمی خاص بر مبنای معماری های متفاوت محصولات همراه توصیف کرده و می گوید در آن از پروتکل رومزگذاری منحصر به فردی موسوم به ZRTP استفاده خواهد کرد.
این شرکت سوئیسی همچنین قصد دارد یک گوشی همراه مبتنی بر حریم شخصی موسوم به Blackphone عرضه کند که در آن از نسخه ای خاص از آندروید موسوم به PrivatOS استفاده می شود. این گوشی مجهز به برنامه های متعدد رمزگذاری شده برای تماس تلفنی و ارسال پیامک است.
............................
خبر :  تبدیل کارت‌های اعتباری به مینی ‌رایانه
در آینده نزدیک کارت‌های اعتباری از شکل کنونی خارج شده و به رایانه‌هایی کم‌حجمی تبدیل می‌شوند.
اگرچه امروزه کارت‌های اعتباری انقلابی در اقتصاد ایجاد کردند، اما محققان بر این باورند که این پیشرفت کامل نیست و نیاز است تا کارت‌های اعتباری آینده به رایانه‌های کوچک با کارایی زیاد تبدیل شوند.
کارت‌های اعتباری آینده علاوه بر حفظ قابلیت ‌های موجود قادرند خدمات متنوعی را به کاربران عرضه کنند.
شرکت مسترکارت در حال طراحی کارت اعتباری هوشمندی است که از قابلیت تبدیل کردن واحد پول تنها با فشردن چند دکمه برخوردار است، دارنده کارت می‌تواند در هنگام سفر به کشورهای دیگر، نوع ارز مورد نیاز را انتخاب و از آن استفاده کند.
این شرکت همچنین کارت اعتباری مجهز به یک صفحه نمایش کوچک مشابه ماشین حساب طراحی کرده است که میزان اعتبار موجود را به مدت چند روی کارت نشان داده و سپس محو می‌شود.
یکی دیگر از نوآوری‌های کارت‌ اعتباری، قابلیت اسکن اثر انگشت به جای استفاده از رمز عبور در هنگام خرید است، با این حال کاربر هنگام استفاده از دستگاه عابربانک باید همچنان از رمز عبور استفاده کند.
کارشناسان امور بانکی معتقدند که یکی از مهم‌ترین مشکلات کارت‌های اعتباری، پایین بودن امنیت هنگام خرید آنلاین است که این مشکل در نسل جدید کارت‌های اعتباری جدید برطرف می‌شود، کارت‌های اعتباری جدید قادر به تعویض کد سه‌رقمی اعتبارسنجی (CCV)‌ هرچند ساعت یکبار و نمایش آن بصورت محرمانه روی کارت اعتباری کاربر هستند.
............................
خبر :  اطلاعات ۵۰ هزار راننده در آمریکا هک شد
شرکت Uber روز گذشته اعلام کرد پایگاه داده این شرکت که حاوی اسامی و اطلاعات گواهینامه های رانندگی ۵۰ هزار راننده تاکسی بوده در ماه می هک شده است.
این شرکت نرم افزاری به همین نام را برای کاربران تلفن های همراه عرضه کرده که یافتن و کرایه تاکسی در شهرهای بزرگ را تسهیل می کند.
Uber می گوید رانندگانی را که دچار این مشکل شدند از موضوع مطلع کرده ولی هنوز گزارش یا اطلاعاتی در مورد سواستفاده از داده های مذکور منتشر نشده است. این شرکت به رانندگانی که دچار مشکل شده اند عضویت یک ساله در سرویس مقابله با سرقت هویت موسوم به ProtectMyID را اعطا خواهد کرد.
ظاهرا این مشکل تنها مربوط به رانندگانی است که در شهرهای مختلف آمریکا رانندگی می کنند و تعداد محدودی از آنها را شامل می شود. مشکل مذکور همچنین تنها شامل درصد اندکی از رانندگان سابق استفاده کننده از Uber هم می شود.
این شرکت چهار ماه بعد در سپتامبر از وقوع مشکل مذکور مطلع شده و پس از آن پروتکل های دسترسی به پایگاه های داده خود را تغییر داده تا مانع از وقوع حوادث مشابه شود.
............................
خبر:  کشف توالی ژنی که اندازه مغز را تعیین می‌کند
دانشمندان دانشگاه دوک از کشف توالی ژنی خبر داده‌اند که اندازه مغز انسان را تعیین می‌کند.
این کشف زمانی که پای مقایسه قابلیت انسان با شامپانزه‌ها به میان می‌آید، از اهمیت برخوردار می‌شود، محققان دریافتند که توالی دی ‌ان ‌ای انسان که در مقایسه با توالی شامپانزه تنها 16 تغییر دارد، در موش‌ها به شکل متفاوتی بیان می‌شود.
توالی دی ‌ان‌ ای کشف شده توسط دانشمندان "HARE5" نام دارد.
محققان همچنین اظهار کردند که این توالی، تعداد سلول‌های بنیادی عصبی، پیش‌سازهای سلول‌های مغز، قابل تولید توسط یک جنین موش را تنظیم می‌کند.
دی ‌ان ‌ای انسان می‌تواند شیوه تکثیر سلول‌های بنیادی را تسریع کرده و در نتیجه موش‌ها توانستند نورون‌های بیشتری تولید کنند.
به نظر می‌رسد که توالی HARE5، قابلیت تولید نورون‌های بیشتر و افزایش اندازه مغز را ارتقا بدهد، این امر می‌تواند تفاوت مغز انسان و شامپانزه را توضیح دهد.
"دبرا سیلور" مولف این پژوهش و دانشیار ژنتیک مولکولی و میکرو بیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه دوک اظهار کرد: ما تفاوت‌هایی را در رشد مغز به ویژه ساختاری که به قشر مخ تبدیل می شود، مشاهده کردیم. از آن ‌جایی که این قشر برای تصمیم‌گیری و پردازش تفکر در انسان‌ها اهمیت دارد، علاقمندیم بدانیم این توالی بر حافظه یا اجتماعی شدن موش‌ها تاثیر می‌گذارد یا خیر.
سیلور گفت: این تحقیق نشان می‌دهد که تنها تفاوت کوچکی در مناطق نظارتی دی ‌ان ‌ای انسان می‌تواند تاثیر بزرگی بر ساختار مغز و عملکرد آن بگذارد.
............................
خبر :  درمان گلودرد با داروی ضد اچ‌آی‌وی در آینده
دانشمندان انجمن شیمی امریکا در مطالعات جدید امیدوار شدند در آینده از نوعی داروی ضد‌ اچ‌ ای‌ وی به منظور درمان گلو درد یا بیماری‌ های خورنده گوشت انسان، استفاده کنند.
این موفقیت می‌تواند روزی به ارائه درمان‌ های جدید برای چنین شرایطی بی انجامد.
دکتر "داگلاس ای. میچل" و همکارانش معتقدند باکتری Streptococcus pyogenes مسئول بروز بیش از 600 میلیون مورد ابتلا به بیماری و سالانه 500 هزار مرگ در سراسر جهان است.
یکی از عوامل مهم در توانایی این پاتوژن برای ایجاد بیماری، تولید سمی موسوم به streptolysin S است. چنانچه دانشمندان به توانند شیوه‌ای برای مختل‌کردن مکانسیم باکتریایی تولیدکننده این سم بیابند، قادر خواهند بود درمان‌های جدیدی برای مقابله با این پاتوژن و همچنین کندکردن مقاومت آنتی‌بیوتیکی آن پیدا کنند.
تیم علمی حاضر در این مطالعه چگونگی تولید سم streptolysin S توسط S. pyogenes را بررسی کرد.
این محققان از داروی ضد اچ ‌آی ‌وی به نام nelfinavir استفاه کردند، گرچه هدف این دارو ویروس اچ ‌آی ‌وی است، آنزیمی کلیدی را در بیماران مسدود می‌کند.
این آنزیم با آنزیمی در پاتوژن S. pyogenes مرتبط است که در تولید سم streptolysin S نقش حیاتی ایفا می‌کند. محققان حاضر، ترکیبات nelfinavirمانندی تولید کردند که در آزمایشات انجام‌شده، مانع از تولید سم مزبور توسط باکتری S. pyogenes شد.
نتایج نشان داد این دارو و متغیرهای آن می‌توانند در تلاش‌های آتی برای درک چگونگی عملکرد و متوقف‌کردن این باکتری کمک کنند.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله ACS Chemical Biology قابل‌مشاهده است و موسسه‌های ملی سلامت امریکا حامی مالی آن گزارش شده است.
............................
خبر :  امید تازه در درمان سرطان مغز با شناسایی گذرگاه کنترل ژنی جدید
محققان دانشگاه جان هاپکینز، گذرگاه ژنتیکی جدیدی شناسایی کردند که به عنوان کنترل‌کننده اصلی هزاران ژن دیگر عمل کرده و می‌تواند محرک رشد سلول‌های سرطانی و مقاومت آن‌ها در مقابل داروهای ضدسرطان باشد.
آزمایشات محققان دانشمندان "مرکز سرطان کیمل" روی سلول‌های مشتق‌شده از بیماران مبتلا به تومور AT/RT نشان می‌دهد، دارویی به نام selumetinib می‌تواند بخشی از این گذرگاه مولکولی را مختل کند.
این داروی ضدسرطان آزمایشگاهی هم ‌اکنون در حال سپری کردن آزمایش‌های بالینی برای درمان دیگر سرطان‌های مغز کودکان است.
سرطان AT/RT اغلب کودکان شش ‌ساله یا جوان ‌تر را مبتلا می‌کند و میزان زنده‌ ماندن بیمار حتی با عمل جراحی تهاجمی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی کمتر از 50 درصد است، این شیوه‌های درمانی خود می‌توانند قدرت فکرکردن، یادگیری و رشد کودکان مبتلا به سرطان را مختل کنند.
دانشمندان روی ژن‌هایی متمرکز شدند که قادر به کنترل‌کردن هزاران ژن دیگر در سلول‌های سرطانی AT/RT هستند. آزمایشات انجام‌شده روی مگس‌های میوه پیش‌تر نشان داده بودند، ژنی موسوم به LIN28 می‌تواند در کنترل‌کردن ژن‌های دیگر دخیل در رشد تومورهای مغزی، نقش کلیدی ایفا کنند.
گفته می‌شود، پروتئین LIN28 به کنترل هزاران مولکول آر‌ان‌ای در سلول‌های بنیادی عادی کمک می‌کند و به آن‌ها توانایی رشد، تکثیر و مقاومت در مقابل آسیب را می‌دهد. این مولکول‌ها به سلول‌های بنیادی، امکان مقاومت در مقابل تهدیدات محیطی را می‌دهند.
چنین مولکول‌هایی همچنین به سلول‌های تومور، امکان مقاومت در مقابل پرتو درمانی و شیمی‌درمانی را می‌دهند.
محققان با بررسی سلول‌های مشتق‌شده از کودکان مبتلا به AT/RT و بررسی خود تومورها دریافتند، دو عضو از خانواده ژن LIN28 در 78 درصد بیماران در سطح بالایی بیان شدند.
بر اساس تحقیق انجام‌شده، مسدودکردن بیان LIN28 با استفاده از غیرفعال‌ کننده‌های ژنی هدفمند موسوم به آر ‌ان‌ ای‌ های کوتاه، رشد سلول تومور و تکثیر آن را مختل کرده و منجر به مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.
زمانی که LIN28A در سلول‌های تومور AT/RT موش‌ها مسدود شدند، طول عمر حیوانات از 48 به 115 روز (بیش از دو برابر) افزایش یافت، محققان همچنین با استفاده از آزمایشات، تکثیر سلول تومور را به نصف کاهش دادند و میزان مرگ سلول‌ها را چهار برابر کردند.
جزئیات این تحقیق در مجله Oncotarget قابل‌مشاهده است.
............................
خبر:  یافتن خویشاوندان با کیت آزمایشگاهی ژنتیکی
کیت ژنتیکی AncestryDNA به کاربران در کشف خویشاوندان کمک کرده و نتایج بدست آمده را روی پایگاه داده ایمن و کدگذاری‌شده ثبت می‌کند.
استفاده از کیت آزمایشگاهی AncestryDNA برای رمزگشایی از اسرار ژنتیکی افراد سه سال قبل در آمریکا آغاز شد و تاکنون حدود 700 هزار نفر از خدمات آن استفاده کردند.
بر خلاف کیت‌های آزمایشی دیگر مبتنی بر کروموزوم Y یا دی ‌ان ‌ای میتوکندریال، که فقط یک خط از خانواده شخص را بررسی کرده و اطلاعات اجدادی چندین هزار سال وی را ارائه می‌دهند، کیت آزمایشی AncestryDNA فقط چند صد سال یا چند هزار سال گذشته را بررسی می‌کند.
همچنین شناسایی خویشاوندان ناشناس از طریق فهرستی از مطابقت‌های دی ‌ان ‌ای اعضا امکانپذیر می‌شود.
نتایج در مدت هشت هفته آماده می‌شود و این اطلاعات روی پایگاه داده ایمن و کد گذاری‌ شده، ثبت شده و با حساب کاربری فردی و شجره‌نامه خانوادگی فرد مرتبط است.
این نتایج را می‌توان با پایگاه‌های داده‌ موجود از 15 میلیون پرونده و 60 میلیون شجره خانوادگی برای رهگیری دودمان‌های اجدادی بیشتر ترکیب کرد.
بهای کیت آزمایشگاهی 99 پوند اعلام شده است.
............................
خبر:  درمان دیابت با نوعی ماده منفجره جنگ جهانی اول
بر اساس مطالعات جدید دانشمندان دانشگاه ییل، نوعی ماده شیمیایی که در جنگ جهانی اول موجب کاهش وزن غیرمنتظره کارگران کارخانه‌های تسلیحاتی در فرانسه شده بود، می‌تواند در درمان دیابت کارآیی داشته باشد.
ماده شیمیایی ۴،۲-دی‌نیتروفنول (DNP) اوایل قرن بیستم در مقیاس صنعتی و در کارخانه‌های تسلیحاتی فرانسه به کار می‌رفت و در آنجا برای تولید مواد منفجره، با پیکریک اسید ترکیب می‌شد.
کارگرانی که در معرض این ماده شیمیایی قرار می‌گرفتند، بیش از اندازه عرق می‌کردند، وزنشان کم می‌شد و دچار گرگرفتگی شدید می‌شدند.
دانشمندان دانشگاه استنفورد دریافتند DNP، متابولیسم بدن را تا 50 درصد افزایش می‌داد، مقادیر فراوان چربی و هیدروکربن را می‌سوزاند و ظرف یک سال، 20 مورد داروی حاوی این ماده شیمیایی وارد بازار شد، با این حال، در دهه 1930، داروهای تولیدشده از این ماده، بدلیل مرگ یک مصرف‌کننده غیرایمن اعلام شدند.
به تازگی دانشمندان دانشگاه ییل دریافتند، نسخه حاوی آب این ماده شیمیایی، 100 برابر ضعیف‌ تر از نسخه‌های پیشین است و می‌توان از آن برای معکوس‌کردن دیابت نوع 2 استفاده کرد.
گرچه این بررسی فقط در موش‌ها انجام شده، تیم علمی اطمینان دارد که نتایج این تحقیق را می‌توان به انسان‌ها نیز اعمال کرد و محققان به دنبال آغاز آزمایش‌های بالینی این دارو روی انسان هستند.
دکتر "جرالد شوالمان" نویسنده ارشد این مطالعه گفت: نسخه جدید داروی DNP، تراکم گلوکز و انسولین را در موش‌های مدل مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش داد.
دیابت نوع 2 زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر به تولید انسولین کافی برای عملکرد مناسب آن نیست یا این که سلول‌های بدن به انسولین واکنش نشان نمی‌دهند. بدون تولید انسولین کافی، بدن نمی‌تواند قند و چربی را از جریان خون به سلول‌ها منتقل کند و این موضوع منجر به بروز بیماری می‌شود.
در حال حاضر، سه میلیون نفر در انگلستان از دیابت رنج می‌برند و انتظار می‌رود این رقم تا سال 2030 به 4.6 میلیون افزایش یابد.
این بیماری منجر به بروز مشکلات سلامتی طولانی‌مدت از جمله نابینایی، نارسایی کلیه و قطع اندام پایینی بدن می‌شود، افراد مبتلا همچنین پنج برابر بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی هستند.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Science منتشر شد.
............................
خبر :  درمان زخم قرنیه با سلول‌های بنیادی دندان عقل در آینده
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ نشان دادند که سلول‌های بنیادی پالپ دندان عقل را می‌توان به سلول‌های قرنیه چشم تبدیل و در آینده برای درمان زخم‌های قرنیه ناشی از عفونت یا آسیب استفاده کرد.
نابینایی ناشی از آسیب قرنیه که میلیون‌ها انسان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده، اغلب با پیوند قرنیه اهدایی درمان می‌شود. کمبود قرنیه‌ و رد بافت اهدایی می‌تواند منجر به نابینایی دائمی شود.
دستاورد دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ از این رو نویدبخش است که از سلول‌های خود بیمار برای درمان این بیماری و جلوگیری از مشکلات ذکر شده استفاده می‌کند.
این سلول‌ها ممکن است در آینده به منبع جدیدی از بافت برای پیوند قرنیه تبدیل شوند، این بافت از سلول‌های خود بیمار تولید می‌شود.
محققان نشان دادند که سلول‌های بنیادی پالپ دندان که از دندان مولر سوم یا دندان عقل به دست می‌آید، می‌تواند به سلول‌های استرومال موسوم به کراتوسایت‌ها که از منشأ جنینی مشابه برخوردارند، تبدیل شوند.
کراتوسایت‌ها به قرنیه موش‌های سالم تزریق و بدون نشانه‌های رد در قرنیه ترکیب شدند، آن‌ها همچنین از این سلول‌ها برای تولید سازه‌های استرومای قرنیه شبیه به بافت طبیعی استفاده کردند.
پیش از این، در تحقیقات دیگر مشخص شده بود که می‌توان از سلول‌های بنیادی پالپ دندان برای تولید سلول‌های عصبی، استخوان و سایر انواع سلول‌ها استفاده کرد، این سلول‌ها از پتانسیل زیادی برای استفاده در درمان‌های احیا کننده برخوردارند.
محققان در آینده به ارزیابی این امر خواهند پرداخت که آیا می‌توان از این روش برای اصلاح زخم‌های قرنیه در مدل‌های حیوانی استفاده کرد یا خیر.
نتایج این تحقیق در مجله STEM CELLS Translational Medicine منتشر شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

78241