۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر

فناوری تشخیص به موقع سرطان به کشور انتقال می یابد

به گزارش ICTPRESS به نقل از رسانه ملی، رییس مرکز تحقیقات ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: انتقال این تکنولوژی یکی از برنامه های تشکّل مردم نهاد " پیشگیری از سرطان نسترن " در مشهد است که در این کار، موسسه TZB آلمان، دانشگاه UNSW سیدنی استرالیا و دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هم همکاری دارند.

دکتر محمدرضا عباس زادگان افزود: در قالب این تکنولوژی بعنوان یکی از روش های نوین تشخیص به موقع سرطان در جهان، امکان تشخیص سلولهای سرطانی در سرم خون فرد قبل از تشکیل توده سرطانی ایجاد می شود.وی با اشاره به فقدان هرگونه برنامه جامع غربالگری برای تشخیص سرطان در کشورگفت: با بکارگری این روش برای نخستین بار در کشور فرآیند شناسایی و جداسازی سلولهای سرطانی در گردش خون، پیش از تشکیل تومور در مشهد میسر می شود.

استاد گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد بکارگیری این روش را برای خانواده هایی که زمینه ارثی برای ابتلا به انواع سرطانها دارند، ضروری دانست و افزود: 10 درصد از سرطان ها زمینه ارثی دارند و بر این اساس نیاز است این خانواده ها از نظر تشخیص زودرس مورد بررسی قرار گیرند.
مرکز پیشگیری از سرطان نسترن به عنوان یک تشکل مردم نهاد ، به عنوان یک برنامه غربالگری سرطان در وزارت بهداشت مورد توجه قرار گیرد.
مرکز پیشگیری از سرطان نسترن به درخواست شادروان " نسترن رزمجو " عضو هیات علمی و مدیر گروه سابق مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاسیس شد که اکنون در حال تبدیل شدن به موسسه مردم نهاد است.
این مرکز که فرآیند شناسایی سلولهای سرطانی در گردش خون را به عنوان یک برنامه غربالگری سرطان در دستور کار دارد، قرار است با همکاری دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سمپوزیوم بین المللی سرطان را در تاریخ نهم مهر ماه امسال در مشهد برگزار کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

89436