۱۴۰۳ یکشنبه ۲۲ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 21 مهر

ICTPRESS گزارش می دهد : 



خبر:  دانشگاه تهران؛ رتبه اول کشور در نظام رتبه بندی

دانشگاه تهران برای دومین سال پیاپی رتبه اول ملی در نظام رتبه بندی US NEWS را کسب کرد.در ویرایش 2016 رتبه بندی بهترین دانشگاه های دنیا (Best Global Universities) که توسط یو.اس. نیوز منتشر می شود، دانشگاه تهران  با کسب 48 و چهار دهم امتیاز توانسته است در رتبه اول کشور، رتبه 57 آسیا و رتبه 379 جهان قرار گیرد. 
پس از دانشگاه تهران، دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت و دانشگاه آزاد اسلامی کرج به ترتیب رتبه های دوم تا هشتم ملی را به خود اختصاص داده اند.
این دومین ویرایش از نظام رتبه بندی بهترین دانشگاه های دنیاست که توسط یو.اس. نیوز منتشر می شود.
در ویرایش قبلی این نظام نیز، دانشگاه تهران رتبه اول ملی را به خود اختصاص داده بود.
بر اساس سیاست یو.اس. نیوز، رتبه بندی «بهترین دانشگاههای دنیا» جهت ارایه درکی بهتر از چگونگی مقایسه دانشگاه ها در سراسر دنیا ارایه میشود زیرا با توجه به افزایش دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند، رتبه بندی بهترین دانشگاههای دنیا ـ که بویژه بر اشتهار و پژوهش های دانشگاهی مؤسسه ها به طور کلی تمرکز دارد ـ می تواند به دانشجویان در انتخاب دانشگاههای مدنظر کمک کند.
..........................
خبر:  نصب جی پی اس در اتوبوس ها

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: موقعیت یاب جغرافیایی یا (جی پی اس) روی اتوبوس ها، کامیون های حمل سوخت و کامیون های باری نصب می شود.
داوود کشاورزیان در حاشیه گردهمایی فرماندهان پلیس راه کشور با بیان اینکه در گام نخست طرح جی پی اس بر روی اتوبوس ها نصب می شود، افزود: کامیون های حمل سوخت و کامیون های باری در گام دوم  به این سامانه هوشمند مجهز خواهد شد.
وی گفت: تامین مالی این طرح به عهده مالکان است و از محل تسهیلات بودجه نیز کمک مس شود.
کشاورزیان با بیان اینکه با استفاده از بتن های پیش ساخته طرح ساخت پاسگاه های پلیس راه اجرایی شده است، افزود: به زودی سه پاسگاه نمونه پلیس راه افتتاح خواهد شد.
وی گفت : در این طرح بیش از یکصد پاسگاه پلیس راه ساخته می شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین به آمار تلفات جاده ای اشاره کرد و گفت: در ایران حدود 16 هزار و 800 نفر سالانه در جاده ها جان خود را از دست می دهند که نسبت به متوسط جهانی بالاست.
کشاورزیان افزود: باید 20 درصد از آمار تلفات کاهش یابد تا به نرم جهانی دست یابیم.
وی همچنین به تجهیز راه های شریانی کشور به دوربین های کنترل سرعت اشاره کرد و گفت:
400 دوربین در جاده های کشور نصب و طرح نصب هزار و 800 دوربین دیگر آغاز شده است که تا دو سال آینده به پایان می رسد.
..........................
خبر:  هشدار درباره بازی های رایانه ای

پژوهشگران درباره آثار سوء بازی های رایانه ای هشدار دادند.یکی از ویژگی های قرن بیستم برای کودکان، ظهور انواع و اقسام بازی های رایانه ای است. 
بررسی های علمی نشان می دهد این بازیهای رایانه ای امکان درس خواندن خوب را از کودکان سلب می کند و درنتیجه به افت تحصیلی آنها منجر می شود. 
همچنین بازیهای رایانه ای سبب می شوند کودکان تا دیروقت بیدار بمانند و درنتیجه با خواب آلودگی سر کلاسهای فردای خود حاضر شوند و نتوانند عملکرد خوبی در آزمونها داشته باشند. 
البته پژوهشگران می گویند، بازیهای رایانه ای به خودی خود زیانی ندارند اما صرف کردن زمان بسیار پای رایانه ها برای این منظور، می تواند مضر باشد. 
آثار سوء این بازی های رایانه ای فقط برای کودکان نیست و برای نوجوانان و بزرگسالان نیز همینطور است. 
پژوهشگران می گویند بازی های رایانه سبب کاهش قدرت تمرکز کودکان می شود و درنتیجه قدرت یادگیری آنها را کاهش می دهد. 
..........................
خبر:  راه اندازی پورتال جامع دولت الکترونیک تا پایان سال

معاون وزیر ارتباطات گفت: اواخر امسال اولین پورتال رسمی دولت الکترونیک راه اندازی می شود که خدمات جامع دولتی را به مردم ارائه خواهد داد.
سال گذشته برنامه اجرایی دولت الکترونیک در شورای عالی فناوری اطلاعات تصویب شد و امسال نیز برای تمام پروژه های آن، بودجه تخصیص یافته؛ اما در برخی از دستگاه ها زیر ساخت های لازم مهیا نبوده است و کمی در تحقق برنامه ها تاخیر دارند.
وی گفت: اجرای خدمات الکترونیک امری تدریجی و تکاملی است و به دنبال این هستیم که تمام خدمات را در نسخه موبایلی نیز به مردم عرضه کنیم.
..........................
خبر:  ایراد فنی نماد اعتماد الکترونیکی فروش اینترنتی/ درج عکس لوگو به جای اصل آرم ملاک جعل نیست

عضو سازمان نصر تهران گفت: سایت‌‌‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی، لوگوی نماد شامل لینک نماد را در صفحه اصلی می‌گذارند، اما به‌ دلیل ایراد فنی لوگو که گاهی به صفحه اصلی آسیب می‌زند، برخی از عکس به جای اصل آرم استفاده می‌کنند.
پویا محمودیان در واکنش به اینکه یک مقام دولتی از جعل نماد الکترونیکی در سایت‌های جعلی خرید و فروش اینترنتی از طریق درج تصویر نماد به جای اصل لوگو خبر داده بود، گفت: برای فروشگاه‌های واقعی که در کار خریدوفروش اینترنتی فعالیت می‌کنند، جلب اعتماد مخاطب رمز بقا و پیشرفت کار است و اصولاً کسی که فعالیت صحیحی در بازار کسب و‌ کار اینترنتی داشته باشد، در فکر کلاهبرداری و تخلف نیست.
مسئول کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ادامه داد: بنابراین اگر تخلفی در بازار فروشگاه‌های اینترنتی باشد مربوط به فعالانی است که قصد واقعی تجارت در این فضا را ندارد و در واقعیت از این ویترین برای کسب منفعت از طریق سوء استفاده و کلاهبرداری استفاده می‌کنند.
وی توضیح داد: سایت‌هایی که نماد اعتماد الکترونیکی دارند، معمولا لوگوی نماد را در صفحه اصلی سایت درج می‌کنند که با کلیک روی لوگو، گواهی نماد مربوط به آن شرکت در صفحه‌ای از مرورگر که حتما با آدرس (URL) http://www.enamad.ir آغاز شده باز می‌شود.
مسئول کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ادامه داد: علت اینکه برخی از سایت‌های معتبر به جای لوگو، عکس لوگو را قرار می‌دهند به‌دلیل ایراد فنی لوگو است که گاهی به صفحه اصلی سایت آسیب می‌زند و باز کردن سایت را با مشکل مواجه می‌کند.
محمودیان تاکید کرد: بنابراین صرفا قرار دادن عکس لوگو نشانه جعلی بودن یک سایت نیست.
محمودیان گفت: همچنین در سایت نماد الکترونیکی به آدرس http://www.enamad.ir/default.aspx نیز فهرست تمامی شرکت‌های دارای نماد درج شده است که درباره بررسی صحت و سقم دارندگان نماد می‌توان به آن مراجعه کرد.
وی تاکید کرد: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی هویت صاحب و محل فعالیت کسب و کارهای اینترنتی را احراز می‌کند.
محمودیان افزود: البته مسئولیت صحت فعالیت کسب‌وکار اینترنتی و تمامی محتوای منتشر شده در وب سایت بر عهده صاحب کسب‌وکار اینترنتی است.

..........................
خبر:  رونمایی از اولین گوشی هوشمند ایسر با ویندوز 10 و دوربین 21 مگاپیکسلی

شرکت ایسر به یکی از اولین شرکت های سازنده گوشی های هوشمند مبدل شده که تلفن همراهی مجهز به ویندوز 10 روانه بازار کرده است.این گوشی که Liquid Jade Primo نام دارد رقیبی برای گوشی های Lumia 950  و  950 XL ساخت مایکروسافت است که مجهز به ویندوز 10 هستند. البته این دو گوشی مایکروسافت تا سه هفته دیگر روانه بازار می شوند و بنابراین خرید Liquid Jade Primo یکی از سریع ترین راه های بررسی عملکرد ویندوز 10 بر روی تلفن همراه است.
نمایشگر 5.5 اینچی با دقت 1920 در 1080 از نوع full-HD AMOLED و دوربین 21 مگاپیکسلی با فلاش دوگانه ال ای دی از جمله مهم ترین مزایای گوشی یاد شده است. قابلیت Continuum ویندوز 10 اتصال این گوشی به صفحه کلید و موشواره و نمایشگر را ممکن کرده و لذا می توان به سهولت از گوشی یاد شده به عنوان یک رایانه شخصی استفاده کرد.
استفاده از پردازنده Qualcomm Snapdragon 808 هم از جمله دیگر مزیت های این گوشی است. اما هنوز از میزان رم، حافظه و قیمت گوشی Liquid Jade Primo اطلاعی در دست نیست.
ایسر قبلا هم از عرضه نوت بوک Aspire R 14  و همین طور رایانه 17.3 اینچی Aspire Z3-700 همراه با ویندوز 10 خبر داده بود.

..........................
خبر:  پپسی برای چینی‌ها گوشی‌ هوشمند می‌سازد

پپسی یکی از شرکت‌های بز‌رگ تولیدکننده نوشابه در جهان از همکاری با یک شرکت فناوری برای تولید تلفن‌های همراه در چین طی ماه‌های آینده خبر داد.البته قرار نیست پپسی به طور جدی و برای مدت طولانی وارد بازار تولید تلفن همراه شود و صرفا قصد دارد گوشی هایی را با عنوان تجاری حک شده خود روانه بازار کند. در واقع این اقدام بیشتر یک تلاش برای بازاریابی محسوب می شود تا تغییر در فرایندهای تجاری و حرفه ای پپسی.
نام شرکت فناوری همکاری پپسی و همین طور ویژگی ها و مشخصات این گوشی اعلام نشده است. این گوشی که Pepsi P1 نام خواهد گرفت احتمالا یک گوشی با امکانات و قیمت متوسط خواهد بود تا تعداد قابل توجهی از مردم از خرید آن استقبال کنند.
پپسی پیش از این هم دست به چنین اقداماتی زده بود و از جمله با شرکت های سازنده تلویزیون، کفش و ... برای ساخت محصولاتی همراه با برند پپیسی همکاری کرده بود.

..........................
خبر:  عملکرد باتری آیفون‌های جدید فقط 2 درصد بهتر شد

اپل می‌گوید علیرغم نصب تراشه‌‌های جدید A9 بر روی گوشی‌های تازه وارد iPhone 6s و6s Plus عملکرد باتری‌های آنها تنها 2 تا 3 درصد بهبود یافته است.
پیش از این برخی دیگر از شرکت های سازنده تلفن همراه هم اعلام کرده بودند که استفاده از تراشه مذکور تاثیر چندانی بر عملکرد باتری های گوشی های هوشمند نمی گذارد.
بررسی آزمایشگاهی این تراشه که به تازگی صورت گرفته هم نشان می دهد تراشه یاد شده تنها 50 دقیقه عمر باتری را بیشتر می کند.
بر اساس بیانیه اپل در این زمینه بررسی های دقیق برای پی بردن به کیفیت عملکرد تراشه A9  صورت گرفته و استفاده از آن تاثیر چندانی بر عمر باتری و میزان شارژ آن ندارد. پیش از این برخی کاربران آیفون های جدید هم با انجام آزمایش هایی ثابت کرده بودند که تبلیغات اولیه در مورد قدرت تراشه A9 محلی از اعراب ندارد.
برخی صاحب نظران می گویند این امر ممکن است علاقه مردم به خرید آیفون های جدید را کاهش داده و حتی منجر به تسریع تلاش های اپل برای طراحی نسل جدید تراشه یاد شده یعنی A10 شود.

..........................
خبر:  طراحی کنترل از راه دور برای پلی استیشن 4

سرانجام یکی از نقص‌های مهم کنسول بازی پلی استیشن 4 سونی که علاقمندان به بازی های ویدیویی از مدتها پیش به دنبال رفع آن بودند، برطرف شد.PS4 از این به بعد صاحب یک کنترل از راه دور رسمی شده که تماشای فیلم با کنسول یاد شده و اجرای برخی فرامین دیگر را تسهیل می کند.
این کنترل از راه دور مبتنی بر بلوتوث به قیمت 30 دلار قابل خریداری است و عرضه عمومی آن از ماه آینده آغاز می شود. با توجه به نحوه طراحی کنسول یاد شده کنترل از راه دور آن با استفاده از اشعه مادون قرمز عمل نمی کند.
علاوه بر مشاهده دی وی دی های Blu-rays یا ویدیو از طریق خدمات پخش آنلاین فیلم و سریال مانند نتفلیکس، یوتیوب و اچ بی او، می توان از کنتزل از راه دور مذکور برای کنترل تلویزیون و دستگاه گیرنده ماهواره ای هم استفاده کرد.

..........................
خبر:  نوبخت : افزایش سهم بودجه فناوری را دنبال خواهیم کرد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اظهار داشت: در بودجه سال95 و برنامه ششم برای افزایش سهم بودجه فناوری اقدام خواهیم کرد و به این موضوع نیز اهتمام خواهیم داشت.محمدباقر نوبخت عصر سه شنبه در نشست روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علمی و فناوری اظهار داشت: در سازمان مدیریت و برنامه ریزی بحث تحقیقات و فناوری را مورد اهمیت قرار دادیم.وی ادامه داد: در زمینه تحقیقات و فناوری علم طی سال های گذشته 9 هزار و 600 میلیارد تومان تخصیص داده ایم که نسبت به سال های قبل تر آن 30درصد رشد داشته است.رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: برنامه ما برای سال های 95 تا 99 یعنی برنامه ششم توسعه توجه به بحث تحقیقات و فناوری است و این مهم یکی از اولویت های ما محسوب می شود.نوبخت ادامه داد: تلاش می کنیم تا سهم تحقیقات و فناوری از تولید ناخالص ملی لحاظ گردد و از یک درصد شروع شده و تا آخر برنامه ششم به چهار درصد برسد.وی درباره پیشنهاد برخی روسای دانشگاه ها مبنی بر ارائه وام و تسهیلات بابت موضوع تحقیقات و فناوری گفت: این موضوع را تدوین کنند و اگر عملیاتی باشد آن را در بودجه 95 مدنظر قرار خواهیم داد که البته باید مورد بررسی قرار گیرد.

..........................
خبر:  ارتباط صنعت و دانشگاه بدون ایجاد جاذبه در مرحله حرف می ماند

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه را مستلزم ایجاد جاذبه برای طرفین برشمرد و مشخص کردن میزان پرداختها در ازای انجام پروژه های صنعتی را یکی از این جذابیتها معرفی کرد.دکتر احمد معتمدی در نشست هم اندیشی راهکارهای گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: تقریبا 30 سال است که بحث ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور ما مرتبا مطرح و تکرار می شود و زیرساختهایی نیز در این رابطه ایجاد شده است اما کافی نیست.وی به ذکر خاطره ای از دوران مسوولیتش به عنوان معاون پژوهشی وزارت علوم در 30 سال قبل پرداخت و گفت: در آن زمان، دکتر میرزاده نیز معاون اجرایی نخست وزیر وقت بود و اولین جلسه ای که با موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه داشتیم حین اظهارنظر حاضران در جلسه، صدای انفجار بلند شد و بعد از صدای سومین انفجار، جلسه تعطیل شد.معتمدی ادامه داد: این انفجارها ناشی از اصابت اولین موشک های نیروهای صدام به تهران و شروع جنگ تحمیلی بود که ما در آن لحظه از موضوع خبر نداشتیم و از آن به بعد، همواره ارتباط صنعت و دانشگاه با فراز و نشیب های فراوانی روبه رو شده است.وی در تشریح چالش های ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: 95 درصد استادان ما که برای فرصت های مطالعاتی به خارج کشور می روند این فرصت را در دانشگاه ها و یا مراکز تحقیقاتی که بخش تحقیق و توسعه (R&D) دارند می گذرانند و مراکز بدون R&D ، جذابیتی برای استادان دانشگاه ندارد.رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خطاب به مسوولان وزارت صنعت حاضر در این نشست اظهار داشت: صنعت برای برقراری ارتباط با دانشگاه باید انتظارات و مشکلات خود را دقیقا به استادان و محققان دانشگاهی توضیح دهد و محل انجام پروژه ها نیز مرکز تحقیق و توسعه صنایع باشد و علاوه بر این، رقم دقیق پرداخت دستمزد به اعضای هیات علمی شامل استاد، دانشیار، استادیار و مربی مشخص شود.وی تصریح کرد: بدون مشخص شدن این دو موضوع، ارتباط صنعت و دانشگاه در مرحله حرف می ماند ولی محقق شدن آنها برای طرفین به ویژه دانشگاهیان، جاذبه ایجاد می کند و استادان خود به خود به سمت همکاری با بخش های صنعتی پیش می روند.معتمدی پیشنهاد کرد برای ابتدای کار و اجرای اولیه طرح فرصت مطالعاتی استادان در محیط های صنعتی، تعداد 10 صنعت بزرگ کشور که از مراکز تحقیق و توسعه و درآمدهای خوبی برخوردارند انتخاب شوند.وی درباره طرح دیگر وزارت صنعت برای اجرای دوره های پسا دکتری صنعتی نیز گفت: الان دانشجوی داوطلب برای گذراندن دوره های پسا دکتری داریم اما به دلیل محدودیت منابع مالی قادر به برگزاری این دوره ها نیستیم و چنانچه صنعت بتواند این هزینه ها را متقبل شود این طرح حتما مورد استقبال قرار خواهد گرفت.نشست هم اندیشی راهکارهای گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه با حضور معاونان پژوهشی وزارت علوم و وزارت صنعت، روسا و معاونان پژوهشی تعدادی از دانشگاه های تهران و البرز و به میزبانی معاونت پژوهشی وزارت صنعت برگزار شد.
..........................
خبر:  نهمین همایش ملی نخبگان آغاز به کار کرد

نهمین همایش ملی «نخبگان فردا» در محل پژوهشگاه نیرو صبح امروز آغاز به کار کرد و به مدت دو روز ادامه دارد.آریا اَلَستی، معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در این همایش گفت: در حال حاضر بیش از ۱۸۰۰ نخبه در این همایش شرکت کرده‌اند.
وی افزود: قرار است نشست‌هایی با حضور شرکت‌ها و انجمن‌های برتر و نخبگان برگزار شود همچنین فردا نخبگان با مقام معظم رهبری دیدار می کنند.
برترین‌های کنکور در این همایش با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر علوم مورد تقدیر قرار گرفتند.

..........................
خبر:  ۴هزار و ۸۰۰ سایت دولتی هدف حمله هکرها/ شناسایی ۱۲۰۰ حمله فیشینگ

سرپرست مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای، گفت: در ۲ سال گذشته بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ سایت دستگاههای اجرایی که مورد هدف هکرها قرار گرفته بود، شناسایی شد.مسعود بیگلریان با اشاره به اقدامات مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای - ماهر- در راستای فرهنگ سازی امنیت فناوری اطلاعات در کشور گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی متولیان فناوری اطلاعات و ارتباطات -فاوا - دستگاه های اجرایی کشور، برگزاری کارگاه آموزشی سراسری کدنویسی امن با همکار دانشگاهها و آگاهی رسانی و ارتقاء سطح اطلاعات در راستای صیانت از خانواده و کودکان در فضای مجازی با همکاری آموزش و پرورش، از جمله برنامه های تعریف شده در این خصوص است.
وی تاکید کرد: راه اندازی و تشکیل گروه های واکنش رخداد و ارزیابی امنیتی سامانه های حساس و نیز ارائه راهکارهای امن سازی به دستگاههای اجرایی از جمله اقداماتی است که در حوزه مشاوره به دستگاهها و بخش های مختلف، به اجرا درآمده است.
بیگلریان ادامه داد: در همین راستا و طی دو سال گذشته، ۲۱۰ مورد امداد به دستگاههای اجرایی و اعزام ۳۵ تیم کارشناسی به دستگاه ها برای برطرف کردن مشکلات موجود و همچنین شناسایی و مقابله با بیش از یک هزار و ۲۰۰ حمله فیشینگ صورت گرفته است.
سرپرست مرکز ماهر اظهار داشت: از سوی دیگر به بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ سایت مورد هدف قرار گرفته از سوی هکرها، اطلاع رسانی شده و مشاوره لازم برای مقابله با این آسیب ها انجام شده است.
در این راستا معاونت امنیت و فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات، با هدف اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص ارتقاء و استقرار امنیت در شبکه های استانی و پرتال های دولت الکترونیکی استان ها، کارگاه های آموزشی تخصصی ارتقاء دانش امنیت فاوا را برای مدیران فناوری اطلاعات دستگاه های اجرایی کشور در استان ها آغاز کرد.
در این راستا در مرحله نخست آموزش بیش از ۶ هزار مدیر فناوری اطلاعات در دستگاه های اجرایی در حوزه های تخصصی، در دستور کار قرار گرفته که این کارگاه آموزشی در استان کرمان برگزار شد.

..........................
خبر:  جامع ترین سرویس دانلود بر روی موتور جستجوی ملی نصب شد

مدیر پروژه موتور جستجوگر «پارسی جو» از نصب جامع ترین سرویس دانلود کشور بر روی موتور جستجوگر ملی خبر داد.علی محمد زارع بیدکی گفت: برای پاسخگویی به نیاز فارسی زبانان دنیا و همچنین تسریع روند دانلود در فضای مجازی، جامع ترین، جدیدترین و بروزترین سرویس دانلود بر روی موتور جستجوگر «پارسی جو»، نصب و راه اندازی شد.
وی تصریح کرد: این سرویس این امکان را فراهم می کند که مدت زمان دانلود کردن در کشور بسیار کاهش یابد. این سرویس دانلود اسناد نرم افزاری، بازی، فیلم و اپلیکیشنهای موبایل را پوشش می دهد.
زارع بیدکی گفت: هم اکنون وقتی کاربر به دنبال یک نرم افزار یا یک فایل خاص برای دانلود می گردد باید به سایتهایی که در زمینه های مربوطه فعالیت می کنند مراجعه کرده و فایل مورد نظر را در آن جستجو کند، سپس با لینک سایت و یا لینک مستقیم، فایل خود را دانلود کند، در حالی که از این پس کاربران می توانند با استفاده از این سرویس جدید، فایل مورد نظر را بلافاصله پس از جستجو، یافته و دانلود کنند که این موضوع سرعت دانلود را به نصف زمان گذشته کاهش می دهد.
وی گفت: موتور جستجوگر ملی «پارسی جو» به دلیل قدرتی که در بحث خزش، نمایه سازی و رتبه بندی اسناد دارد می تواند با کیفیت بهتر، سند و اطلاعات را از تمامی سایت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند استخراج و به کاربر ارائه دهد.
مدیر پروژه موتور جستجوگر «پارسی جو» ادامه داد: سرویس دانلود جستجوگر ملی این امکان را به کاربران می دهد که در حداقل زمان به بهترین نتایج در زمینه دانلود فایل ها برسند، به این صورت که این سرویس بهترین سایت های دانلودی ایران را خزش کرده و اطلاعات آنها را نمایه سازی و نگهداری می کند و با جستجوی کاربر نتایج را به او نمایش می دهد.
وی در خصوص علت نصب این سرویس بر روی موتور جستجوگر ملی گفت: براساس برآوردهای انجام شده، سومین پرس و جوی پرتکرار کاربران در سال گذشته، ماهیت دانلودی داشته است، بر همین اساس تلاش کردیم تا به این نیاز پر کاربرد جامعه پاسخ دهیم.
زارع بیدکی خاطرنشان کرد: موتور جستجوگر ملی تاکنون ۱۲۰ هزار سند قابل دانلود را که شامل اسناد نرم افزاری، بازی، فیلم و موبایل بوده را شناسایی کرده و به طور مداوم در حال بروز رسانی است و به زودی از انواع دیگری از فایلهای دانلودی نظیر کتابهای الکترونیکی، آهنگ، انیمیشن و غیره پشتیبانی می کند.
وی گفت: این سرویس قادر است جدیدترین پست های یک دسته بندی خاص و یا جدیدترین پست های اضافه شده به یک سایت را شناسایی و به کاربر نمایش دهد. کاربران می توانند با مراجعه به آدرس download.parsijoo.ir از قابلیتهای این سرویس بهرمند شوند.
..........................
خبر:  فارغ التحصیل دانشگاه شریف در جمع ۱۰ دانشمند برتر جهان

یاسر رودی یکی از فارغ التحصیلان دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از ۱۰ دانشمند برتر جهان انتخاب شد.نشریه‌ «ساینس نیوز» با نظرخواهی از ۳۰ نفر از برندگان جایزه نوبل، ۱۰ دانشمندی را که تحقیقاتشان بیش از همه مورد توجه این نوبلیست‌ها بوده انتخاب کرده که در جمع آنها دکتر یاسر رودی، فیزیک‌پیشه جوان ایرانی نیز حضور دارد.
یاسر رودی، محقق ایرانی موسسه‌ علوم اعصاب کاولی و مرکز محاسبات عصبی دانشگاه علوم و فناوری نروژ(NTNU)، خرداد ماه امسال جایزه‌ «اریک کندل ۲۰۱۵» را که هر دو سال یکبار با مشارکت فدراسیون نوروساینس اروپا در حوزه علوم اعصاب اعطا می شود، دریافت کرد.
موضوع اصلی تحقیقات وی، درک ساختار محاسبات و الگوریتم‌های مربوط به نتیجه گیری‌های عددی و آموزش و چگونگی پایه‌ریزی این محاسبات در شبکه‌های عصبی است. وی با همکاری پروفسور «می بریت موزر» و پروفسور «ادروارد موزر» ( برندگان نروژی جایزه‌ نوبل پزشکی ۲۰۱۴ ) به نتایج چشمگیری در زمینه‌ درک ساختارهای شبکه‌ (grid) در سیستم‌های ردیابی انواع پستانداران و کارکردهای حافظه دست یافته است.
به گفته‌ پروفسور ادوارد موزر، یاسر رودی یکی از معدود محققان جوان در سطح بین‌المللی است که هم در زمینه‌ علم اعصاب و هم در زمینه‌ فیزیک نظری فعالیت می‌کند. وی با ایجاد فعالیت‌های مشترک نقش بسزایی بر تاثیرپذیری این دو رشته از یکدیگر برعهده دارد.
پروفسور می‌بریت موزر هم می‌گوید: نکته‌ی جالب در مورد یاسر این است که او می‌تواند با استفاده از قوانین پایه‌ای فیزیک محاسبات ذهنی را توضیح دهد که ممکن است حتی در مورد مواد غیر جاندار نیز صدق کند.
یاسر رودی که در سال ۱۳۶۰ در تهران متولد شده، دوره متوسطه را در دبیرستان البرز و تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رسانده و در سال ۱۳۸۴ موفق به کسب مدرک دکتری از موسسه مطالعات پیشرفته در تریسته ایتالیا (SISSA) شده است.
وی پس از مدتی فعالیت در واحد علوم اعصاب محاسباتی Gatsby یونیورسیتی کالج لندن به عنوان محقق پسادکتری به هیات علمی Nordita (موسسه فیزیک نظری نوردیک) که هدف آن توسعه تحقیقات فیزیک نظری در کشورهای نوردیک (منطقه شمال اروپا و آتلانتیک شمالی شامل دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد) است ملحق شد.
رودی در حال حاضر در موسسه Kavli و مرکز محاسبات عصبی دانشگاه علوم و فناوری نروژ، موسسه مطالعات پیشرفته بنیاد Starr در پرینستون و مرکز بین‌المللی تحقیقات فیزیک نظری عبدالسلام در ایتالیا فعالیت دارد.
در فهرست ۱۰ دانشمند برگزیده «ساینس نیوز» علاوه بر رودی، ویلیام دتمولد، فیزیکدان تجربی در حوزه ذرات بنیادی، بنیامین کیند، پژوهشگر در حوزه بررسی تاثیر تغییرات ژنتیکی بر فعالیت سلول‌های مغزی، ایزاک کیند، محقق در زمینه شناسایی زودهنگام سرطان، پریا راجاستوپتی، متخصص علوم اعصاب، استیو رامیرز، متخصص عصب شناس، سارا ریسمن، شیمیدان جوان، فنگ ژانگ که مکانیزمی آسان و دقیق برای اصلاح ژنوم‌ها گسترش داده، شینسی ریو، فیزیکدانی در مرزهای گیج کننده کوانتوم و فیزیک معمول و جیا ووئلتز، زیست شناس سلولی که دیدگاه‌ها را نسبت به شبکه‌ی آندوپلاسمی تغییر داده است، حضور دارند.

..........................
خبر:  ساخت آزمایشگاهی خمیر نانوکامپوزیتی با قابلیت تزریق به بدن

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به ساخت نمونه ‌های آزمایشگاهی نوعی نانوکامپوزیت زیست سازگار با قابلیت حمل دارو شده‌ اند که قابل تزریق به استخوان آسیب دیده است.سعید حصارکی، عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی و مجری این طرح گفت:در صورت تکمیل آزمایش ‌ها و دستیابی به تولید انبوه از این ماده می‌توان در جراحی ‌های ارتوپدی ترمیم و بازسازی استخوان معیوب ناشی از تومور، کیست و یا شکستگی استفاده کرد.
وی گفت: در سال‌ های اخیر، استفاده از جایگزین‌ های استخوانی به شکل‌ های مختلف رو به افزایش بوده است. خمیر‌های تزریق پذیر نمونه‌ ای از این مواد مورد استفاده در مهندسی بافت است.
این پژوهشگر، هدف از انجام این طرح را تهیه یک خمیر تزریق پذیر با ویژگی زیست سازگاری متشکل از شیشه‌ زیست فعال و پلیمر سدیم آلژینات بوده است.
حصارکی در خصوص مشکلات خمیرهای تزریقی موجود عنوان کرد: خمیرهای تزریق پذیر باید به گونه ‌ای باشد که با نیروی قابل قبولی تزریق شود؛ بدون اینکه جدایش فازی میان پودر و مایع اتفاق افتد.
وی تصریح کرد: نقطه ضعف اصلی این سیستم ‌های تزریق پذیر از هم گسیختگی خمیرها در تماس با مایعات فیزیولوژیک بدن است که باعث می‌شود خمیر قبل از تشکیل استخوان محل عیب را ترک کند که استفاده از برخی پلیمرها پیوستگی خمیر را افزایش می‌دهد.
این پژوهشگر اضافه کرد: نکته‌ مهم در انتخاب پلیمر ها این است که این افزودنی اثر نامطلوبی بر خواص بیولوژیکی، جریان‌ یابی و تزریق پذیری خمیر نداشته باشد. از دیگر مشکلات خمیرهای قابل تزریق ایجاد واکنش گیرش در آن ها است. لذا به دلیل سفت شدن سریع این خمیرها زمان کار با آن ‌ها محدود است و تزریق باید در زمان کوتاهی قبل از تشکیل ساختارهای داخلی صورت گیرد.
حصارکی خاطر نشان کرد: در ساخت این خمیر تلاش شده که نمونه ‌ای سنتز شود که واکنش گیرشی در آن اتفاق نیافتد. این ویژگی بر اثر استفاده از شیشه‌ زیست فعال ایجاد شده است. لذا این نمونه می‌تواند تمام زوایای غیر قابل دسترس محل آسیب دیده را پر کند.
وی عنوان کرد: همچنین بررسی خصوصیات رئولوژیکی این خمیر آسان تر است و از طرفی هزینه‌ تمام شده برای تهیه‌ این ماده به مراتب ارزان‌ تر از نمونه‌ خارجی آن است.
این پژوهشگر با اشاره به سایر مزیت ‌های نمونه ‌های سنتز شده گفت: خمیر تزریق شده توانایی ماندگاری در محل نقیصه (کاشت) را بدون جابجایی در محیط اطراف و یا آبشویی دارد. همچنین مقاومت فیزیکی آن در برابر نفوذ مایعات بدن و ممانعت در برابر از هم پاشیدگی ساختار از دیگر مزیت ‌های آن به شمار می‌رود. ضمن اینکه ترکیب استفاده شده قابلیت تشکیل نانوذرات هیدروکسی آپاتیت و در نتیجه پیوند شیمیایی با بافت استخوان در محیط بدن را نیز داراست.
حصارکی بیان داشت: همانگونه که اشاره شد اجزای این خمیر کامپوزیتی شامل یک فاز پودری از جنس شیشه‌ زیست فعال ۴۵S۵ و یک فاز محلول از پلیمر طبیعی سدیم آلژینات است.
وی گفت: در این تحقیق خواص رئولوژیکی نمونه‌ها مانند ویسکوزیته، مقاومت کامپوزیت در مقابل جریان سیال داخل بدن، قابلیت تزریق پذیری مورد بررسی قرار گرفته است.
این پژوهش با همکاری علی اصغر بهنام قادر، عضو هیأت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی، شکوفه برهان، دانشجوی دکترای مهندسی مواد و ابراهیم قاسمی، عضو هیأت علمی مؤسسه‌ پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش انجام شده است.
..........................
خبر:  نخستین کارگاه بین‌المللی تکنولوژی‌های توالی‌یابی برگزار شد

نخستین کارگاه بین‌المللی نسل جدید تکنولوژی‌های توالی‌یابی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری از امروز آغاز به کار کرد.مرکز ژنوم پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و گروه تخصصی امیکس در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های مرتبط با کاربرد تکنولوژی‌های نوین در حوزه تحقیقات و تشخیص و به منظور ارتقای دانش تخصصی محققان، دانشجویان نخستین کارگاه بین‌المللی نسل جدید تکنولوژی‌های توالی‌یابی  را برگزار کرد.
از اهداف مهم و اصلی اين كارگاه گردآوری متخصصين زبده و شناخته شده در اين حوزه به منظور تبادل اطلاعات و ..، ايجاد بستر مناسب جهت تشكيل تيم های بزرگ تخصصی به منظور انجام پروژه های بزرگ ملی و درگيرشدن در پروژه های بين المللی و همچنين ارتقاء علمی در اين زمينه است.
این کارگاه چهار روزه با تاکید بر بررسی بیان ژن و توالی‌یابی ترانسکریپتوم «RNA-Seq» و توالی‌یابی اگزوم «Exome Sequencing» برگزار می شود.

..........................
خبر:  رقابت ۳۰ تیم دانش آموزی در حوزه شناورهای دریایی

در نخستین جشنواره دانش آموزی دریا ۳۰ تیم شناور دریایی به رقابت می پردازند.محمدسعید سیف، دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در نخستین جشنواره دانش آموزی دریا گفت: این جشنواره ۵ هزار اثر دریایی از دانش آموزان را دریافت کرده و از این تعداد ۱۴ اثر را به عنوان دستاورد برتر انتخاب کرده است.
وی با بیان اینکه در این جشنواره رقابت شناورهای کنترل از راه دور در استخر مجموعه موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد، گفت: ۳۰ تیم دانش آموزی در استخر مجموعه باغ موزه ملی دفاع مقدس به رقابت می پردازند.
دبیر ستاد توسعه فناوری دریایی گفت: امیدواریم این فعالیت ها شروعی برای فعالیت های دانش آموزی باشد تا در فرهنگ سازی و تجاری سازی به بالاترین مقاطع در کشور ارتقا پیدا کنیم.
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه این جشنواره با بیان اینکه هدف ما تغییر دیدگاه به حوزه های علمی است، گفت: احداث پژوهشسراهای دانش آموزی از مهم ترین هدف های ما در معاونت علمی به شمار می رود و قرار است در آینده سرمایه گذاری های خوبی در این زمینه داشته باشیم.
وی خطاب به دانش آموزان فعال در حوزه دریایی گفت: با تغییر دیدگاه به حوزه های علمی می توانید از همین سن پایین کارآفرین باشید و اشتغال ایجاد کنید.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: بنا داریم در حوزه های دریا، سلول های بنیادی، علوم شناختی و ... هم مانند این جشنواره برنامه هایی را برگزار کنیم تا در نهایت به کار آفرینی و اشتغال در کشور برسیم.
در نخستین جشنواره دانش آموزی دریا که با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، فرمانده نیروی دریایی ارتش و معاون وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، از ۱۴ نفر که دستاوردهای دریایی خود را ارائه کرده بودند تقدیر به عمل آمد.
..........................
خبر:  نهضت قند پارسی در سازمان فناوری اطلاعات ایجاد شد

نهضت قند پارسی با هدف حمایت از داده های فارسی در فضای مجازی، در سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد شد.نصرالله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این باره گفت: گسترش خط و زبان فارسی از استراتژی های حیاتی در توسعه اینترنت در کشور است و توسعه اینترنت بدون مهندسی شدن خط و زبان فارسی، مخاطره آمیز و از نظر امنیت ملی خطرناک است.
وی با بیان اینکه منافع و هویت یک کشور در قالب زبان و خط آن کشور متجلی شده است اظهار داشت: باید بتوانیم آنچه که هستیم و آنچه که می خواهیم باشیم را به زبان و خط فارسی در جهان مجازی، تولید و عرضه کنیم که در همین راستا پروژه ای تحت عنوان نهضت قند پارسی در سازمان فناوری اطلاعات ایران آغاز شده است و هدف آن حمایت از تولید و عرضه کلیه داده های فارسی در فضای مجازی است.
معاون وزیر ارتباطات، حمایت از داده های فاخر را از اهداف پروژه قند پارسی عنوان کرد و افزود: فراهم سازی ابزارهایی همچون لغت نامه ها، ترجمه، ابزارهای جستجو و موتورهای جستجو، همگی از امکاناتی هستند که ما را در گسترش محتوای فضای مجازی یاری می رسانند.
..........................
خبر:  جلوگیری از ورود دستاوردهای قدیمی به نمایشگاه هفته پژوهش

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در نمایشگاه هفته پژوهش امسال برای ورود دستاوردهای محققان به نمایشگاه قوانین سخت گیرانه ایجاد شده تا دستاوردهای جدید در این نمایشگاه عرضه شوند.وحید احمدی در نشست معاونان پژوهشی دانشگاه ها و روسای پارک های علم و فناوری گفت: در سال های گذشته در برخی موارد شاهد ورود دستاوردهای قدیمی به نمایشگاه هفته پژوهش بودیم اما در سال جاری برنامه ریزی کرده ایم تا ورود دستاوردها در این نمایشگاه سختگیرانه باشد و شاهد فناوری های جدید باشیم.
وی با اشاره به ارائه حمایت های مالی از پژوهش های دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری بیان کرد: نحوه عملکرد دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری در نمایشگاه هفته پژوهش بر نحوه ارائه حمایت ها از این مراکز تاثیر گذار است.
معاون پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: کمک های مالی و امتیازات به دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری براساس نقش این مراکز در نمایشگاه هفته پژوهش ارائه می شود.
احمدی با بیان اینکه هفته پژوهش از ۲۲ تا ۲۷ آذرماه برگزار می شود، افزود: در این هفته اجلاس معاونین پژوهشی، تجلیل از پژوهشگران برتر، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فن بازار، جشنواره ایده های برتر و جشنواره تجلیل از دانش آموزان برتر برگزار می شود.
وی گفت: نمایشگاه هفته پژوهش ۲۳ تا ۲۶ آذرماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود که تاکنون ۸۴ دانشگاه، پارک علم و فناوری و مرکز پژوهشی برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام کرده اند.
انعقاد ۲۶ میلیارد تومان قرارداد پژوهشی در هفته پژوهش
معاون پژوهشی وزارت علوم از انعقاد ۲۶ میلیارد تومان قرارداد پژوهشی در هفته پژوهش سال گذشته خبر داد و گفت: برنامه داریم در هفته پژوهش امسال میزان قراردادهای صنعتی را افزایش دهیم.
احمدی خاطرنشان کرد: در هفته پژوهش امسال مباحث مربوط به تجاری سازی و فن بازار با حضور فعال تر برگزار می شود.
وی از ایجاد بخش ایده های برتر در نمایشگاه هفته پژوهش خبرداد و گفت: این درحالی است که تاکنون بخشی مربوط به این حوزه اختصاص داده شده است.
..........................
خبر:  جزئیات جوایز علمی به نخبگان/ اعطای بیمه اشتغال

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه مسیر نخبگی یک شبه طی نمی شود، گفت: نخبگان می توانند در مواقع حساس تکیه گاه مناسبی برای کشور باشند.غلامعلی منتظر در نهمین جشنواره ملی نخبگان فردا گفت: «اجتماع دانشجویی» یکی از جوامع هدف بنیاد ملی نخبگان است و برای شناسایی دانشجوی صاحب استعدادبرتر  شاخص‌های مانند آزمون‌های ملی و سوابق فعالیت‌های علمی در نظر گرفته شده است.
وی رویکرد هدایت و توانمندسازی مستعدان‌برتر را اساس آئین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان دانست و به آئین‌نامه اعطای جایزه‌های تحصیلی به دانشجویان صاحب استعدادهای‌برتر اشاره کرد و گفت: چهار جایزه آموزشی،پژوهشی، فناوری و فرهنگ در سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به افراد مشمول این آئین‌نامه اعطا می‌شود که تمامی این تسهیلات در راستای توانمندسازی و هدایت افراد به سمت نخبگی و اثرگذاری برنامه‌ریزی شده است.
وی ادامه داد: البته ۴ سال اول دانشجویان رشته پزشکی به عنوان کارشناسی، سال پنج تا هفتم پزشکی به عنوان دوره کارشناسی‌ارشد و دوره تخصص و فوق‎‌تخصص پزشکی به عنوان دکتری تخصصی منظور می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه فرد صاحب استعدادبرتر به دلیل قابلیت‌های بیشتر نسبت به دیگران، مسئولیت بیشتری نیز در قبال جامعه دارد، اظهار داشت: در واقع این فرد در آینده باید تولیت یکی از حوزه‌های تخصصی کشور را به عهده بگیرد و در مواقع حساس تکیه‌گاه مناسبی برای کشور باشد به همین دلیل باید بیش از دیگران تلاش و کوشش کند.
منتظر با اشاره به اینکه مسیر نخبگی یک‌شبه طی نمی شود، بیان کرد: برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان نه برای چشم‌انداز ۱۴۰۴ بلکه برای ۱۴۲۴ یعنی سی سال سال آینده طراحی شده است. بنیاد در صدد است زمینه مناسبی برای سپردن مدیریت تحولات کشور به دست نخبگان فراهم کند.
وی ادامه داد: آئین‌نامه اعطای جایزه تحصیلی به دانشجویان صاحب استعدادبرتر در خرداد ۱۳۹۳ بر چهار رویکرد اصلی «تنوع استعداد» در مقابل «یکسان‌نگری»، «رشد باغچه‌ای» در مقابل «نگه‌داشت گلخانه‌ای»، «داشتن استعداد درخشان نعمتی تعهدآور است نه مزیتی توقع‌آفرین» و «تداوم فعالیت‌های نخبگانی شرط اصالت نخبگی»، استوار است.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: بنیاد در تلاش است فرد مستعدبرتر در محیط دانشگاه رشد کند و توان ذهنی خود را در این محیط بروز برساند. به همین دلیل این نهاد به هیچ فردی برچسب نخبگی نمی‌زند.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان افزود: افراد بر اساس مقررات بنیاد ملی نخبگان توسط دانشگاه شناسایی و به بنیادهای نخبگان استانی معرفی می‌شوند. برای دانشگاه‌های‌برتر که تعداد بیشتری از دانشجویان مستعد را دارند سهمیه جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز سهمیه خاص خود را دارد. در کنار آن دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها نیز از سهمیه استانی در نظر گرفته شده بهره‌مند می‌شوند.
وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای دوره کارشناسی، گفت: جایزه آموزشی شامل اعتبار توانمندی آموزشی برای گذراندن دوره‌های آموزشی مورد نیاز فرد، جایزه پژوهشی شامل اعتبار ارتباطات علمی و اعتبار اجرای پایان‌نامه، جایزه فناوری شامل اعتبار توانمندی کارآفرینی و اعتبار فرهنگ شامل بیمه تکمیلی، راتبه دانشجویی، هدیه ازدواج، ودیعه مسکن (ویژه متاهلان)، اعتبار برنامه‌ها و سفرهای زیارتی و گردشگری برای مشمولان دوره کارشناسی در نظر گرفته شده است.
معاون نظارت و برنامه‌ریزی بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: در دوره کارشناسی‌ارشد در جایزه آموزشی، علاوه بر اعتبار توانمندی آموزشی، اعتبار آموزش‍یاری نیز اضافه شده است.
به گفته وی، اعتبار پژوهش‌یاری، اعتبار ارتباطات علمی، اعتبار اجرای پایان‌نامه، اعتبار شرکت در مجامع علمی داخلی، مجوز و اعتبار شرکت در مجامع علمی خارجی، و اعتبار هسته پژوهش در سبد جایزه پژوهش قرار دارند.
وی گفت: جایزه فناوری نیز شامل اعتبار فن‌یاری، اعتبار کارآفرینی و اعتبار هسته فناوری و کارآفرینی است. جایزه فرهنگ نیز مشابه دوره کارشناسی با اعتبارهای متفاوت است.
منتظر به تسهیلات دوره دکتری نیز اشاره کرد و گفت: جایزه آموزش این دوره مانند دوره کارشناسی‌ارشد است اما با اعتبارهای متفاوت. به جایزه پژوهش علاوه بر پژوهش‌یاری، اعتبار ارتباطات علمی، تسهیلات شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی، اعتبار اجرای رساله دکتری و اعتبار اعزام به فرصت‌مطالعاتی داخلی و خارجی نیز اضافه شده است.
به گفته وی، البته جایزه فناوری نیز با اعتبار بیشتری به همان صداق دوره کارشناسی‌ارشد اعطا می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: از بین سه اعتبار آموزش‌یاری، پژوهش‌یاری و فن‌یاری و همچنین از بین دو اعتبار هسته‌پژوهشی و هسته فناوری فرد تنها می‌تواند از یک تسهیل استفاده کند.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان گفت: دانشجوی دکتری که از اعتبار آموزش‌یاری، پژوهش‌یاری، فن‌یاری و فرصت‌مطالعاتی داخلی و یا خارجی استفاده کند از امکان بیمه اشتغال نیز برخوردار خواهد شد.
..........................
خبر:  انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات به ۲هفته دیگر موکول شد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بررسی موضوع انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات و ادغام آن در شورای عالی فضای مجازی به دو هفته آینده موکول شد.روح الله عباس پور با اشاره به بررسی موضوع انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات و ادغام آن در شورای عالی فضای مجازی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: در این جلسه به دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضای کمیسیون، تصمیم گیری قطعی برای این موضوع به دو هفته آینده موکول شد.
وی با بیان اینکه ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی مطابق با حکم مقام معظم رهبری در دور دوم فعالیت شورای عالی فضای مجازی انجام می پذیرد، ادامه داد: براساس این دستور، همپوشانی فعالیتهای شوراهای مرتبط با فضای مجازی باید از بین برود و شورای عالی فضای مجازی نقطه کانونی این شوراهای عالی باشد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه این طرح در دستور کار بررسی این کمیسیون قرار دارد، افزود: پیش از این حذف ماده ۴ وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات در دستور کمیسیون صنایع بود که بخشی از آن به انحلال برخی مسئولیتهای شورای عالی فناوری اطلاعات مربوط می شد اما با حکم مقام معظم رهبری، انحلال کلی شورای عالی فناوری اطلاعات و ادغام آن در شورای عالی فضای مجازی مورد بحث و بررسی کمیسیون قرار گرفته و موضوع قبلی به طور کل حذف و از دستور جلسات خارج شده است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع با تاکید براینکه نتیجه نهایی این طرح پس از رای موافقان و مخالفان در کمیسیون، به صحن علنی می رود ادامه داد: در این طرح، موضوعات مربوط به فعالیتهای شورای عالی فناوری اطلاعات و نحوه ادغام آن در شورای عالی فضای مجازی، بررسی و جمع بندی می شود.
وی گفت: قرار است در جلسه دو هفته آینده کمیسیون برای بررسی این طرح، از ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز دعوت شود که در حضور وی به جمع بندی نهایی برای این بحث برسیم.
مهرماه سال گذشته کلیات طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی و حذف ماده (۴) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تصویب نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس رسید و پس از آن در طرح یک فوریتی، مجلس با ادغام این شورا موافقت کرد اما در تبصره ای، مقرر شد برخی از وظایف این شورا، تفکیک اجرا شود.
اما با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری در دور دوم فعالیتهای شورای عالی فضای مجازی مبنی بر انحلال شوراهای موازی در این بخش، این موضوع باردیگر در دستور کار مجلس قرار گرفت.
قرار است کلیه وظایف، امکانات، تجهیزات و بودجه شورایعالی فناوری اطلاعات به شورای عالی فضای مجازی منتقل شود؛ ایجاد وحدت رویه در تصمیم سازیها و تصمیم گیری ها در حوزه فضای مجازی کشور، از جمله دلایل اجرای این طرح است.
..........................
خبر:  راه اندازی بیش از ۹۰ مرکز کارآفرینی/ اشتغالزایی وزارت علوم

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در دولت جدید بیش از ۹۰ مرکز کارآفرینی در کشور راه اندازی کرده ایم در حالی که در ابتدای دولت ۲۱ مرکز کارآفرینی در کشور وجود داشت.محمدفرهادی در نهمین همایش ملی نخبگان فردا با تاکید بر اینکه نخبگان رهبران اصلی هر نظام هستند، گفت: هرچند تفکر خلاق در کلیه افراد نهادینه شده است ولی ظهور آن مستلزم بسترسازی است که این امر یکی از اهداف آموزش عالی هر نظامی به شمار می رود.
فرهادی با بیان اینکه این امر در نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر علم و فرهنگ است و بسیار با اهمیت به شمار می رود، اظهار داشت: از این رو با این دیدگاه می توان در جهت ارتقاء معنوی انسانها و تربیت نیروهای خلاق گام برداشت.
وی افزود: به همین دلیل می توان با تکیه بر ارزشهای اخلاقی و انسانی به شناسایی افراد با استعداد پرداخت و با سرمایه گذاری مناسب در کشور، نخبه پروری کرد.
وزیر علوم با تاکید بر ضرورت شتاب روند نخبه پروری با استفاده از فناوری های نوین در کشور گفت: استفاده از نیروهای آموزشی توانمند و ارتقاء فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی خلاقانه، اشاعه فرهنگ کار گروهی و عملی کردن آموزش ایده پردازی و حل مسئله با روش های نوین پژوهشی، می تواند از راههای موثری برای پرورش نخبه در کشور باشند.
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۴۰ هزار نفر در خارج از کشور در مقطع دکترا و مهندسی مشغول به تحصیل هستند. بنابراین ایجاد فضای امن و پویا برای نخبگان بیش از هر چیزی ضروری تر است.
وی ادامه داد: در این راستا علاوه بر بررسی آفات مهاجرت و درجه بندی آنها با استفاده از روش های بهینه، راهکارهایی برای جلوگیری از خروج نخبگان باید ارائه شود.
وی ادامه داد: در این زمینه به جذب مغزها به عنوان موتور محرکه جامعه تأکید داریم و درصدد برگشت آنها و بسیج نیروهای خارج و همکاری با آنها حتی از راه دور هستیم.
فرهادی ادامه داد: این امر نیاز به زیرساختهایی دارد تا بتوانیم بر اساس برنامه های جدید از نخبگان در کشور بهره ببریم.
وی با بیان اینکه امروز زمینه شناسایی استعدادهای برتر در کشور فراهم شده است، گفت: برگزاری المپیادهای علمی یکی از زیرساختهای شناسایی نخبگان است. البته بنیاد ملی نخبگان هم کمک بسزایی برای شناسایی نخبگان در کشور انجام می دهد.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه جذب نخبگان به عنوان اعضای هیئت علمی دانشگاه زمینه ای برای جذب استعداد برتر در کشور است، گفت: امیدواریم گام موثری بر اساس سند چشم انداز در کشور در این راستا برداشته شود.  
وی با بیان اینکه در دولت جدید و در دو سال گذشته ۳ پارک علمی و فناوری در کشور ایجاد شده است، گفت: میزان رشد تعداد مراکز رشد ۲۵ درصد بوده و بیش از هزار واحد فناور نیز در این زمان راه اندازی شده است.
فرهادی افزود: اکنون بالغ بر ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در پارکها مستقر هستند و ۵ منطقه ویژه علم و فناوری در ۵ استان در این دولت در حال راه اندازی است.
وی افزود: همچنین توانسته ایم دفاتر انتقال تکنولوژی را در چهار دانشگاه برقرار کنیم. همچنین بیش از ۹۰ مرکز کارآفرینی در کشور شکل گرفته است. در ابتدای دولت تعداد مراکز کارآفرینی ۲۱ مرکز بوده است.
وزیر علوم اظهار داشت: در این دولت برای ۲۵ هزار نفر در پارکهای علمی و فناوری شغل ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه هزینه اشتغال و سرمایه گذاری در پارکها بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است، گفت: هزینه اشتغال در خارج از پارکها ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان است که این هزینه در برنامه ششم توسعه تا یک میلیارد تومان هم در نظر گرفته شده است.
فرهادی با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۸۰ میلیون دلار میزان صادرات محصولات دانش بنیان مستقر در پارکها بوده است، گفت: این رقم زیادی نیست ولی می تواند شروع خوبی باشد.
وزیر علوم با بیان اینکه ۲۴ میلیارد تومان میزان قرارداد دانش فنی با بخش صنعتی بوده است، گفت: این قرادادها با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت دفاع، وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت نفت و... بوده است.

..........................
خبر:  آفت کش نانویی ساخته شد/ بدون ایجاد آلودگی در محیط زیست

یک محقق ایرانی موفق به ساخت آفت کش هایی با فناوری نانو شد که بدون ایجاد آلودگی در محیط زیست آفت ها را از بین می برند.نرگس معماری زاده، دکتری تخصصی گیاه پزشکی-حشره شناسی و مجری طرح «نانو آفت کش های نور تخریب پذیر و زیست سازگار» گفت:در سراسر جهان تعداد زیادی آفت کش سنتز و به طور گسترده با هدف کنترل آفات در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که شیوه های کاربرد برخی از این آفت کش ها می تواند موجب ایجاد آلودگی در محیط زیست شود.
وی افزود: به همین دلیل، در این طرح با به کارگیری فناوری نانو در فرمولاسیون، افزایش عملکرد و کاهش مصرف آفت کش ها را در نظر گرفتیم تا این ترکیبات پس از رها سازی، بدون اثر منفی یا با اثر منفی کمتر برای محیط زیست مورد استفاده قرار گیرند.
معماری زاده در خصوص روند آزمایشات این طرح اظهار داشت: امروزه فرمولاسیون رها سازی کنترل شده با به کارگیری روش های متنوع، به منظور کاهش اثرات مضر آفت کش ها بر محیط زیست و موجودات غیر هدف رواج یافته که کپسوله کردن یکی از این روش ها است.
وی ادامه داد: در این طرح فرمولاسیون نانوی نورتخریب پذیر و زیست سازگار (ایمیداکلوپرید) به واسطه کپسوله  کردن مستقیم با کوپلیمرهای خطی – دندریتیک پلی سیتریک اسید- پلی اتیلن گلیکول- پلی سیتریک اسید تهیه شد.
وی افزود: بابررسی  آنالیز های گوناگون اسپکتروسکوپی، میکروسکوپی و دمایی نانوفرمولاسیون ایمیداکلوپرید، تشکیل نانوکپسول های ایمیداکلوپرید مورد تایید قرار گرفت.
وی تاکید کرد: بررسی کارایی حشره کش نانوفرمولاسیون در شرایط « in vivo » با زیست سنجی روی پروانه برگ خوار توت به عنوان آفت مدل، حاکی از کاهش معنی دار دوز ضروری آفت کش و خطر زیست محیطی بود که ضمن جلوگیری از هدررفت ماده موثر، رسانش به مکان هدف در طول مدت زمان از پیش تعیین شده را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: به همین دلیل  علاوه بر کاهش اثرات  مضر بر موجودات غیر هدف، از تکرار بیش از حد سمپاشی و آلودگی های زیست محیطی کاسته می شود.
معماری زاده خاطرنشان کرد: همچنین مطالعات تخریب فوتوکاتالیتی فرمولاسیون نانوی ایمیداکلوپرید در داخل راکتور تحت نور فرابنفش و طبیعی، نویدبخش تخریب نوری مستقیم و موثر نانو آفت کش ها در مقایسه با تخریب فتوکاتالیتیکی است.
وی بابیان اینکه جذب کوپلیمرهای « pca_peg_pca   » در ناحیه فرابنفش  باعث افزایش جذب فوتون های UV  توسط پوشش کوپلیمری اطراف نانو کپسول ها می شود، گفت:  در نتیجه انرژی بیشتری برای تخریب نانوذرات آفت کش فراهم می شود.
وی گفت: بنابراین می توان اطمینان داشت که کاربرد این نوع نانوفرمولاسیون نه تنها هیچگونه آلودگی جدیدی به محیط زیست اضافه نمی کند بلکه به حذف باقیمانده آفت کش از محیط زیست نیز کمک می کند.
معماری زاده از مزایای این طرح گفت: افزایش تحرک پذیری و سطح تماس و رسانش ذرات به مکان هدف به واسطه اندازه نانومتری آنها، رهاسازی کنترل شده و آرام که از هدر رفت ماده موثر جلوگیری و ضمن کاهش اثرات مخرب روی موجودات مفید و غیر هدف، زمان کنترل را نیز افزایش می دهد از مزیت های این طرح هستند.
به گفته وی، همچنین رهاسازی انتخابی وابسته بهph  بهینه دستگاه گوارش پروانه ها، کاهش معنی دار میزان مصرف ماده مور آفت کش و دفعات سمپاشی با کاربرد فرمولاسیون نانو، کاهش اثرات زیست محیطی و هزینه های کنترل از دیگر مزایای این طرح به شمار می روند.
وی ادامه داد: البته نورتخریب پذیر بودن فرمولاسیون و کاهش نیمه عمر و زمان پیش از برداشت و مدت زمان لازم برای رسیدن به حد عدم تشخیص هم مزیت های این طرح هستند.
معماری زاده در خصوص کاربردهای این طرح اظهار داشت: از این آفت کش می توان برای محصولاتی مانند پسته، توتون، مرکبات، پنبه، گیاهان زینتی، کاهو، کلم، چغندر قند استفاده کرد.

..........................
خبر:  رونمایی از گوشی Vibe Shot لنوو در ایران

در مراسم رونمایی محصول جدید لنوو توسط شرکت سازگار ارقام ، بهروز اصلاحی گفت: لنوو با ارائه این محصول در واقع یک دوربین فیلمبرداری قدرتمند را با قابلیت استفاده به عنوان یک گوشی هوشمند عرضه کرده است. 
این دستگاه از یک دوربین 16 مگاپیکسلی با امکاناتی همچون قابلیت OIS یا لرزشگیر اپتیکال تصویر و سنسور BSI، فوکوس خودکار سریع به لطف نور مادون قرمز(در 20 میلی ثانیه) ، فلش با قابلیت ارائه سه طیف رنگی برای ایجاد نور بهتر با توجه با نور محیط، امکان تنظیم دستی نور سفید، سرعت شاتر و تنظیم ISO در کنار دکمه فیزیکی عکس برداری و دکمه فیزیکی حالت تنظیمات دستی و اتومات یک مجموعه کاملی را برای مخاطبان عکاسی عرضه کرده است. ضمنا یک دوربین جلویی 8 مگاپیکسلی هم برای سلفی دوستان تعبیه شده است تا همه چیز بی نقص به نظر برسد.
از مشخصات سخت افزاری این گوشی میتوان به صفحه نمایش 5 اینچی فول اچ دی از نوع IPS، پردازنده هشت هسته ای اسنپدراگون 615، سه گیگابایت حافظه رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا تا 128 گیگابایت، پشتیبانی از هر دو سیم کارت از شبکه 4G، باطری 2900 میلی آمپری و ضخامت 7.6 میلی متری اشاره کرد. این گوشی از قاب تمام آلومینیوم به همراه دو شیشه محافظت شده بوسیله Gorilla Glass 3 در جلو و عقب تشکیل شده است که ظاهر جذابی به آن داده است.
به گفته وی، لنوو در هر 4 ثانیه یک دستگاه همچون تبلت، نوت بوک یا گوشی در سطح جهانی به فروش می رساند و در 160 کشور به صورت مستقیم حضور دارد. اصلاحی گفت: محصولات گوشی لنوو در چهار رده Vibe(زیبا و قدرتمند)، P(سری قدرتمند با کارایی بالا)، S(محصولات زیبا با طراحی ویژه و سبک) و سری A(مقرون به صرفه) تقسیم بندی می شوند. همچنین لنوو در تمامی گوشی های هوشمند از نسل جدید شبکه مخابراتی یا 4G پشتیبانی می کند و سعی این برند در این است تا مقرون به صرفه ترین محصولات در کنار بهترین کارایی ممکن را در اختیار مشتری قرار دهد.

مدیر شرکت امتداد سازگار ارقام نیز در سخنانی در مورد خدمات پس از فروش محصولات این شرکت توضیحاتی ارائه کرد. به گفته وی، این شرکت بزرگترین شرکت خدمات پس از فروش را در حوزه آی تی دارد و در حال حاضر در 7 مرکز خدمات در شهرهای بزرگ در حال خدمت رسانی به کاربران محترم هستیم. همچنین شرکت امتداد سازگار موفق به کسب ISO 10002 در امر خدمات پس از فروش شده است که نشان از کیفیت و شیوه صحیح مدیریت مبحث خدمات پس از فروش دارد.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

52367