۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر

تشویق استفاده از خودروهای کوچک در شهرهای بزرگ

به گزارش شبکه خبری ICRPRESS به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك، شهرام جباري زادگان با اعلام اين كه ترويج فرهنگ استفاده از خودروهاي كوچك در سند راهبردي صنعت خودرو نيز مورد تأكيد قرار گرفته، افزود: با اين وجود، استفاده از خودروهاي دو نفره در كشورمان ناچيز است، ضمن اين كه استفاده از خودروهاي چهار نفره كوچك كه از ابعاد جمع و جوري برخوردار هستند نيز از وسعتي كه در شهرهاي آسياي شرقي و اروپايي شاهد آن هستيم، برخوردار نيست.
وي با اشاره به اين كه به جاي افزايش سهم خودروهاي كوچك در شهر و معابر شهري كه فضاي كمتري براي تردد اِشغال كرده و به ويژه فضاي كوچك تري را براي پارك خودرو نياز دارند، شاهد ورود روزافزون خودروهاي بزرگ شاسي بلند كه فضاي بيشتري براي تردد اِشغال میکنند و فضاي بزرگ تري را براي پارك خودرو نياز دارند هستيم، اظهار كرد: رفتار خريداران خودرو در ترجيح خودروهاي بزرگ به جاي خودروهاي كوچك، نسبتي با كمبود فضاي حركت و پارك خودرو در شهرها ندارد.
جباري زادگان با بيان اين كه سياست هاي تشويقي مالي و تسهيلاتي همچون امكان تردد در محدوده‌ هاي پر ترافيك، در مورد خودروهاي كم مصرف و پاك بايد به سمت خودروهاي كوچك نيز سوق پيدا كند، تصريح كرد: اين اهرم هاي حمايتي را ميتوان با معافيت هاي مالياتي و به حداقل رساندن عوارض اين خودروها و نیز به صفر رساندن تعرفه واردات گمركي آنها تعميم داد، ضمن اين كه عدم دريافت هزينه پارك خودرو در معابر حاشيه اي، ميتواند مشوقی برای استفاده از اين خودروها باشد.
وي با اشاره به اين كه هر خودروی شاسي بلند به اندازه دو خودروي كوچك جاي پارگ نياز دارد، اظهار كرد: به نظر ميرسد به موازات سياست هاي تشويقي براي استفاده از خودروهاي كوچك، براي خودروهاي بزرگ كه علاوه بر اِشغال فضاي بيشتر هنگام تردد و توقف، عموماً به دليل مصرف سوخت بيشتر، آلودگي بيشتري نيز توليد ميكنند، بايد عوارض بالاتري در نظر گرفته شود.
جباري زادگان با بيان اين كه با توجه به شرايط حال حاضر در بازار خودرو از يك سو و انبوه خودروهاي تك سرنشين و حداكثر دو سرنشين از سوی دیگر، سياست گذاري خودروسازان به سمت توليد اين خودروها، ميتواند صنعت خودرو را از ركود موجود خارج كند، تصريح كرد: خودروهاي كوچك و كم مصرف براي ترددهاي درون شهري به ويژه در کلان شهرها، بسیار مناسب هستند.
اين كارشناس برنامه ريزي شهري در پايان با تأكيد بر اين كه يكي از راهبردهاي صنعت خودرو، ترغیب به استفاده از خودروهاي كوچك است، خاطرنشان كرد: استفاده از این خودروها، علاوه بر تأثيری که بر كاهش مصرف سوخت و در نتيجه كاهش آلودگي هوا بر جای میگذارد، میتواند در كاهش مشكل ترافيك و معضل جاي پارك نیز مؤثر باشد.

نظرات : 0

ثبت نظر

13519