۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر

نخستین جشنواره علم و عامه در برج میلاد آغاز به کار کرد

به گزارش شبکه خبری ICRPRESS، دبیر اولین جشنواره علم و عامه امروز درحاشیه برگزاری این رویداد گفت: برگزاری جشنواره های علمی ویژه عموم مردم از ادینبورگ اسکاتلند در سال 1989 آغاز شد و سپس در دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا رواج یافت.
صونا آقابابایی در مصاحبه با ایرنا افزود: از آنجا که بازدید از موزه به ویژه موزه های علمی در کشور ما هنوز به خوبی جا نیافتاده است و شرکت در جشنواره ها برای خانواده ها جذابیت بیشتری دارد، برگزاری جشنواره علم و عامه در دستور کار موزه علوم و فناوری قرار گرفت.
وی به برگزاری این جشنواره در محورهای اصلی شامل : ساخت ابزاری برای آموزش و نمایش مفاهیم علمی، طراحی و اجرای یک جنگ علمی، ساخت یک کلیپ علمی، اجرای یک تئاتر علمی، عکاسی از پدیده های علمی، نقاشی و ارائه آثار هنری با موضوع خورشید در آیین ها و فرهنگ های مختلف اشاره کرد.
آقابابایی از ارسال 249 اثر در قالب های مختلف به دبیرخانه جشنواره در مهلت زمان تعیین شده خبر داد و گفت: آثار ارسالی شامل 159 اثر عکاسی از پدیده های علمی، 28 اثر نقاشی و کلاژ، 27 اثر در بخش ساخت ابزار برای آموزش و نمایش مفاهیم علمی، 17 کلیپ علمی، 10 جنگ علمی و هشت تئاتر علمی بود.
وی گفت: هیات داوران بعد از بررسی های کارشناسی، 156 اثر را برای حضور و ارائه در جشنواره انتخاب کردند که در مراسم اختتامیه در روز 22 آبان  94 در هر محور، سه اثر برتر از نظر هیات داوران و یک اثر انتخاب مردمی معرفی خواهند شد.
آقابابایی درباره نحوه انتخاب آثار برتر این جشنواره توضیح داد: با توجه به اینکه آثار تولیدی از سوی طیف های مختلف جامعه همچون دانش آموزان، دانشجویان و مردم عادی به دبیرخانه ارسال شده و هیچ محدودیتی برای ارسال اثر وجود نداشت هیات داوران در امتیازدهی، ضریب های مشخصی با توجه به سن، تحصیلات و تخصص پدیدآورندگان اثر درنظر گرفته و اعمال کرد زیرا نمیتوان قابلیت و توانمندی یک دانش آموز 10 ساله را با یک دانش آموخته دانشگاهی 27 ساله در یک سطح قرار داد.
وی یادآور شد: در طول هفت روز برگزاری جشنواره، فرم هایی برای اظهارنظر بازدیدکنندگان درنظر گرفته شده و آثاری که بیشترین امتیاز و اقبال مردمی را کسب کرده باشند نیز در روز اختتامیه در کنار برگزیدگان هر گروه قرار خواهند گرفت.
دبیر اولین جشنواره علم و عامه یادآور شد: آثار برگزیده علاوه بر جایزه نقدی از حمایت های معنوی موزه علوم و فناوری، همچون انعقاد قرارداد همکاری به منظور برپایی نمایشگاه یا فراهم کردن زمینه اجرای آثار هنری در محل موزه برخوردار خواهند شد.
اجرای برنامه های اولین جشنواره علم و عامه تا روز جمعه 22 آبان ماه در محل برج میلاد ادامه خواهد داشت.

نظرات : 0

ثبت نظر

69607