۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر

برگزاری دوره تخصصی مراکز پیشرفته مانیتورینگ در دانشگاه شریف

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ، در این سمینار یک روزه که با هدف تشریح کارکردها و عارضه‌های مرکز مانیتورینگ؛ چالشهای موجود و همچنین معرفی سخت‌افزارهای موجود در این حوزه برگزار شد دکتر محمد قلم‌چی با بیان استانداردهای موجود در حوزه پایش به بیان نکاتی در مورد کارکردهای اینگونه مراکز پرداخت و گفت: پایش بر خط مهم‌ترین رویدادهای حیاتی سازمان؛ امکان تصمیم‌سازی به هنگام برای مدیران سازمان؛ اعلام هشدار به هنگام برای واحدهای در حال مخاطره و بررسی سوابق رویدادها را از جمله نکات مهم برشمرد.
دکتر قلم‌چی در ادمه به عارضه‌های شایع در این مراکز پرداخت و گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در مراکز پایش شایع است نقش محیط در کاهش دقت پایشگرها به دلایل مختلف از جمله داشتن جوی کسل کننده؛ استفاده از موبایل؛ تلویزیون و بازی در محیط کار است. همچنین در زمان مورد نیاز ممکن است که اطلاعات مناسب در دسترس نباشد یا اینکه اطلاعات ناقص و تصاویر غیر قابل استفاده باشند یا حتی ممکن است که اطلاعات با تأخیر بسیار زیاد به دست کارشناسان برسد که اینها تماما از نکات منفی اینگونه مراکز است.
وی با اشاره به اینکه در طراحی سیستمهای مانیتورینگ باید هزینه‌ها به درستی محاسبه شوند افزود: اگر در طراحی سیستم همه جوانب در نظر گرفته نشود هزینه بقاء و نگهداری مراکز پایش در طول زمان از هزینه اولیه بسیار بیشتر خواهد بود.
وی از تولید RFP؛ طراحی مرکز با لحاظ نمودن محاسبه دقیق زیرساخت‌ها؛ توجه به خواسته‌‌های کارفرما؛ پیش‌بینی جنس و سطح داده‌های مورد نیاز؛ بررسی سلامت پایش (Health Monitoring)؛ محاسبه و پیشنهاد کمینه قابل قبول آرشیو وقایع و تجهیزات متناظر بعنوان سیر اقدامات مورد نیاز طراحی یاد کرد و گفت: برای استفاده بهینه از مرکز مانیتورینگ حتما باید بدانیم چه میخواهیم.


در زمینه انتخاب تجهیزات معیارهای مهمی باید لحاظ شود که دکتر قلم‌چی از موارد زیر بعنوان نکات مهم یاد کرد:
نمایش زنده صحت سلامت سامانه یعنی اینکه بدانیم تصاویری که می‌گیریم واقعی هستند.
 بحث ارتباطات مانند SMS؛ فکس و ایمیل در زمان بروز مشکلات و حالتهای اضطراری
آنالیزهای الزامی مانند فنس مجازی و منطقه ممنوعه  و امکان افزودن سایر آنالیزها مانند تشخصیص پلاک؛ چهره؛ دود؛ آتش و سرقت
دکتر قلم‌چی در ادامه به بیان چالشهای موجود بر سر راه اینگونه مراکز پرداخت و گفت: کاهش هزینه‌های پهنای باند؛ امکان شخصی سازی بنا به نیاز شما؛ سهولت آپگرید و کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری؛ پشتیبانی از Video wall در نرم‌افزار؛ عمر هارد دیسک؛ امکان ضبط و نمایش با کیفیت؛ امکان اتصال به سایر سامانه‌های امنیت الکترونیک مانند کاهش Fault Alarm و انجام اتوماسیون اداری از جمله چالشهای موجود است.
وی از هزینه‌های زیاد پهنای باند بالا بعنوان چالش اصلی در این زمینه یاد کرد و گفت: در این راستا تمام مشکلات حل شده ولی پهنای باند همچنان معضل در ایجاد مراکز پایش است.
در ادامه تیمی از شرکت ماشینهای اداری به همراه یکی از اعضای تیم فنی کمپانی شارپ به تشریح توضیحاتی در مورد نمایشگرهای صنعتی؛ استانداردهای مانیتورهای LCD و LED و نکاتی در زمینه استفاده از سخت‌افزارهای پیشرفته برای مراکز مانیتورینگ پرداختند.

 

 

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

73717