۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر

پیل‌های سوختی شبیه سازی شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ، محمدرضا اوصافی، محقق طرح "شبیه ساز پیل های سوختی" گفت: پیلهای سوختی اسید جامد، نسل جدیدی از پیلهای سوختی هستند که در آنها از اسیدهای جامد به عنوان الکترولیت استفاده میشود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر از میان ترکیبات اسید جامد، ترکیب " CsH۲PO۴ " پرکاربردترین و مناسبترین ترکیب برای استفاده در پیلهای سوختی هستند، افزود: الکترولیتهای حالت جامد به دلیل تسهیل در امر انتقال پروتون بدون آب، آینده درخشانی برای کاربرد در پیلهای سوختی دارند.
همچنین بازده بالا، عدم خوردگی در پیل، امکان ساخت پیل در ابعاد مختلف و هزینه ساخت کم، از جمله مزایای این پیل ها به شمار می روند.
اوصافی با اشاره به پروژه شبیه سازی پیل سوختی گفت: در این پروژه، مدل سه بعدی برای یک پیل سوختی اسید جامد صفحه  ای توسعه داده شد که این مدل برای کل اجزای پیل سوختی صورت گرفته است.
وی افزود: این مدل سه بعدی شامل کانال های جریان، الکترودها (لایه نفوذ گازی و لایه کاتالیست)، الکترولیت و جمع کننده جریان هستند.
اوصافی خاطرنشان کرد: این مدل، دربردارنده معادلات انتقال جرم و انتقال ممنتوم (معادله حرکت) برای کانال های جریان و الکترود ها، معادله انتقال بار برای الکترولیت، الکترود ها و جمع کننده جریان به همراه واکنش الکتروشیمیایی در الکترود ها است.وی عنوان کرد: مزیت مدل حاصل، توانایی آن در پیشگویی رفتار پیل سوختی اسید جامد، تحت شرایط عملکردی مختلف است. همچنین پیلهای سوختی اسید جامد (SAFCها) بر پایه الکترولیت  CsH۲PO۴ قابلیت عملکرد ویژه ای در دما های متوسط حدود ۲۵۰ درجه سانتیگراد دارند.
اوصافی با بیان اینکه دوام و هزینه پیل های سوختی از مشکلاتی هستند که مربوط به الکترود آنها می شود، گفت: پیل هایی که طراحی کردیم در مقایسه با پیلهای سوختی پلیمری، موجب انعطاف پذیری در انتخاب سوخت میشود. یعنی می توان از سوخت های مختلف در این سیستم استفاده کرد.
وی با اشاره به سوخت های مختلف این پیل سوختی افزود: در این پیل ها می توان از سوخت های هیدروژن، پروپان، بوتان، دیزل، اتانول و متانول استفاده کرد. سوخت و اکسیدکننده ورودی به پیل باید مرطوب باشند تا از آبزدایی الکترولیت جلوگیری شود.
رطوبت در داخل پیل کمتر از نقطه شبنم آب نگه داشته میشود تا از انحلال اسید جامد جلوگیری شود.
اوصافی گفت: حداکثر دمای عملکرد پیل، دمای آبزدایی (۲۸۰ درجه ­سانتیگراد) است و مقاومت مناسب در برابر مسمومیت ناشی از ناخالصیهای سوخت یکی از ویژگیهای پیل سوختی اسید جامد است که نیاز به تصفیه سوختهای ریفورم شده را برطرف میکند.
وی با اشاره به ویژگی های پیل سوختی اسید جامد گفت: مقاومت مناسب الکترولیت در برابر ناخالصیهایی مانند "CO" در سوخت، عدم خوردگی، حذف کاتالیستهای فلزات گران قیمت، انعطاف پذیری در انتخاب سوخت از ویژگی های پیلهای سوختی اسید جامد به شمار می روند.
پیل سوختی (Fuel cell) یک مبدل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی است که  این تبدیل مستقیم بوده و از بازده بالایی برخوردار است.

نظرات : 0

ثبت نظر

24535