۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر

روند برگزاری کارگاه هنر مفهومی "ایده تا اجرا" تشریح شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، نشست آزاد کارگاه هنر مفهومی "ایده تا اجرا" که به تشریح روند دو کارگاه "خود، ویدئو آرت و فستیوال‌ها" و "ایده و سیستم‌های فرآیند" اختصاص داشت، عصر جمعه 22 آبان با حضور اشاء صدر، رامین اعتمادی و جمعی از فعالان هنری و دانشجویان رشته‌های مختلف هنر، در مدرسه "ایده" برگزار شد.

شناخت و کاربرد "بانک عاطفی"
در این نشست اشاء صدر اشکوری دکترای تئاتر، سینما و رسانه از دانشگاه هنر و فلسفه چاوز و دانشگاه هنر وین، در تشریح گارگاه خود با عنوان "خود، ویدئو آرت و فستیوال‌ها" گفت: اولین موضوعی که در این کارگاه به آن خواهیم پرداخت "خود" یا "بانک عاطفی" است. بانک عاطفی ما مجموعه‌ای از تجربه‌های زیستی ما است که لحظه سر ریز شدن آن، لحظه خلق یک اثر هنری است.
وی افزود: بانک عاطفی ظرفیت عظیمی است که در وجود همه ما قرار دارد، اما معمولاً ما از وجود آن آگاه نیستیم یا نمی‌دانیم چطور به آن نگاه کنیم و از درون آن یک ایده را بیرون بکشیم. بنابراین اولین گام در این کارگاه را به شناخت و کاربرد بانک عاطفی در خلق یک اثر هنری اختصاص دادم.

امکانات و ظرفیت‌های "ویدئو آرت"
اشاء صدر در تشریح بخش دوم این کارگاه، با بیان تجربه‌ای شخصی به نحوه آشنایی خود با دنیای "ویدئو آرت" پرداخت و ادامه داد: ویدئو آرت حدود 50 سال پیش به واسطه دوربین‌های دستی در دنیا مطرح شد و تا به امروز تکنولوژی‌های مختلف نیز با این موضوع همراه شده و این موضوع باعث شده تا امروز ما تعریفی نامشخص و غیر دقیق و همچنان در حال تغییر از این هنر داشته باشیم و دقیقاً همین موضوع دست ما را در این زمینه باز میگذارد.
این هنرمند فعال در عرصه‌های بین‌المللی در تشریح ویژگی‌های ویدئو آرت گفت: اول اینکه ویدئو آرت  قادر است محدودیت‌ها و تحریم‌هایی را که ممکن هر جامعه‌ای درگیر آن باشد از سر بگذراند، دوم اینکه ما میتوانیم با حداقل امکانات و هزینه‌ها دست به خلق یک ویدئو آرت بزنیم و آن را برای فستیوال‌های مختلف در سراسر دنیا ارسال کنیم.
وی افزود: بسیاری از اوقات ایده‌های مختلفی به ذهنمان میرسد که به دلیل نداشتن بودجه کافی یا به بعد موکول میشوند یا از اجرای آنها صرف نظر میکنیم. اما ویدئو آرت با تمام ابزار و امکاناتی که امروز در دسترس ما است میتواند میانبری بر این اتفاق باشد، به خصوص اینکه معمولاً در یک ویدئو آرت الزامی به دانستن تکنیک‌های خاص فیلمبرداری حرفه‌ای و غیره وجود ندارد.
صدر درباره نحوه پرداختن به موضوع ویدئو آرت در کارگاه "خود، ویدئو آرت و فستیوال‌ها" گفت: ما در این کارگاه تلاش میکنیم به بررسی پدیده ویدئو آرت، ساختار آن و آثار هنرمندان مطرح در این زمینه بپردازیم و تفاوت آن را با فیلم کوتاه، مستند و تجربی استخراج کنیم تا بتوانیم خاصیت‌ها و امکانات بیشتری را که ویدئو آرت در اختیار ما میگذارد، کشف کنیم.

ارائه آثار هنری در "فستیوال‌ها"
اشاء صدر درباره گام بعدی در این کارگاه نیز گفت: مهم‌ترین موضوعی که پس از خلق اثر هنری پیش می‌آید، ارائه آن است. ما همواره همه انرژی خود را برای خلق یک اثر هنری صرف میکنیم و آن زمان تصور میکنیم که کار ما به عنوان یک هنرمند به پایان رسیده است، در صورتی که با ارائه آن اثر است که خلق یک اثر هنری کامل میشود. بنابراین وظیفه ما است که در جستجوی سرنوشت کار و اثر هنری خود باشیم.
وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای ارائه آثار هنرمندان در سراسر دنیا، گفت: هر ساله هزاران فستیوال بین‌المللی در زمینه سینمای جهان، سینمای دانشگاه‌ها و مراکز مختلف هنری، بخشی را به ویدئو آرت اختصاص دادند که ما میتوانیم برای شرکت در آنها اقدام کنیم. بنابراین بخشی از این کارگاه را نیز به آشنایی با فستیوال‌هایی که در این زمینه فعال هستند اختصاص دادم.
این هنرمند فعال در عرصه‌های بین‌المللی ادامه داد: ما در نظر داریم که اگر این کارگاه، کارگاهی موفق باشد که بتوانیم از دل آن ویدئو آرت‌هایی تولید کنیم و یا آن ویدئو آرت‌هایی را که ساخته شده و در کمدها نگهداری میشوند بیرون بکشیم، در ادامه کارگاه دیگری با عنوان "چطور برای ارائه اثر هنری‌ام اقدام کنم" را برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم یک پکیج هنری برای ارائه به فستیوال‌های بین‌المللی تهیه کنیم.

به‌کارگیری متدی مناسب برای خلق آثار هنری
در ادامه این نشست رامین اعتمادی، هنرمند فعال و بین‌المللی در عرصه هنرهای تجسمی و هنرهای جدید، با بیان تجربه‌ای شخصی، به روند به وجود آمدن ایده شخصی، پخته شدن آن در طول زمان، پیدا کردن ارتباط اثر با جهان و شرایط و نحوه اجرای آن اشاره کرد و گفت: من با آثارم چیزهایی را دوباره سازی میکنم که وجود دارند و برای همه آشنا هستند، اما به دلایلی، ساده از کنار آنها عبور میکنیم و آنها را نمیبینیم. بعد من از آنها نتایج خودم را می‌گیرم، ثبتشان میکنم و از آنها سند میسازم.
وی افزود: من در اکثر کارهایم به اشکال مختلف از مشارکت مخاطبین استفاده میکنم و آنها حتی با شرکت نکردنشان میتوانند به روند تکمیل کارهایم کمک کنند. من در طی این سال‌ها راهی را برای آموختن از هنرمندان دیگر پیدا کردم. بررسی و شناخت روند شکل‌گیری یک اثر به من کمک کرده تا بتوانم روشی برای ساخت آثارم پیدا کنم. درست است که این روش منحصر به فرد نیست، اما میتواند خالق آثاری منحصر به فرد باشد.

رسیدن به ایده و تمرکز بر روش اجرا
این هنرمند فعال در عرصه بین‌المللی در تشریح روند کارگاه خود عنوان کرد: ما به زودی کارگاه هنر مفهومی با عنوان "ایده و سیستم‌های فرایند" خواهیم داشت که قرار است از همین روش استفاده کند. تمرکز ما بر استفاده از یک روش مناسب و رسیدن به یک ایده شخصی با استفاده از مرور آثار هنرمندان، الگوبرداری از روش آنها و همچنین استفاده صحیح از عناصر تأثیر گذاری مثل اندازه، متریال، مشارکت، زمان، مکان و از آن خود سازی آثار دیگران خواهد بود.
اعتمادی درباره چگونگی برگزاری این کارگاه عنوان کرد: این کارگاه هنری برای 6 جلسه 2 ساعته طراحی شده و برای شرکت در این کارگاه هنری هیچ محدودیتی وجود ندارد، شما از هر رشته و هر میزان تجربه میتوانید با "سیستم فرآیند" آشنا شوید و از آن در کارهای خودتان استفاده کنید.
وی ادامه داد: از آنجا که این کارگاه هنری به بحث‌های تئوری میپردازد، برای تکمیل آن کارگاه عملی در نظر گرفته شده که این کارگاه در زمان دیگری، یعنی بعد از رسیدن هنرجویان به ایده مناسب برگزار خواهد شد که نام آن کارگاه "پرفورمنس، چیدمان، فرآیند اجرا" خواهد بود.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کارگاه‌های هنر مفهومی "خود، ویدئو آرت و فستیوال‌ها" و "ایده و سیستم‌های فرآیند" میتوانند به آدرس خیابان خردمند شمالی، خیابان هجدهم، شماره ۲۶ مراجعه و یا با شماره 88823625 و 88823387 تماس بگیرند.

 

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

75553