۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

توسعه مناسبات علمی و فناوری اولویت همکاری های ایران و قزاقستان

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قرار است طی سفر نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان به دعوت رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به تهران، اسناد همکاری بین دو کشور در حوزه علمی و فناوری به ویژه فناوری های فضایی و نانو امضا شود.

ایجاد کارگروه مشترک
ایجاد کارگروه مشترک همکاری های فناوری بین دو کشور، همکاری در حوزه ایجاد پارک های فناوری و مراکز رشد مشترک، توسعه فعالیت های مرکز مبادلات فناوری ایران-قزاقستان، همکاری در حوزه وقایع نمایشگاهی مهم مانند اکسپو 2017 قزاقستان و نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری ایران (اینوتکس) از دیگر محورهای همکاری دو کشور در حوزه فناوری است.

تبادل تجربیات در حوزه پرتاب ماهواره
همکاری دو کشور در حوزه هوافضا نیز مشتمل بر استفاده از زیرساخت ها و پایگاه های فضایی دو کشور و تبادل تجربیات در حوزه پرتاب ماهواره بین وزارت توسعه و سرمایه گذاری قزاقستان و مرکز ملی فضایی معاونت علمی و فناوری خواهد بود.
همچنین، همکاری در حوزه نانو در مورد فروش تجهیزات آزمایشگاهی و برگزاری دوره آموزشی در کشور قزاقستان با محوریت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری پیگیری خواهد شد.
بر اساس این گزارش، موضوعات مذکور طی سفر وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان به تهران در بهمن ماه سال گذشته و مذاکره با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری کشورمان، مورد موافقت طرفین قرار گرفته است.
رئیس جمهوری ایران نیز در شهریور ماه سال 1393 از آستانه پایتخت قزاقستان بازدید کرد که به دنبال آن توافقنامه های متعددی بین دو کشور به امضا رسید.
همچنین مرکز مبادلات فناوری ایران، قزاقستان نیز با محوریت پارک علم و فناوری خراسان رضوی و با حمایت معاونت علمی و فناوری در مرداد ماه سال 1394 در شهر آلماتی قزاقستان افتتاح شد و در حال حاضر نیز تسهیل و تسریع ارتباط بخش خصوصی دو کشور در حوزه فناوری را در دستورکار خود دارد.

نظرات : 0

ثبت نظر

91547