۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

فوم فلزی که جلوی گلوله و رادیواکتیو را میگیرد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS؛ این فلز که به آن فوم فلزی کامپوزیت (CMF) گفته میشود دارای ویژگیهای منحصربفردی است که آنرا تبدیل به بهترین گزینه در برابر گرما؛ حرارت و ضربات شدید مانند شلیک گلوله میکند.

پروفسور ربیعی که سالهاست در زمینه مهندسی مکانیک و هوافضا تحقیق و  مطالعه میکند چندین سال مشغول کار بر روی این پروژه بوده و در حال حاضر در مورد نحوه بکارگیری این ماده در صنعت مشغول مطالعه است.

همانطور که از نام آن مشخص است CMF فومی است که از نظر ظاهری مشابه فوم اسفنجی میماند و ساختار آن متشکل از تعدادی دایره‌های توخالی از جنس کربن؛ تیتانیوم یا فولاد است که در ماتریس فولادی از آلیاژهای آلومینیوم؛ فولاد یا سایر آلیاژها جاسازی شده است.

 

تیم تحقیق با بررسی دقیق این ماده دریافته‌اند که بشدت پایا؛ بادوام و مقاوم در برابر حرارت است. در شرایط آزمایشگاهی قطعه‌ای از CMF فولاد-فولاد توانست ۸ دقیقه در گرمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد دوام بیاورد. این دقیقا دو برابر فولاد استاندارد است که در عرض چهار دقیقه به دمای 800 درجه میرسد و بر خلاف آنکه بسرعت گرما را پخش میکند CMFهای آزمایش شده با سرعت بسیار پایینی حرارت را در سطح پخش میکنند.

در تستهای اولیه در برابر شلیک گلوله هم مشخص شد که یک قطعه 2.5 سانتی از این ماده برای مقاومت در برابر گلوله کافی بود و تنها اثری که روی CMF گذاشت یک تورفتگی در حد 8 میلیمتر بود.

در آزمایش دیگری که بین تیم تحقیق و سازمان انرژی هسته‌ای صورت گرفت CMF نشان داد که بخوبی در برابر اشعه‌های خطرناک رادیواکتیو؛‌ ایکس و گاما ایستادگی میکند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

57584