۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

سنگ مرمری که تا 150 برابر وزنش را جابجا میکند

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS؛ این موفقیت توسط دانشمندان مؤسسه فناوری اوزاکا در ژاپن حاصل شده و مانند آنست که یک انسان که از هیکل و جثه‌ای متوسط برخوردار است بتواند تا 11 تن بار را جابجا کند.

به گفته یکی از اعضای تیم بنام «فوجی» سوسک Stenus الهام بخش آنها برای رسیدن به این موفقیت است. این حشره بسیار ریز در راههای آبی با استفاده از ترشح ماده‌ای بنام Stenusin حرکت میکند این ماده باعث میشود تا فشار سطح آب کاهش یابد. وقتی فشار آب پشت سر این حشره از آبی که در مقابلش وجود دارد کمتر باشد باعث بوجود آمدن پدیده‌ای بنام جریان «مارانگونی» میشود که این حشره را با خود در مسیر آب میکشد.

برای شبیه‌سازی این پدیده تیم تحقیقاتی از قطرات آبی که به اندازه میلیمتر بودند استفاده کردند و آنها را با پلی‌پیرول پوشش دادند. پلی‌پیرول نوعی پلاستیک است که وقتی در معرض نور قرار میگیرد داغ میشود. همچنین این ماده آب را دفع میکند. همین پوشش باعث شد تا یک قطره معمولی آب به یک سنگ‌مرمر که پر از آب است تبدیل شده و قدرت بسیار زیادی پیدا کند.

وقتی آن را داخل آب گذاشتند و به آن نور تاباندند مشابه پدیده‌ای که در بالا گفته شد رخ داد؛ فشار در دو طرف ماربل کمتر بود و همین مسئله باعث شد تا براحتی در آب حرکت کند.

فوجی اضافه میکند که این روش نه‌تنها موجب میشود مواد داخل مایع براحتی از جایی به جای دیگر حمل شوند بلکه در زمان مشخص میتوان آنها را آزاد کرد. از این روش میتوان در میکروماشینهایی که توسط نور کنترل میشوند یا در میکروسیالها‌؛‌شناسایی آلودگی یا سیستمهای ارسال دارو استفاده کرد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

24751