۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

فناوری پیشرفته از جان کرگدنها مراقبت میکند

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS؛ در جریان یک پروژه آزمایشی شرکت فناوری Data Dimension از آفریقای جنوبی در کنار غول شبکه‌ای دنیا سیسکو قرار است با استفاده از فناوری بجای حیوانات؛ انسانها و ماشینهایی را که وارد پارک حفاظت شده میشوند ردیابی کرده و زیرنظر داشته باشند.

طبق آخرین آماری که گرفته شده تنها 25 هزار کرگدن در حیات وحش باقیمانده‌اند که بیشتر آنها در آفریقای جنوبی زندگی میکنند و متأسفانه هرساله ۱۰۰۰ کرگدن بدلیل شاخشان توسط افراد سودجو کشته میشوند.

برای این منظور در کل منطقه شبکه محلی و هات‌اسپاتهای وای‌فای نصب شده است. گام بعدی برقراری ارتباط بین CCTV و دوربینهای مادون قرمز با تصویربرداری حرارتی؛ پهپادها و سنسورهای ردیاب ماشین در شبکه است.

این سنسورها روی ماشینها نصب میشوند و به افرادی که وارد پارک میشوند نیز نسبت به وجود آنها هشدار داده میشود. در گیتهای ورودی ماشینها رجیستر شده تا هرگونه ماشین دزدی و سرقت شده شناسایی شوند.

پیش از این پهپادها در مناطق حفاظت شده مورد استفاده قرار گرفته‌اند و سال گذشته نیز دانشمندان انگلیسی سیستمی بنام Protect Rapid را به نمایش گذاشتند که از یک طوق ماهواره‌ای در کنار مانیتور ضربان قلب و دوربینهای ویدئویی که در شاخ کرگدن نصب میشود استفاده میکند.

مانیتور ضربان قلب؛ آژیر را بصدا در می‌آورد و نگهبانها بسرعت راهی محل میشوند.

دکتر کاپفر مشاور فناوری سازمان حیات وحش جهانی به شبکه بی‌بی‌سی گفته که این فناوری به تلاش جهانی WWF کمک شایانی میکند: سیستمی که توسط سیسکو و Data Dimension پیاده‌سازی شده در کنار سیستمهای قبلی حرکت مثبت و رضایت‌بخشی است. اما سئوال اصلی آنست که در دنیای واقعی و در مناطق حفاظت شده تا چه اندازه میتواند کاربرد داشته باشد.

متصل بودن یکی از چالشهای همیشگی برای خیلی از سازمانها از جمله WWF‌ است و ما همواره در حال همکاری با پیشروان فناوری هستیم تا بتوانیم سیستمهایی برای انتقال اطلاعات در لحظه و از مناطق دوردست در اختیار داشته باشیم.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

85604