۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

افزایش طول عمر باتری اسمارت‌فون با نانوسیمهای طلا

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS؛ باتریهایی که در اسمارت‌فونها و سایر دستگاهها استفاده میشود از لیتیوم ساخته شده‌اند و بعد از چند هزار بار شارژ کردن بتدریج عمر مفیدشان را از دست میدهند.

اما محققان دانشگاه «اروین» در یکی از آزمایشهای خود دست به تغییر جالبی زدند. آنها لیتیوم موجود در ژل الکترولیتی را با نانوسیمهای طلا جایگزین کردند و در کمال ناباوری متوجه شدند که بعد از حدود ۲۰۰ هزار بار شارژ فقط ۵ درصد از ظرفیت باتری کاسته شد. ولی جالب اینجاست که اصلا نمیدانند چطور چنین چیزی ممکن است.

آنها در حال جستجو برای پیدا کردن یک آلترناتیو برای لیتیوم بودند. لیتیوم وقتی بحالت مایع درمی‌آید دارای بار الکتریکی میشود که برای شارژ کردن مناسب است اما مهترین مشکل آن حساسیت بیش از حد نسبت به گرماست.

نانوسیمها همیشه رویای محققان برای تولید باتری بوده‌اند چون روی سطح آنها میزان بسیار بالایی از بار الکتریکی وجود دارد اما مشکل اینجاست که این سیمها در شرایط محیطی مشابه با لیتیوم بعد از چند هزار بار شاٰرژ خورده میشوند.

دانشمندان زمانیکه در حال کار روی مواد مختلف بودند موفق شدند راه‌حلی برای این خوردگی پیدا کنند. آنها روی نانوسیمهای طلا را در دی‌اکسید منیزیوم روکش دادند و لیتیومها را جابجا کردند. ژل و اکسید باعث بوجود آمدن یک پوسته محافظ دور سیم شدند و در نتیجه باتری بدست آمد که در یک بازه زمانی سه‌ماهه بارها شارژ شد و در طول این مدت هیچ مشکلی از بابت کاسته شدن ظرفیت آن مشاهده نشد.

البته موضوع اصلی آنست که استفاده از سیمهای طلا حتی به مقدار جزئی هم گران است. حالا دانشمندان به این فکر افتاده‌اند که این مشکل را با استفاده از نیکل حل کنند چون اگر این روش به مرحله موفقیت کامل و تولید انبوه برسد استفاده از طلا صرفه اقتصادی ندارد و باید ماده مناسبی بعنوان آلترناتیو پیدا کرد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

88664