۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

نخستین مسابقه پرواز پهپادها با قدرت فکر برگزار شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در آینده ای نه چندان دور بشر به سطحی از توانمندی خواهد رسید که برای رفتن به نقطه ای دیگر یا استفاده از رباتها برای انجام کارهای مختلف، نیازی به تحرک و جابجایی نخواهد داشت و تنها از قدرت فکرش برای انجام کارهایش استفاده میکند.
این رویای حیرت انگیز حالا در دانشگاه فلوریدا به مرحله اجرا درآمده است. محققان جوان این دانشگاه برگزار کننده رقابتی بودند که در آن پهپادها را با استفاده از قدرت فکر به پرواز درآورده و هدایت میکردند.
این نخستین مسابقه از این نوع در دنیا به شمار می آید. در این رویداد علمی شرکت کنندگان از دستگاهی استفاده میکردند که سیگنالهای الکتریکی تولید شده در مغزشان را اندازه گیری میکرد. این دستگاه نوعی BCI است که مستقیما با پهپاد مرتبط میشود.
بخشهایی از این مسابقه هیجان خاصی را به تماشاچیان منتقل میکرد، جایی که هدایت کننده پهپاد با نگاه به یک برنامه رایانه ای درباره حرکت به جلو فکر میکرد و آنگاه پهپادی که با وی در ارتباط بود به آرامی به سمت جلو حرکت میکرد!
یکی از محققانی که در این مسابقه شرکت کرده بود گفت: ما یاد گرفتیم که پهپادها را با استفاده از الگوهای مغزی خاصی تحت هدایت خود درآوریم.
برنامه رایانه ای که محققان از آن استفاده میکردند به گونه ای بود که هدایت کننده باید به آن خیره شده تا بر اساس تعاملی که از این طریق حاصل میشد پهپاد را به جهت مشخصی حرکت دهد.

نظرات : 0

ثبت نظر

58909