۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

GTX 1080: سریعترین پردازنده گرافیکی انویدیا معرفی شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از انگجت، انویدیا ماه قبل در جریان یک کنفرانس خبری معماری جدید خود بنام پاسکال را با کارت گرافیک P100 رونمایی کرد. هدف ازا ارائه این کارت پردازشهای محاسباتی بسیار سنگین و پیچیده است.

سلطان فعلی انویدیا کارت گرافیک 1000 دلاری «تیتان ایکس» است اما به گفته مدیرعامل انویدیا «جن سون» کارت جدید از آنهم سریعتر است و از نظر توان مصرفی سه برابر بهتر عمل میکند.

قرار است کارت جدید جانشین مدل GTX 980 با قیمت 600 دلار باشد. مدل 1080 از دو کارت سری GTX 980 سریعتر است. این دوکارت در کنار یکدیگر و با استفاده از فناوری SLI کار میکنند.

کارت فوق به مانند مدل P100 از فرآیند تولید FinFETهای 16 نانومتری که نوع خاصی از ترانزیستورهای سه‌بعدی است استفاده کرده که باعث میشود توان مصرفی آن بشدت کاهش پیدا کند.

مدیرعامل انویدیا میگوید GTX 1080 برزگترین تلاش بشریت در طول تاریخ برای ساخت پرادزنده گرافیکی است. او اضافه کرد که بودجه تخصیص داده شده برای تحقیق و توسعه این کارت بالغ بر چند میلیارد دلار بود.

کارت GTX 1080 بدون شک رویای گیمرهاست. دمویی که از این کارت در بازی Tomb Raider منتشر شد به خوبی نشان داد که با چه کارت سریعی روبرو هستیم.

بعد از انتشار این دمو؛ کارشناسان انویدیا اطلاعاتی در خصوص مشخصات این کارت ارائه کردند: کارت در فرکانس 2.1GHZ و حافظه آن در فرکانس 5.5GHz کار میکند. این فرکانسها بالاتر از هر کارتی است که تابحال معرفی شده است.

اما سیستم خنک کنندگی کارت جدید چیست؟ آیا مانند نسل قبلی از سیستم نیتروژن مایع برای این منظور استفاده شده است؟ جواب منفی است. کارت GTX 1080 تنها ازجریان هوا برای سیستم خنک‌کنندگی استفاده میکند.

از دیگر فناوریهای این کارت میتوان از سیستم multi-projection همزمان نام برد که باعث میشود تا اجرای آن روی سه مانیتور یا صفحه‌های «اولترا واید» 21x9 بخوبی صورت گیرد. این قابلیت باعث میشود تا کارت فوق در رندرهای VR کارایی بیشتری داشته باشد.

«هوانگ» از انویدیا در این خصوص میگوید مدل 1080 از «تیتان‌ایکس» در زمینه استفاده از قابلیت multi-projection در رندر کردن VR دو برابر سریعتر عمل میکند.

تاریخ ۷ خرداد بعنوان تاریخ عرضه این کارت به بازار اعلام شده و قیمت آنهم 599 دلار است. البته چیزی که عجیب بنظر میرسید میزان مشخصات فنی ارائه شده بود. انویدیا اطلاعات زیادی در این خصوص در اختیار شرکت‌کنندگان این کنفرانس قرار نداد. تنها مواردی که عنوان شد عبارتند از: استفاده از 9 ترافلاپ و 8GB رم جدید Micron GDDR5X.

در کنار این کارت شاهد معرفی مدل GTX 1070 بودیم که کمی پایینتر از مدل 1080 است. قیمت این کارت 379 دلار است و از ۶.5 ترافلاپ در طراحی آن استفاده شده است.

انویدیا تنها شرکتی نیست که از سخت‌افزار جدید خود رونمایی میکند. انتظار میرود که AMD تابستان امسال کارتهای جدیدش را با استفاده از فناوری «پولاریس» معرفی کن. مهمترین ویژگی فناوری جدید مصرف کمتر برق است. در حال حاضر اینطور بنظر میرسد که «پولاریس» انتخاب بهتری برای لپ‌تاپهای سری گیمینگ است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

31440