۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

مشکل حرارت لپ‌تاپها با این روش برای همیشه حل میشود

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از تک‌رادار، اخیرا دانشمندان موفق به ابداع روشی شده‌اند که میتواند باعث فوق خنکی لپتاپها شود.

یکی از دلایلی که باعث بروز گرما در داخل نوت بوکها میشود مقاومت الکتریکی است. اما «چانگ» و همکارانش در دانشگاه MIT در حال ساخت قطعاتی هستند که مقاومت بسیار کمی در برابر جریان الکتریسیته تولید میکنند.

به همین دلیل این دستگاهها حرارت کمی تولید میکنند که میتواند منجر به طراحی لپتاپهای خنکتر؛ باریکتر؛ قویتر همراه با قابلیتهای پردازشی و محاسباتی کارآمدتر بشود.

برای رهایی از مشکل مقاومت تنها یک راه وجود دارد و آنهم استفاده از عایقهای توپولوژیکال است که مواد بسیار باریک با خصوصیات کاملا ویژه هستند.

«چانگ» سالهاست که در این زمینه تحقیق و مطالعه میکند. وی سال گذشته زمانیکه از وانادیوم برای تولید این عایقها استفاده کرد به موفقیت دست یافت.

پیش از این وی از کرومیوم استفاده کرده بود اما این جابجایی تأثیرات مثبت خود را بخوبی نشان داد. این ماده در برابر جریان الکتریسیته مقاومت بسیار کمی نشان میدهد. اما دانشمندان MIT از تلاش خود دست برنداشته و با تغییراتی که در وانادیوم ایجاد کردند توانستند مقدار مقاومت را به صفر برسانند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

30557