۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

انتقاد طرفداران ادوارد اسنودن از اپ پیام رسان جدید گوگل

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از واشنگتن پست، هفته گذشته گوگل از یک اپ پیام رسان جدید رونمایی کرد که از رمزنگاری بسیار قوی در آن استفاده میشود. گفته میشود هیچ دولتی حتی با داشتن حکم قضایی هم نمیتواند به اطلاعات آن دسترسی پیدا کند.

ولی یک نکته وجود دارد: کاربر خودش باید این قابلیت را فعال کند. تصمیم غول فناوری دنیا برای ارائه اپ Allo در تابستان امسال که رمزنگاری end-to-end در آن بصورت پیش‌فرض غیرفعال است باعث شده تا انتقادات گسترده‌ای متوجه این کمپانی شود.

ادوارد اسنودن روز ۱۹ ماه مه در صفحه توییتر خود نوشت که تصمیم گوگل برای غیرفعال کردن رمزنگاری end-to-end بصورت پیش فرض در اپ گفتگوی Allo‌ کار بسیار خطرناکی است و باعث ناامن شدن آن میشود. بهتر است فعلا از خیرش بگذرید.

اما در این بین برخی از کارشناسان حوزه امنیت و حریم شخصی خوشبینتر بنظر میرسند. «کوین بنکستون» مدیر مؤسسه «فناوری باز آمریکای جدید» میگوید من هم ترجیح میدهم که رمزنگاری در این  اپ بصورت پیش‌فرض فعال باشد. در کل باید قبول کنیم مقدار پیامهای رمزنگاری شده روبه افزایش است و این نشانه خوبیست.

اپ iMessage اپل در سال 2011 معرفی شد. این اپ بصورت پیش‌فرض از رمزنگاری end-to-end استفاده میکند. با استفاده از این روش تمام پیامهای متنی؛ صوتی و تصویری محافظت میشوند. اما سپردن مسئولیت فعال کردن این ویژگی به خود کاربران باعث میشود تا امتیاز آن پایین بیاید. خیلی از کاربران معمولی ترجیح میدهند خود را درگیر اینگونه مسائل نکنند.

واتس‌اپ و فیسبوک هم بتازگی رمزنگاری end-to-end را به اپهای خود اضافه کرده‌اند. رئیس FBI از تصمیم رمزنگاری این شرکتها استقبال کرده و گفته که عاشق رمزنگاری پرقدرت است. او خواسته که بین حریم شخصی و امنیت عمومی یک نوع توازن و تناسب برقرار شود تا امکان دسترسی دولتها به آنها فراهم شود.

دلیل اینکه گوگل این شیوه را بصورت پیش‌فرض فعال نکرده امکان یکپارچه‌سازی ساده‌تر آن با Google Assistant‌ است. چون ممکن است گوگل نیاز به اجرای جستجوی Assistant بر روی سرورهایش داشته باشد.

برخی از کارشناسان فناوری معتقدند که میتوان رمزنگاری end-to-end را با ویژگی بات هوش مصنوعی ترکیب کرد. بعضی از اسمارت‌فونها میتوانند این پردازش را روی خود گوشی انجام دهند.

جالب اینکه یکی از مهندسان IT گوگل در وبلاگ شخصیش از ضعف سیستم رمزنگاری این شرکت انتقاد کرده و میگوید اگر مود Incognito با رمزنگاری end-to-end مفید است چرا در Allo بصورت پیش فرض فعال نشده است؟

گوگل از هرگونه اظهار نظر درباره این انتقادات خودداری کرده است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

80419