۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

جهان «های‌تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در دنیای فناوری اتفاقات زیادی در طول هفته می‌افتد. دنیایی که مملو از خبرهای گوناگون است؛ خبرهایی که تعدد آنها باعث میشود تا هیچ کسی نتواند همه آنها را دنبال کند.

آنچه که در زیر مشاهده میکنید برخی از خبرهای مهم هفته در حوزه فناوری است:

 

 اندروید 

سال 2010 شرکت اوراکل از گوگل شکایت کرد و به دلیل استفاده غیرقانونی و بدون مجوز این شرکت از ۳۷ مورد Java API در سیستم عامل اندروید تقاضای 2.6 میلیارد دلار غرامت کرد.

اما گوگل این ادعا را نپذیرفت و اعلام کرد استفاده آنها از APIهای شرکت «سان مایکروسیستمز» بر اساس استفاده عادلانه بوده است. کمپانی اوراکل «سان مایکروسیستمز» را خریده بود به همین دلیل مالک قانونی آنها به حساب می‌آید. حالا آنها غرامت درخواستی خود را بیش از ۳ برابر کرده و تقاضای رقمی معادل 9 میلیارد دلار را دارند. ولی بعید به نظر میرسد که پولی دست آنها را بگیرد.

 

رینگ‌تون

رینگ‌تونها در سالهای اخیر از محبوبیت بالایی برخوردار شده‌اند. رینگ‌تونهای کلاسیک اپل یا نوکیا. شاید خیلی از آنها قدیمی شده باشند ولی باز هم مردم به آنها علاقه دارند. حالا اگر این رینگ‌تونها با قطعات موسیقی کلاسیک ترکیب شوند نتیجه آن چه میشود؟ یک موسیقیدان بنام «تونی آن» مهارتهای نواختن پیانو را با معروفترین و مشهورترین رینگ‌تونهای تاریخ تلفیق میکند تا کاربران لذت بیشتری از آنها ببرند.

 

 هک اطلاعات

شرکتها؛ سازمانها و دولتها در سراسر دنیا به دنبال راههایی هستند که از اطلاعات مهم و حیاتی آنها در برابر هک و حملات سایبری محافظت کند. چین با بکارگیری یک راه حل رمزنگاری کوانتوم سعی در انتقال اطلاعات غیرقابل هک دارد. به همین منظور آنها بزودی ماهواره ارتباطات کوانتوم را در ماه جولای معرفی میکنند.

 

هوش مصنوعی

شاید آمازون و گوگل موفق شده باشند در حوزه فناوری مشاورهای صوتی سخت‌افزاری اپل را شکست دهند؛ فناوری که میتواند به سئوالات کاربر در خصوص وضعیت آب و هوا یا قرارهای ملاقات و همچنین کنترل لوازم هوشمند خانه به کمک کاربر برود؛ اما بنظر میرسد که ساکن کوپرتینو بیکار ننشسته و در حال کار و مطالعه بر روی ساخت دستگاههایی در این زمینه است. آنها در حال کار بر روی نسل بعدی Apple TV هستند که قادر است با بهره‌گیری از هوش مبتنی بر ابر به سئوالات صوتی کاربر پاسخ بدهد. این سیستم بر پایه Siri کار میکند.

 

 درمان ایدز

علم در حال نزدیک شدن به یافتن درمان برای بیماری ایدز است. این کار توسط قیچیهای مولکولی انجام میشود. گروهی از محققان دانشکده پزشکی دانشگاه Temple موفق شده‌اند تا ژنهای HIV-1 را از ژنوم موشها جدا کنند. پروفسور «کامل خلیلی» میگوید: ما نشان دادیم که فناوری اصلاح ژن میتواند بطور کاملا مؤثر روی ارگانهای موش اعمال شود و تکه‌های بزرگ DNA را از ژنوم سلول میزبان قطع کند.

 

روباتها و احساس درد

یکی از بزرگترین مزیتهای روبات بودن طبیعت آنها در عدم احساس کردن است. ولی گروهی از دانشمندان آلمانی در حال کار بر روی روباتهایی هستند که با استفاده از سنسورهای مخصوص قادر هستند تا درد را احساس کنند. با اینکه بکارگیری سیستم عصبی ممکن است با فواید سیستم اتوماسیون در تضاد باشد اما دانشمندان میگویند این توانایی و قدرت در تشخیص درد به آنها کمک میکند تا خود را از موقعیتهای خطرناک دور کنند.

 

روباتها و جایگزینی انسان 

مدیرعامل سابق مک‌دونالد بنام «اد رنسی» میگوید که غول فست‌فود دنیا در حال جایگزینی نیروی انسان با روباتهای خودکار است. به این ترتیب فشاری که از سوی کارگران این رستوران زنجیره‌ای مبنی بر افزایش حداقل دستمزد به آنها وارد شده عملا بعد از مدتی از بین میرود. چون این کار فقط باعث شتاب گرفتن بکارگیری نیروهای روبات به جای انسان میشود.

 

تصفیه هوشمند هوا

آلودگی هوا در یک محیط بسته مانند داخل خانه‌ها و ادارات برای کسانی که در آنجا حضور دارند بسیار بد و ناگوار است و در دراز مدت میتواند اثرات بدی روی بدن آنها داشته باشد. فناوریهای که تابحال برای فیلتر کردن و پاک کردن هوا استفاده میشده از سالهای 1940 به بعد تغییری نکرده است. این فیلترها جلوی ذرات را میگیرند اما هیچ کاری روی آن انجام نمیدهند و بعد از مدتی این ذرات مجددا وارد هوای داخل میشود. اما فناوری تصفیه هوشمند هوای اتاق که قرار است اوایل سال آینده میلادی معرفی شود با شکافتن آنها بکمک فناوری نانو؛ این ذرات را بیضرر کرده و باعث میشوند تا هیچ تهدیدی متوجه ساکنان داخل اتاق نشود.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

27090