۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

تولید نسل جدید حسگرها برای مانیتورینگ دائم نیروگاه های هسته ای

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، کنترل مستمر تجهیزات صنعتی از قبیل نیروگاههای هسته ای و شیمیایی، مخازن ذخیره سازی گاز مایع و خطوط لوله به عنوان یک امر چالش برانگیز در اقتصاد و مسائل مرتبط با محیط زیست محسوب میشود.
از این رو محققان دانشگاه MISIS روسیه، نسل جدیدی از حسگرها را تولید کردند که به فشار مکانیکی واکنش نشان میدهد. زمانیکه تعدادی از این حسگرها در سیستم اندازه گیری خطوط لوله و دیگر قطعات نیروگاهای هسته ای استفاده میشوند، منجر به مانیتورینگ دائم مجموعه میشود.
قسمت اصلی این حسگرها «میکروسیم فرو مغناطیسی فاقدشکل» است که به فشار مکانیکی واکنش نشان میدهد. این قسمت اصلی از آلیاژ کبالت آهن و بوسیله فناوری خاصی تولید شده که در آن فرآیند میکروسیم ها موجب تلفیق ویژگی قدرت و مغناطیسی در حسگر میشود. 
در چنین میکروسیم هایی که ضخامت آنها باریک تر از یک تار مو انسان است فشار نیروی کششی خارجی منجر به تغییرات معنی دار در منحنی B-H میشود که این تغییرات در مدارهای الکترونیکی تخصصی ثبت میشوند.
این فناوری قادر به تشخیص فشار مکانیکی بکار رفته بین یک تا هزار مگا پاسکال است ضمن اینکه میتواند تغییرات طولی میکرو سیم ها را بین ۰.۰۰۰۱ تا ۰.۱ میلی متر محاسبه کند.
با بکارگیری حسگرهای «فرو مغناطیسی فاقد شکل» میتوان در مانیتورینگ وضعیت پل ها، آسمان خراش ها و خطوط نفت و گاز بهره برد. از دیگر مزایای این فناوری پیشرفه بررسی ویژگی های استاتیکی در نیروگاهای برق آبی و تجهیزات انرژی هسته ای است و همچنین برای اندازه گیری میزان تخریب وسایل در قبل و بعد از خاموش کردن آتش سوزی استفاده کرد.
این حسگرها در مقایسه با نمونه های فعلی حسگرهای tensoresister که استفاده میشوند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان تر هستند. 
قرار است این حسگر منحصر بفرد در نوامبر سال جاری میلادی بعد از پشت سر گذاشتن مراحل آزمایش خود وارد چرخه تولید شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

29016