۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

تولید لیزر سیلیکنی راه را برای ساخت رایانه های نوری هموار میکند

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، امروزه سیلیکن مبنای بسیاری از فناوریهای نوظهور است، در سلولهای خورشیدی و مدارهای الکترونیکی از سیلیکن به عنوان ماده ای ارزشمند و پرکاربرد استفاده میشود.
با این حال تاکنون محققان قادر به استفاده از سیلیکن در تولید پرتوهای لیزری نبودند.
اکنون تیمی از دانشمندان موفق به تحقق این رؤیا شدند. در حقیقت آنها موفق به تولید مستقیم پرتوهای میکروسکوپیکی لیزری از سیلیکن شدند تا قفل بکارگیری فوتونها با سیلیکن شکسته شده و گام بلندی به سوی تحقق ایده رایانه های نوری برداشته شود.
در این پروژه گروهی از دانشمندان از دانشگاههای کالیفرنیا، آزمایشگاههای ملی سندیا در آمریکا، دانشگاه هاروارد و دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ حضور داشتند.
این نوآوری درحالی ابداع شده که پیشتر لیزرهای مینیاتوری به کار گرفته شده روی سیلیکن ارائه شده بود که از آن جمله میتوان به ریزلیزرهای ورقه کننده عنصر ژرمنیوم اشاره کرد اما آنچه که دانشمندان در پروژه اخیر ابداع کردند چیزی متفاوت و البته پرکاربرد است.
آنها در ابتدا راهی برای تصفیه شبکه های کریستالی سیلیکنی پیدا کرده تا بدین ترتیب نواقص ذاتی موجود در این ساختار به حداقل برسد و در نهایت بتوان آن را با ویژگیهای موجود در لیزرهای زیرلایه گالیوم–آرسنید هماهنگ کرد.
این نوآوری هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و دانشمندان امیدوارند که روزی بتوان از آن برای توسعه ارتباطات با سرعت بسیار بالا و تحقق رایانه های نوری استفاده کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

93137