۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

روش جدید درمان MS موفقیت آمیز اما پرخطر

به گزارش خبرنگار شبکه خبری ICTPRESS، در طی چند روز اخیر در خبرها آوردیم که محققان کانادایی با بکارگیری سلول‌های بنیادی موفق به درمان بیماری ام اس شدند.

محققان کانادایی در مرکز اعتیاد و سلامت روان شهر تورنتو با استفاده از سلولهای بنیادی موفق شدند  سیستم عصبی بیماران مبتلا به MS را بهبود بخشند.

دکتر «هارولد اتکینز» و همکارانش در بیمارستان اتاوا و همچنین دانشگاه اتاوا به این فکر افتادند تا بجای تحت فشار گذاشتن سیستم ایمنی بدن در جریان مداوای سلولهای بنیادی بطور کل آن را از بین ببرند.

در این تحقیق ۲۴ بیمار 18 تا 50 ساله در سه بیمارستان مختلف کانادا تحت درمان قرار گرفتند. تمامی این افراد شرایط بدی را تجربه میکردند.

امتیازات شرکت‌کنندگان در EDSS نشان میدهد که میزان ناتوانیهای این افراد با یکدیگر فرق میکرده برخی برای راه رفتن نیاز به کمک داشتند اما برخی قادر بودند ۱۰۰ متر راه بروند.

دانشمندان در روش جدید سلولهای دفاعی را از سلولهای بنیادی که قرار بود به بدن بیمار معرفی شوند حذف کرده و در عوض به بیماران برنامه شیمی درمانی قویتری دادند.

 

روش درمانی جدید موفقیتی چشمگیر اما در عین حال پرخطر

متأسفانه یکی از داوطلبان شرکت در این تحقیق در حین آزمایشها بدلیل از کار افتادن کبد در جریان شیمی درمانی؛ جان خود را از دست داد.

اما نتایج تحقیق نشان داد که طی ۴ تا ۱۳ سال بعدی در هیچکدام از 23 بیمار باقیمانده نشانه‌های پس‌زدن دیده نشده است. تصاویر MRI هم هیچگونه فعالیت جدید که نشاندهنده بروز بیماریهای عجیب باشد را نشان نداد.

بیماری MS با تخریب و انزوال تدریجی مغز همراه است اما در ۹ بیمار این روند کاهش پیدا کرد و تقریبا همسان با سرعت طبیعی پیر شدن بدن پیش رفت.

هشت نفر از بیماران تا حدود ۸ سال بعد از درمان هم نشانه‌های پیشرفت را نشان دادند.

بعد از گذشت ۳ سال ۶ بیمار به زندگی کاری خود مشغول شدند و هزینه‌هایی که بابت بیماری به آنها پرداخت میشد کاهش و یا بطور کلی قطع شد.

هشت بیمار؛ نسبتا نشانه‌هایی از اثرات سمی داروها را از خود بروز دادند.

 

سیستم درمانی تهاجمی برای همه بیماران اثر مثبت ندارد

محققان معتقدند که نباید عجله کرد و باید جانب احتیاط را پیش گرفت چون از یکسو گروه تحت کنترل کوچک بوده و دوم اینکه این کنترل بخوبی انجام نشده است.

آنها میگویند برای پایین آوردن خطرات احتمالی این روش باید آزمایشهای بیشتر در ابعاد وسیعتری صورت گیرد. همچنین تحقیقات بیشتر نشان میدهد که کدام دسته از بیماران بیشتر نسبت به این روش درمانی پاسخ مثبت میدهند.

دانشمندان گفته‌اند که روش درمان تهاجمی ممکن است برای برخی از بیماران مفید باشد و نتایج مثبت قابل توجهی را به همراه داشته باشد اما در عین حال میتواند خطرات بسیار ناگواری هم در پی داشته باشد.

به گفته آنها این روش فقط باید در مراکزی که در زمینه درمان MS و درمان از طرق سلولهای بنیادی تخصص دارند انجام شود.

دکتر «یان دور» که یکی از دکترهای بنام آلمان در زمینه  NeuroCureمیگوید این روش بدلیل خطراتی که با خود بهمراه دارد مطمئنا نمیتواند به یکباره و سریع در درمان MS مورد استفاده قرار گیرد.

ولی اگر تمام جوانب احتمالی درنظر گرفته شود و دانشمندان بتوانند خطرات احتمالی را از بین ببرند آنگاه است که این روش بعنوان گزینه عمومی و قطعی درمان MS قابل استفاده خواهد بود.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

14204