۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

روش اصلاح ژن بر روی انسان مجوز گرفت

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از انگجت، محققان دانشگاه پنسیلوانیا تصمیم دارند با ایجاد تغییر و اصلاح سیستم ایمنی سلولهای T در بیماران به آنها در مقابله بهتر با برخی از انواع سرطان کمک کنند.

این تحقیق با حمایت و سرمایه‌گذاری Parker Institute for Cancer Immunotherapy انجام میشود. کسب مجوز برای این تحقیق عظیم یکی از بزرگترین موانع پیش‌روی تیم دانشگاه پنسیلوانیا بود. اما هنوز کار تمام نشده و آنها حالا باید منتظر تأییدیه FDA برای شروع آزمایشها باشند.

روش ژنوم CRISPR-Cas9 تابحال روی انسان آزمایش نشده برای همین مراحل اولیه تحقیق و مطالعه به تمرکز روی ایمنی و کارایی این فناوری خلاصه میشود.

دانشمندان سلولهای T را از ۱۵ بیمار با سه نوع سرطان مختلف حذف میکنند. این سلولها برای اینکه قادر به مبارزه با سلولهای بدخیم باشند اصلاح میشوند و مجددا وارد بدن بیمار میشوند.

اگر این فناوری با موفقیت انجام شود تحول بزرگی در نحوه درمان یکی از مخوفترین بیماریهای دنیا بوجود خواهد آورد.

بیماری که فاقد یک ژن خاص باشد دربرابر سرطان و سایر بیماریها آسیب‌پذیرتر خواهد بود اما با این روش میتوان ژن مربوطه را وارد بدن وی کرد.

پزشکان امیدوار هستند بغیر از سرطان این روش بتواند بطور دائم بیماریهایی مانند سندروم Down یا  Sickle-Cell Anemia را از بین ببرد.

اگر سلولهای نارس ترمیم شوند احتمال انتقال بیماری ژنتیکی به فرزندان برای همیشه از بین میرود.

البته این روش یک روش جنجالی است و دانشمندان مخالف از آن بیم دارند که عوارض جانبی ناشناخته‌ای داشته باشد.

پیش از این دانشمندان چینی از همین روش برای ترمیم ژنی که منجر به اختلال خونی منتهی به مرگ میشود استفاده کرده‌اند.

این تکنیک روی نیمی از بیماران نارس نتیجه مثبت در پی داشت اما در نیم دیگر آنها با شکست همراه بود به همین دلیل تیم تحقیقاتی با نابالغ خواندن این روش؛ تحقیق را بپایان رساند.

اما دانشمندان پنل فدرال آمریکا که مجوز انجام این تحقیق را به تیم دانشگاه پنسیلوانیا داده‌اند میگویند که این روش هیجان‌انگیز است.

کمپانی Editas Medicine از حالا اعلام کرده که اولین آزمایشهای خود را سال 2017 روی نابینایان انجام میدهد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

62778