۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

ساخت تله هوشمند برای جلوگیری از انتشار ویروس زیکا

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، این روزها ویروس زیکا به یکی از نگرانی های مهم بهداشتی در آمریکای لاتین بویژه برزیل تبدیل شده است و با توجه به در راه بودن بازیهای المپیک ۲۰۱۶ ریو، محققان به شیوه های مختلفی برای در امان نگاه داشتن ورزشکاران و گردشگران فکر میکنند.
اکنون از تله هوشمندی رونمایی شده که صرفا برای به دام انداختن انواع به خصوصی از پشه ها طراحی و ساخته شده است.
این تله هوشمند اطلاعات مختلفی را درخصوص زمان و اوضاع آب و هوایی زمان به دام انداختن این پشه جمع آوری میکند.
طراحی و ساخت این تله هوشمند بخشی از پروژه مایکروسافت موسوم به Project Premonition (پروژه پیشگیرانه) است که در آن تلاش میشود تا بیماریهای واگیردار و عفونی در همان مراحل اولیه شناسایی شده و کار به وضعیت سخت و پیچیده مسری شدن آن در نواحی شلوغ و پرجمعیت نکشد.
ایده این پروژه چیزی جز استفاده از پشه بعنوان ابزاری مطمئن برای بدست آوردن نمونه های خونی نیست. در واقع محققان از این طریق به بهترین شیوه ممکن به پشه دسترسی می یابند. آنها در ادامه پشه را به دقت تجزیه و تحلیل کرده تا متوجه شوند که با چه پاتوژنهایی طرف هستند.
به همین منظور محققان به فناوری های خاصی نیاز داشتند که با استفاده از آنها بتوان به راحتی پشه را گرفته، به آزمایشگاه برده و مورد بررسی دقیق قرار داد.
در این نوآوری از الگوریتم مخصوصی برای تشخیص دقیق پشه های مورد نظر براساس نحوه بال زدن حشره استفاده میشود.
در عین حال مایکروسافت اعلام کرده که برای صرفه جویی در وقت و هزینه از پهپادها برای جاسازی کردن تله ها در محیطهای دورافتاده استفاده میکند.
این نوآوری در حالی ارائه شده که پیش بینی میشود طی هفته های پیش رو و همزمان با گرمتر شدن هوا، شاهد انتشار ویروس زیکا در آمریکا و بخشهایی از اروپا باشیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

57397